Cetatea Alexandriei a odrăslit pe un alt Cuvios Macarie, care
era mai înainte vînzător de poame, iar Sfîntul Botez l-a primit după 40 de ani
de la naşterea sa. După aceasta, lepădîndu-se de lume, s-a făcut monah şi după
nevoinţele cele multe şi ostenelile mona-hiceşti, s-a învrednicit de treapta
preoţească şi a luat egumenia mînăstirii ce se numea Chelia, care era în pustia
Egiptului, între Nitria şi schit; şi i-a fost prieten de aproape Cuviosului
Macarie Egipteanul, cu care a suferit izgonire în vremea împărăţiei lui Valens,
de la Luciu arianul, mincinosul episcop al Alexandriei, şi de multe ori locuia
cu acel Sfînt Macarie. Deci, amîndoi Macarie erau asemenea cu obiceiul şi cu viaţa
şi au avut povăţuitor şi învăţător pe marele Antonie, de la care s-au povăţuit
spre viaţa cea desăvîrşită în bunătăţi, fiind ucenicii aceluia; însă mai bătrîn
cu anii era Cuviosul Macarie Egipteanul, care s-a dus mai întîi către Domnul. Acest cuvios Macarie Alexandrinul rămînînd după dînsul, a vieţuit
cîţiva ani, şi despre el Paladie, episcopul, în Lavsaicon, scrie astfel: "Am
văzut pe Sfîntul Macarie Egipteanul, prieten în faptele credinţei, avînd acelaşi
nume cu Sfîntul Macarie Alexandrinul, care era prezbiter al locului ce se numea
Chelie, unde am petrecut şi eu nouă ani, iar trei ani am vieţuit cu Sfîntul
Macarie, ale cărui fapte şi semne ale vieţii lui plăcute, singur le-am învăţat
pe unele, iar pe altele le-am aflat de la cei ce au vieţuit cu dînsul mai înainte. Acela văzînd odată la marele părinte Antonie nişte smicele de
finic alese, din care făcea împletituri şi coşniţe, a cerut de la dînsul un
snop din smicelele acelea, dar Sfîntul Antonie i-a zis: Este scris să nu
pofteşti lucrul aproapelui tău. Şi cînd a zis aceasta, îndată s-au uscat
toate mlădiţele; care lucru văzîndu-l Antonie, a zis către Macarie: "Iată Duhul
Sfînt a odihnit peste tine, şi vei fi după mine moştenitor al lucrurilor mele". După aceasta, diavolul a aflat în pustie pe Sfîntul Macarie,
foarte slăbit cu trupul, şi i-a zis lui: "Ai luat darul lui Antonie, de ce nu-l
întrebuinţezi şi nu ceri de la Dumnezeu hrană şi întărire spre călătorie?" Sfîntul
îi răspunse: "Puterea şi slava mea este Domnul; iar tu nu ispiti pe robul lui
Dumnezeu". Atunci diavolul s-a făcut nălucire şi sfîntul vedea o cămilă încărcată
cu toate felurile de mîncăruri, rătăcind prin pustie, pe care văzînd-o sfîntul,
că se apropie de dînsul şi cunoscînd că este nălucire, a stat la rugăciune şi
îndată a înghiţit pămîntul nălucirea aceea. Odată, Cuviosul Macarie Alexandrinul poftise să mănînce struguri
proaspeţi şi buni, care i se trimiseseră de cineva; şi vrînd să-şi biruiască
pofta cu înfrînare, i-a trimis unui alt frate neputincios, care poftise acest
fel de struguri. Acela i-a primit cu bucurie, dar vrînd să-şi păzească înfrînarea,
a trimis altui frate mai neputincios, care poftea acest fel de hrană; dar şi
acela luîndu-i, a făcut acelaşi lucru, deşi era foarte flămînd. Şi aşa strugurii
aceia fiind trimişi de la unul la altul, înconjurînd pe mulţi fraţi, au venit
iarăşi în mîinile Cuviosului Macarie, aducîndu-se întregi de la cel mai de pe
urmă frate, ca un mare dar, pentru că nimeni n-a voit să guste dintr-înşii.
Atunci cuviosul cercetînd lucrul şi aflînd că pe toţi fraţii i-au înconjurat
strugurii aceia, s-a mirat, şi mulţumind lui Dumnezeu pentru o înfrînare ca
aceea a tuturor fraţilor, n-a gustat nici el nici o boabă dintr-înşii. Şi cînd
auzea că se face de cineva vreo faptă bună, se sîrguia şi el cu dinadinsul s-o
urmeze şi s-o împlinească cu totul. Odată, a auzit despre taveniseoţi că în tot postul cel mare
de 40 de zile n-au gustat nimic din mîncările care se fac la foc. De aceea,
şi-a pus rînduială, ca şapte ani să nu guste din mîncările care se fac la foc;
nici coapte, nici fierte, şi n-a mîncat nici pîine, nici fiertură, decît numai
poame crude sau nişte seminţe muiate în apă. Deci, a petrecut într-o înfrînare
ca aceasta şapte ani. A auzit după aceea de alt monah că mînca cîte o bucată de pîine
pe zi. Mare chinuire a trupului era şi aceea de care ne povesteşte Paladie;
că o dată zîmbind Macarie, grăia aceasta: "Multe fărîmituri apucam cu mîna din
vas, dar pentru strîmtorimea gurii, nu puteam să le scot, şi aşa vasul acela
nu mă lăsa să mănînc cît aş fi voit". Drept aceea, astfel flămînzind, a petrecut
trei ani, mîncînd numai patru sau cinci dramuri de pîine pe zi, asemenea şi
apă după măsura hranei; iar untdelemn 6 litri îi ajungeau de mîncare pe tot
anul. Odată, voind desăvîrşit să-şi biruiască somnul, 20 de zile şi nopţi n-a
intrat sub acoperămînt, şi se ardea ziua de zăduf, iar noaptea răbda răceală,
în tot chipul chinuindu-se să nu doarmă. Cuviosul a voit îndată să vadă grădina şi mormîntul care se
numea Chipotafion al lui Iani şi al lui Iamvri, vrăjitori egipteni, care au
fost în vremea lui Faraon, ca acolo să se lupte cu diavolii; pentru că se povestea
că la locul acela erau mulţime de diavoli prea cumpliţi, pe care cei vrăjitori
cu urîtele lor farmece îi adunaseră acolo. Vrăjitorii aceia erau fraţi şi peste meşteşugul vrăjitoriei
lor, aveau cea dintîi cinste la Faraon şi puteau mult în tot Egiptul; deci,
au zidit la un loc osebit în pustie, o grădină făcută din pietre în patru colţuri,
iar într-însa şi-au făcut mormînt cu lucru minunat; au pus acolo mulţime de
aur, au sădit pomi de tot felul şi au săpat un puţ mare, pentru că era locul
acela de stîncă şi umed. Toate acelea le-au făcut, nădăjduind că după ieşirea lor din
trup, să vieţuiască acolo în veci cu sufletele lor, iar de bunătăţile acelea
ca în Rai să se desfăteze. Dar de vreme ce robul lui Dumnezeu, Macarie, nu ştia
calea spre grădina aceea, mergea după stele şi precum cîrmacii trec marea, astfel
şi el a trecut toată pustia cu picioarele; însă a luat cîte o trestie şi, după
fiecare stadie, înfigea în pămînt o trestie, ca să poată după acele semne, să
se întoarcă înapoi; iar după ce în nouă zile a trecut toată acea pustie, s-a
apropiat de grădina despre care s-a spus, şi sosind noaptea, s-a odihnit puţin
de osteneală şi a adormit; însă diavolul, care se împotriveşte totdeauna nevoitorilor
lui Hristos, adunînd toate trestiile acelea cu care Macarie şi-a însemnat calea
sa, le-a pus la capul lui, pe cînd dormea el. Iar bătrînul sculîndu-se din somn, a aflat lîngă sine trestiile,
fiind legate în snop. Dar aceasta s-a făcut cu voia lui Dumnezeu, spre mai multă
nevoinţă a robului Său, ca să nu nădăjduiască spre trestii, ci spre mila Lui,
care a povăţuit cîndva pe Israel, prin stîlp de nor, 40 de ani în acea înfricoşată
pustie. Sfîntul Macarie spunea despre sine, zicînd: "Cînd m-am apropiat
de grădină şi de acel mormînt, au alergat întru întîmpi-narea mea ca la 70 de
diavoli, în diferite feluri de asemănări, dintre care unii răcneau, iar alţii
cu mare mînie scrîşneau asupra mea cu dinţii, iar alţii zburînd ca corbii în
faţa mea, îndrăzneau a se repezi, strigînd: "Ce cauţi aici, Macarie? La ce-ai
venit la noi? Au doară am supărat pe cineva dintre voi, monahii? Fii la locul
tău cu cei asemenea ţie; ai pustia, din care ai izgonit pe prietenii noştri;
nouă nu ne este nimic cu tine de obşte, pentru ce ai năvălit la locul nostru?
Fii îndestulat cu pustia, ca un pustnic, căci acest loc ni l-au încredinţat
nouă cei ce l-au lucrat; tu însă nu vei putea să petreci aici; pentru ce voieşti
să intri în această stăpînire a noastră? Aici nici unul dintre oamenii cei vii
n-au intrat, din acea vreme de cînd s-a făcut îngroparea fraţilor, care au auzit
aceasta". Făcînd multă strigare diavolii, Sfîntul Macarie le-a zis: "Voi
intra numai să văd şi mă voi duce de aici". Diavolii i-au răspuns: "Să ne făgăduieşti
nouă aceasta numaidecît". Zis-a robul lui Hristos: "O voi face aceasta". Iar
diavolii s-au stins. Deci, intrînd în acea grădină, l-a întîmpinat un diavol
înfricoşat, cu sabia ascuţită, îngrozindu-l; către acesta Sfîntul Macarie a
răspuns: "Tu vii asupra mea cu sabia, iar eu vin asupra ta cu numele Domnului
Savaot şi cu puterea Dumnezeului lui Israel". Şi a fugit diavolul de la dînsul. Cuviosul, intrînd înăuntru, a văzut toate cele ce erau acolo,
cum şi puţul în care spînzura o ciutură de aramă, legată cu un lanţ de fier
şi pomi de grădină, care nu aveau nimic, căci se uscaseră de soare, iar zidirea
cea minunată a mormîntului era împodobită cu mult aur. Şi toate privindu-le
destul, a ieşit de acolo fără vătămare şi împiedicare, apoi în 20 de zile s-a
întors la chilia sa. Într-acea cale, pe cînd se întorcea, s-a sfîrşit pîinea
şi apa pe care le purta cu sine, şi a început a slăbi; deci, era să cadă de
foame şi de sete, dar iată i s-a arătat, precum singur a spus mai pe urmă, o
asemă-nare de fecioară, îmbrăcată cu haină albă, care lucea; şi a văzut o vadră
cu apă curată înaintea lui, departe ca de o stadie, şi fecioara adeseori punînd-o
jos îi arăta apa şi îl chema să vină să bea. Iar el nu putea s-o ajungă, dar
cu nădejdea acelei ape, a mers trei zile după dînsa, ostenind tare, pentru că
trei zile acea fecioară i s-a arătat, mergînd înainte. Apoi i s-a arătat o cireadă de bivoliţe (pentru că sînt mulţime
de acestea în părţile acelea), dintre care una a stat în preajma bătrînului
ostenit, avînd lîngă sine un viţel mic şi curgea lapte din ugerul ei; apoi a
auzit de sus un glas, zicîndu-i: "Macarie, apropie-te şi bea laptele ei". Iar
el apropiindu-se, a supt din destul şi şi-a întărit trupul. Apoi a spus sfîntul despre sine şi aceasta: "Ca să-mi arate
Domnul cea mai mare milă a Sa şi să înveţe nevrednicia mea, ca spre a Lui purtare
de grijă să-mi pun nădejdea, a poruncit bivoliţei aceleia să meargă după mine,
pînă la chilia mea şi în toate zilele să mă hrănească în cale. Iar ea fiind
slujitoare poruncii Ziditorului, venea după mine şi nu lăsa viţelul său la ţîţele
sale, ca numai pe mine să mă hrănească". Odată acest sfînt şi minunat bărbat săpa un puţ pentru răcorirea
monahilor şi erau mărăcini şi vreascuri în locul acela, unde săpa, de unde ieşind
o aspidă, l-a muşcat şi acea jivină este foarte veninoasă şi vătămătoare; iar
sfîntul apucînd cu amîndouă mîinile aspida, de două părţi, a rupt-o, zicînd:
"De vreme ce nu te-a trimis Dumnezeul meu asupra mea, cum ai îndrăznit a te
apropia de mine şi a mă muşca?". Însă acea muşcare a aspidei n-a vătămat întru
nimic pe cuviosul. Despre tavenisioţi, iarăşi auzind fericitul cum că au rînduială
de viaţă prea minunată, schimbîndu-şi haina monahicească şi luînd pe cea mirenească,
s-a dus acolo; şi 15 zile mergînd prin pustie, a ajuns la Mînăstirea Tavenisioţilor,
ca un om simplu şi a întrebat de arhimandritul Pahomie, bărbatul cel iscusit
şi înainte-văzător, care era plin de darul proorocesc; însă atunci nu i se descoperise
lui de la Dumnezeu despre Macarie; căci intrînd Macarie la Pahomie, i-a zis:
"Mă rog ţie, părinte, să mă primeşti în mînăstirea ta, ca să fiu monah". Grăit-a
Pahomie lui: "Nu vei putea de acum să fii monah, de vreme ce eşti bătrîn şi
nu poţi să te osteneşti; sînt alţi fraţi care din tinereţe au deprins iubirea
de osteneală monahicească, iar tu, fiind bătrîn, nu vei putea suferi ostenelile;
apoi slăbind, te vei duce de aici şi de noi vei grăi de rău". Deci, nu l-a primit
în ziua întîi, nici în a doua, pînă la a şaptea; iar Macarie răbda, postind.
Dar în a şaptea zi, a zis către arhimandrit: "Primeşte-mă, părinte, şi de nu
voi posti şi de nu voi lucra ceea ce lucrează fraţii, apoi vei porunci ca să
mă izgonească din mînăstire." Iar Sfîntul Pahomie a spus despre dînsul fraţilor, ca să-l primească,
şi erau 1400 de fraţi; deci au primit pe Macarie în mînăstirea aceea şi trecînd
puţină vreme, a sosit postul sfintelor 40 de zile şi a văzut bătrînul pe fiecare
din fraţi după puterea sa postind; pentru că unii primeau hrana seara, alţii
după doua zile, iar alţii după cinci zile gustau şi alţii stăteau toată noaptea
rugîndu-se, iar ziua şedeau lucrînd. Macarie, luînd mlădiţe de finic, a stat într-un colţ şi în toate
cele 40 de zile, pînă la Paşti, n-a gustat nici pîine, nici apă decît numai
foarte puţine frunze crude de varză, pe care le mînca în ziua Duminicii. Şi
aceasta o făcea ca să se arate altora că mănîncă şi ca să nu vină întru înălţarea
minţii; şi stînd în colţul acela, neîncetat lucra cu mîinile şi nu s-a odihnit,
nici n-a şezut, nici nu s-a culcat; apoi, deşi ieşea pentru vreo trebuinţă de
la locul său, îndată venind la loc, nedeschizîndu-şi gura sa, în tăcere făcea
cu inima rugăciuni către Dumnezeu. Văzînd aceasta nevoitorii mînăstirii aceleia, s-au mîniat pe
părintele lor şi au zis către dînsul: "De unde ai adus la noi pe acest om fără
de trup, spre înfruntarea noastră? Sau pe dînsul să-l izgoneşti de aici, sau
noi ne vom duce". Cuviosul Pahomie auzind aceasta de la fraţi, apoi despre pustniceasca
lui viaţă cercetînd şi înştiinţîndu-se, se ruga lui Dumnezeu ca să-i descopere
lui despre dînsul, cine este. Şi i s-a descoperit cum că este Macarie. Atunci Cuviosul Pahomie, luînd de mînă pe Cuviosul Macarie,
l-a dus în biserică şi, cuprinzîndu-l cu dragoste, i-a zis: "Bine ai venit,
cinstite părinte; tu eşti Macarie şi te-ai tăinuit înaintea mea. Eu de mulţi
ani auzind despre tine, doream să te văd; mulţumesc ţie, că pe fiii mei i-ai
învăţat smerenia, ca să nu se înalţe cu mintea mîndrindu-se precum postirile
şi nevoinţele lor; deci, destul ne-ai folosit pe noi". Apoi s-au înştiinţat
toţi fraţii şi adunîndu-se, cu dragoste i s-au închinat lui şi l-au poftit ca
să se roage pentru dînşii. După aceea, Cuviosul Macarie, dîndu-le tuturor pace,
s-a întors la locul său. Acest nepătimaş bărbat a spus despre sine şi aceasta: "Am dorit
odinioară ca să îndreptez mintea mea astfel ca nimic pămîn-tesc gîndind, numai
spre Unul Dumnezeu să fie şi să nu se despartă de El nicidecum; atunci m-am
hotărît spre acea gîndire de Dumnezeu vreme de cinci zile. Închizînd chilia
şi ograda mea, ca să nu vină nimeni la mine şi ca să nu vorbesc cu nimeni, am
stat acolo începînd de luni şi i-am hotărît minţii mele, zicîndu-i: "Vezi, să nu te pogori din cer; ai pe îngeri, arhangheli şi
toate cereştile puteri, heruvimi, serafimi, şi pe Făcătorul lor Dumnezeu. Deci,
fii acolo şi nu te coborî la cele de sub cer ca să nu cazi în gînduri pămînteşti".
Şi stînd astfel două zile şi două nopţi, toată mintea înălţînd-o în sus, atît
de mult am întărîtat pe diavol, încît, făcîndu-se cu totul văpaie de foc, a
ars toate cele ce erau în chilia mea, cum îi rogojina pe care stam şi mi se
părea că şi eu cu totul voi arde; apoi, înfricoşîndu-mă, şi a treia zi neputînd
mai mult să-mi ţin mintea înălţată la cer, m-am pogorît la gînduri pămînteşti,
Dumnezeu astfel voind, ca nu cu înălţare de minte să mi se socotească mie". Despre acest cuvios povesteşte Paladie, episcopul şi aceasta:
"Venind la dînsul odinioară, am aflat înaintea chiliei lui un preot oarecare
din sat, care avea o boală care se numeşte cangrenă; acela venise la Cuviosul
Macarie pentru tămăduire şi nu-l lăsa la sine sfîntul, nevrînd să vorbească
cu dînsul; deci, eu am rugat pe sfîntul, zicînd: "Miluieşte pe nevoiaşul acela
şi măcar un răspuns să-i dai lui". Iar fericitul mi-a zis: "Nevrednic este de
tămăduire, căci de la Domnul este a lui pedeapsă. Iar de vei voi ca să fie tămăduit,
apoi să-l sfătuieşti ca de acum să înceteze a sluji preoţeşte". L-am întrebat pe sfîntul: "Pentru ce!". Iar sfîntul a răspuns:
"Fiind prea desfrînat, el slujea Sfînta Liturghie şi pentru aceea se pedepseşte;
iar de se va teme de Dumnezeu şi va înceta slujirea aceea, pe care fără frică
o făcea, îl va tămădui Dumnezeu". Iar eu (zice Paladie), cînd am spus despre
aceasta preotului, cu jurămînt s-a făgăduit ca să nu mai slujească preoţeşte. Atunci Cuviosul Macarie, luîndu-l, i-a zis: "Crezi că există
Dumnezeu de care nimic nu se tăinuieşte?". Răspuns-a preotul: "Astfel cred,
părinte, şi mă rog ţie pentru mine, păcătosul". A zis Macarie: "N-ai putut să
te îndreptezi înaintea lui Dumnezeu?". Răspuns-a acela: "N-am putut". Îi zise
lui Macarie: "De vei mărturisi păcatul tău şi pedeapsa lui Dumnezeu dacă o cunoşti,
apoi îndreptează-te acum". Iar preotul şi-a mărturisit căderea sa în păcat şi
s-a făgăduit ca să nu mai greşească, nici să slujească ale preoţiei, ci să fie
în rînduiala celor mireni. Atunci, sfîntul şi-a pus mîinile pe dînsul şis-a rugat lui
Dumnezeu pentru el, şi în puţine zile s-a tămăduit de răni; apoi perii capului
lui au crescut şi sănătos s-a întors la casa sa,lăudînd pe Dumnezeu şi dînd
mulţumire marelui Macarie. Sfîntul Macarie avea chiliile sale în diferite locuri: Una în
schit, fiind în pustia cea dinăuntru; alta în Libia, alta în locul ce se numea
Chelie şi alta în muntele Nitriei. Dintre acestea nici una nu avea nici uşă,
nici fereastră, şezînd în sfintele 40 de zile în întuneric. Şi una era mai strîmtă,
în care nu putea să-şi întindă picioarele; iar alta mai largă, în care vorbea
cu cei ce veneau la dînsul. Apoi mulţime fără de număr a tămăduit de duhurile
cele necurate. Paladie pomeneşte de o fecioară de neam bun, de mulţi ani slăbănogită,
care fiind adusă din Tesalonic la dînsul, în vreme de 20 de zile, cuviosul ungînd-o
cu untdelemn sfînt şi rugîndu-se, a tămăduit-o de boală, apoi a trimis-o sănătoasă
la cetatea sa; iar aceea multe milostenii a dat mînăstirilor, după tămăduirea
sa. Un tînăr îndrăcit a fost adus la cuviosul, pe al cărui cap punîndu-şi
mîna dreaptă, iar stînga pe inimă, se ruga lui Dumnezeu; însă tînărul era umflat
peste tot ca o băşică, şi cum deodată a strigat copilul acela, îndată a ieşit
prin toţi porii lui apă multă şi trupul i s-a aşezat în măsura sa, precum era
mai înainte; apoi ungînd pe acel tînăr cu sfîntul undelemn şi stropindu-l cu
apă sfîntă, l-a dat pe el tatălui său; după aceea a poruncit tînărului ca 40
de zile să nu mănînce carne, nici să bea vin, şi astfel l-a făcut sănătos. Odată au venit asupra cuviosului gîndurile slavei celei deşarte,
scoţîndu-l din chilie şi îndemnîndu-l ca, cu sfat bun şi cu dreaptă pricină,
să meargă la Roma, ca să facă bine bolnavilor, pentru că lucra într-însul foarte
mult darul asupra duhurilor celor necurate. Multă vreme, neascultînd de acele
gînduri, se chinuia luptîndu-se cu dînsele; apoi căzînd pe pragul chiliei sale,
şi-a pus picioarele afară şi a zis: "Trageţi şi mă tîrîţi, o, diavolilor, de
puteţi, pentru că eu cu picioarele mele nu mă voi duce!". Şi zăcînd mult, pînă
seara, s-a sculat; însă iarăşi aceleaşi gînduri năvăleau asupra lui. Atunci fericitul, luînd un coş, l-a umplut cu nisip şi punîndu-l
pe umerii săi, umbla prin pustie; deci, l-a întîmpinat Teosebie Cosmitor, cel
din neamul lui Antiohia, şi i-a zis: "Ce duci, avva? Dă-mi mie acea sarcină
şi nu te osteni". Iar el a răspuns: "Chinuiesc pe cel ce mă chinuieşte pe mine(trupul).
Căci cînd petrece în deşertăciune şi în lenevie, mă chiamă în străinătate".
Şi astfel, mult chinuindu-se cuviosul, s-a întors în chilie cu trupul obosit,
biruindu-şi gîndurile. Ucenicul fericitului Pafnutie povesteşte că Sfîntul Macarie,
şezînd afară, o hienă luînd puiul său, care era orb, l-a adus la sfîntul şi
la aruncat înaintea picioarelor lui. Sfîntul luînd puiul acela, i-a atins ochii
şi s-a rugat lui Dumnezeu, şi îndată puiul a văzut, iar maica lui, luîndu-l
s-a dus. A doua zi, iarăşi a venit la fericitul fiara aceea aducîndu-i o piele
mare de berbec, pe care sfîntul, văzînd-o, a zis către fiară: "De unde ai această
piele? Nu cumva ai mîncat o oaie a cuiva? Deci, ceea ce este din nedreptate
eu nu primesc". Fiara, plecîndu-şi capul în jos şi închinîndu-se cu genunchii
la pămînt, punea pielea aceea la picioarele sfîntului. Iar el zicea către ea:
"Ţi-am spus că n-o voi primi, pînă ce nu te vei jura mie, că mai mult nu vei
face rău săracilor, mîncîndu-le oile". Iar fiara, plecîndu-şi capul, se înduplecă
de cuvintele sfîntului şi se supuse lor; atunci sfîntul a luat pielea de la
fiară şi a dăruit-o Sfintei Melania Romana, care cerceta pe sfinţii părinţi
în acea pustie, şi a numit pielea aceea harul hienei şi este de mirare între
bărbaţii care s-au răstignit lumii - căci fiara a adus dar fericitului, pentru
facerea de bine, pentru slava lui Dumnezeu şi pentru cinstirea sfinţilor Lui;
pentru că Cel ce a îmblînzit pe leii lui Daniil proorocul, Acela a dat şi fiarei
pricepere pentru facerea de bine cea cîştigată şi a învăţat-o să aducă mulţumire. Despre acest Sfînt Macarie se mai povesteşte că, din vremea
botezului său n-a scuipat pe pămînt, pînă la sfîrşitul vieţii; şi el s-a botezat
la 40 de ani de la naştere, iar după botez a vieţuit 60 de ani în ostenelile
şi nevoinţele vieţii monahiceşti. Cel mai sus pomenit Paladie, venind odată
la cuviosul acesta, tulburat de gînduri şi de lenevie, precum singur a spus
mai înainte despre aceea, grăia: "Ce voi face, Avva Macarie, căci mă supără
gîndurile, zicîndu-mi: Nu faci nimic, du-te de aici!" Avva Macarie i-a răspuns:
"Zi şi tu gîndurilor tale: Eu vieţuiesc aici pentru Hristos!". Acestui Paladie, Cuviosul Macarie i-a spus despre Cuviosul Marcu,
că din mîini îngereşti primea împărtăşania dumnezeieştilor Taine. Aceasta a
văzut-o Sfîntul Macarie cu ochii săi, cînd el, slujind Sfînta Liturghie, împărtăşea
pe fraţi şi zicea: "Niciodată n-am dat dumnezeieştele Taine lui Marcu nevoitorul,
ci îngerul din altar îi dădea lui nevăzut; iar eu vedeam numai degetele mîinii
celui ce-i dădea". Acel cuvios Marcu, cînd era tînăr, ştia Aşezămîntul cel vechi
şi cel nou pe de rost, şi era foarte blînd şi înfrînat. Iar într-una din zile,
fiind slobod în chilia sa, zice Sfîntul Macarie, m-am dus la dînsul, căci îmbătrînise,
şi am şezut lîngă uşa chiliei lui şi-l cunoşteam că este mai presus de om, precum
şi era. Ascultam ce face sau ce vorbeşte bătrînul, iar el, fiind înăuntru singur,
se lupta cu diavolul, avînd acum o sută de ani, încît dinţii căzuseră şi zicea
către sine: "Ce mai voieşti de acum, răule bătrîn? Iată acum vin ai băut, şi
untdelemn ai luat, ce mai pofteşti încă, îmbuibatule, rob al pîntecelui la bătrîneţe?"
Iar către diavol zicea: "Depărtează-te de la mine, diavole, ai îmbătrînit cu
mine în luptă, şi mi-ai pricinuit slăbirea trupească!" Aceasta a spus-o Sfîntul
Macarie lui Paladie, care a şi scris aceasta. Iar Rufin, prezbiterul, în viaţa acestui Cuvios Macarie Alexandrinul
adaugă şi aceasta: Într-o noapte, diavolul, bătînd la uşa chiliei lui Macarie,
i-a zis: "Scoală-te, Avva Macarie, să mergem în sobor la cîntare". Iar el fiind
plin de darul lui Dumnezeu, a cunoscut vicleşugul vrăjmaşului, şi i-a răspuns:
"O, mincinosule şi urîtor al binelui! Ce împărtăşire şi ce prieteşug ai tu cu
soborul sfinţilor?" Diavolul zise: "Au nu ştii, o! Macarie, că fără de noi nici
o cîntare bisericească, nici o adunare monahicească nu se săvîrşeşte? Deci, vino, şi vei vedea lucrurile noastre!". Răspuns-a bătrînul:
"Certe-te pe tine Domnul, necurate diavol!". Şi întorcîndu-se spre rugăciune,
a cerut de la Domnul să-i arate de este aceasta adevărat, precum se laudă diavolul.
Şi fiind vremea cîntării de miezul nopţii, s-a dus în sobor şi se ruga în sine
către Dumnezeu, ca să-i descopere şi să-i arate adevărul celor grăite de diavol. Şi iată a văzut prin toată biserica, ca nişte copii mici de
arapi negri, umblînd degrabă încoace şi încolo, că şezînd fraţii, unul citea
psalmii, iar alţii ascultau; şi şedeau lîngă fiecare frate arapii cei mici,
rîdeau şi dacă se atingeau de ochii cuiva cu amîndouă degetele îndată adormeau,
sau de puneau degetul cuiva la buze, acela îndată căsca, iar înaintea altora
umblau în asemănări femeieşti; înaintea altora se făceau că lucrează ceva; şi
orice lu-cruri se vedeau făcînd, diavolii rîdeau înaintea lor, închipuind ceea
ce gîndeau monahii în inimile lor. Iar alţii, dacă începeau să facă ceva de
acestea, erau goniţi îndată cu oarecare putere, şi aruncaţi cu capul în jos,
încît nu îndrăzneau nici a sta mai mult înaintea unora ca acelora, nici a merge
alăturea, iar pe alţii mai neputincioşi, care la rugăciune nu luau aminte, diavolii
şezînd pe grumaz şi pe spate, îi batjocoreau. Văzînd acestea Cuviosul Macarie, a suspinat greu şi, plîn-gînd,
a zis către Dumnezeu: "Vezi, Doamne, şi nu tăcea; scoală-te Dumnezeule, ca să
se risipească vrăjmaşii Tăi şi să fugă din faţa Ta!". Iar după otpust, a chemat
Avva Macarie pe fiecare frate la sine şi-l întreba: ce gîndea la cîntarea bisericească?
Atunci a mărturisit fiecare gîndurile lui şi s-a arătat aceasta, că gîndul fiecăruia
era acela pe care îl închipuiau diavolii înaintea lui, batjocorindu-l. Dar altceva mai înfricoşat povestea acelaşi Cuvios Macarie:
în vremea cînd fraţii se apropiau de dumnezeieştile Taine şi întindeau mîinile
pentru primirea Trupului lui Hristos - pentru că într-acea vreme nu se împărtăşeau
cu linguriţa, ci Trupul lui Hristos se dădea în mîini, aşa cum se primeşte acum
anafora, iar Sîngele Domnului îl beau din Sfîntul Potir -, atunci cuviosul a
văzut că unora din fraţi, arapii le puneau cărbuni de foc în mîini, iar Trupul
lui Hristos, ce se da cu mîna preotului, se întorcea înapoi la altar; iar de
la cei ce erau vrednici sfintei împărtăşiri fugeau diavolii departe, iar îngerul
Domnului sta în altar cu preotul şi întindea preoţeasca mînă spre împărtăşirea
dumnezeieştilor Taine. Astfel Cuviosul Macarie, fiind înainte-văzător, vedea pe cei
vrednici, pe cei nevrednici şi cunoştea gîndurile omeneşti din lucrurile închipuite
de diavoli. Apoi, multe altele spunînd acest cuvios, spre folosul fraţilor,
şi îndreptînd pe cei leneşi şi multe feluri de minuni făcînd, s-a dus către
Domnul, vieţuind 100 de ani, iar în viaţa cea fără de sfîrşit cu prietenii săi,
cuvioşii părinţi, slăveşte pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfîntul Duh, pe Unul Dumnezeu,
în Treime, căruia şi de la noi păcătoşii să-i fie slavă, cinste şi închinăciune,
în veci. Amin.Viaţa Cuviosului Părintelui nostru
Macarie Alexandrinul
(19 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Cuviosul Macarie Alexandrinul
Cautare:
Viata Cuviosului Parintelui nostru Macarie Alexandrinul
Vizualizari: 1343
Id: 1382
Imagine:
Share:
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Marturisitorul si Mucenicul
Sfantul Mucenic Neofit
Sfintii Mucenici Valerian, Candid, Achila si Evghenie, care au patimit in Trapezunt
Viata si patimirea Sfintei fecioare si mucenite Agnia
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.