(Scrisă de Teofan, egumenul Mănăstirii Vatoped) Cuviosul părinte Maxim, care a trăit la anul 1320, era din Lampsac,
din părinţi de neam bun, binecredincioşi şi îmbunătăţiţi, care fiindcă erau
lipsiţi de fii, rugau totdeauna pe Dumnezeu cu lacrimi ca să le dea un fiu;
şi, ascultîndu-le Dumnezeu rugămintea lor, le-a dat pe fericitul Maxim, pe care
din Sfîntul Botez l-au numit Manuil. Apoi, socotindu-l părinţii lui ca pe un dar al lui Dumnezeu,
cum era cu adevărat, îl creşteau cu multă dragoste şi sîrguinţă, şi-l învăţau
sfintele cărţi. Cînd a ajuns copilul în vîrstă, l-au adus şi l-au băgat în biserica
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Rămînînd Manuil în biserica aceasta, cînta
cu dulce glas şi cu dor dumnezeiesc, rugînd pe Născătoarea de Dumnezeu cu multă
umilinţă pentru mîntuirea lui. Şi, într-adevăr, el părea un alt Samuil, sporind cu vîrsta şi
cu darul, fiind lăudat şi iubit de toţi, căci nu avea cugete copilăreşti, ci
de la începutul vîrstei avea minte bărbătească; şi mergea adeseori la nişte
bătrîni cuvioşi, care se linişteau acolo aproape, să audă de la dînşii sfătuiri
de suflet folositoare, petrecînd împreună cu dînşii şi slujindu-le cînd el era
slobod, căci încă se afla întru supunerea părinţilor săi, şi se povăţuia de
dînşii spre petrecere plăcută lui Dumnezeu. Apoi, dumnezeiescul dor aprinzîndu-se
în inima lui, îl silea să iasă din lume şi să meargă la linişte, ca să se îmbrace
cu sfînta schimă a monahilor. Pentru aceasta, de multe ori se dezbrăca de hainele
sale cele lumeşti şi îmbrăca cu acelea pe săraci, iar el tremura de frig. Încă
şi pîine pe ascuns dădea celor flămînzi cu multă îndestulare; şi pentru ca să-şi
ascundă fapta lui cea bună, se prefăcea înaintea părinţilor lui şi înaintea
altor cunoscuţi şi rudenii că este nebun; însă fapta lui cea bună nu se tăinuia. Astfel el într-acest chip se nevoia spre faptele bune, prin
care însemna că va avea mai pe urmă viaţă mai înaltă şi mai presus de cele văzute.
Dar părinţii lui au uitat că l-au dăruit lui Dumnezeu şi se pregăteau să-l însoare
şi să-l lege cu legăturile lumii, ca să vadă pe lîngă ei pe doritul lor fiu
şi să se bucure de dînsul cît vor trăi. Dar bunul Manuil hrănind în mintea sa
gîndurile dumnezeieşti, la 17 ani ai vîrstei sale, a părăsit pe părinţii săi
şi lumea, cum şi toate cele din lume, ducîndu-se în muntele ce se numeşte Ganu,
unde s-a îmbrăcat în chipul monahicesc, numindu-se Maxim, din Manuil, şi s-a
supus unui bătrîn iscusit şi lucrător de fapte bune, cu numele Marcu, ca să
înveţe petrecerea cea monahicească. Căci se arăta celor bătrîni procopsit şi vrednic în toate, în
post, în priveghere, în rugăciune, în culcare pe jos, întru toată aspra petrecere
şi întru defăimarea lucrurilor deşarte şi chiar a trupului său; el era iubit
de toţi, dar de stareţul lui era certat pentru covîrşitoarea şi necurmata petrecere
aspră ce avea. Însă n-a trecut mult şi stareţul lui, care a strălucit cu fapta
bună în toată Macedonia, s-a dus la veşnicile lăcaşuri. Iar dumnezeiescul Maxim
ducîndu-se de acolo, a trecut prin Macedonia şi prin munţii de prin laturile
cele de aproape, căutînd să afle un bătrîn îmbunătăţit, precum era cel dintîi,
şi Dumnezeu i-a împlinit dorinţa sa. Căci, ducîndu-se în Muntele Papichiu, a
aflat bărbaţi sfinţi asemenea celor care locuiau sus pe dealuri, în peşteri
şi prin locuri pustii şi nu aveau la ei nimic altceva, afară de rasele cele
vechi, ce le purtau. Petrecînd împreună cu dînşii multă vreme, a întrupat în sine
toate faptele bune cele mai presus de om, precum primeşte ceara cea moale chipurile
peceţilor. Apoi s-a dus la Constantinopol, unde văzînd acele frumoase biserici
şi închinîndu-se sfintelor moaşte care erau puse acolo, a alergat la biserica
Preasfintei Stăpînei noastre Născătoare de Dumnezeu, care se numea Odighitria,
ca să vadă minunile cele mari ce se făceau acolo. Deci, văzîndu-le şi închinîndu-se
lor, mult s-a minunat şi se gîndea cît de mare slavă are în ceruri Născătoarea
de Dumnezeu; apoi rămînînd de tot uimit, a petrecut toată noaptea în biserică;
şi era fără încălţăminte în picioare, fără acoperămînt pe cap, purtînd numai
o rasă de păr. Si din vederea lui cea umilită, se părea tuturor a fi un nebun;
căci se prefăcea şi el ca şi acel mare Andrei, cel nebun pentru Hristos. Deci,
toţi se minunau de dînsul şi-l socoteau într-adevăr nebun pentru Hristos. Aflînd despre dînsul marele împărat Andronic Paleologul (1282-
1328), l-a chemat la palatul împărătesc şi a început a vorbi cu dînsul, în faţa
multora. Iar dumnezeiescul Maxim a răspuns către împărat, spunîndu-i multe din
cuvintele Sfîntului Grigorie, cuvîntătorul de Dumnezeu, după cum avea obicei,
şi din dumnezeieştile Scripturi. Retorii cei mai iscusiţi se minunau de dînsul,
cum de ştie cuvintele Sfîntului Grigorie, Cuvîntătorul de Dumnezeu, precum şi
cealaltă scriptură. Dar fiindcă nu învăţase gramatica, nu aşeza cuvintele bine
şi după meşteşugul gramaticii; atunci marele logofăt Caniclie a zis către cei
ce erau de faţă: "Glasul este al lui Iacob, iar mîinile sînt ale lui Isav". Auzind acestea cuviosul, a plecat îndată de acolo, numindu-i
deşerţi de minte şi nebuni şi nu s-a mai dus la curtea împărătească. Iar la
Sfîntul Atanasie, care era atunci patriarh, se ducea adeseori şi-i asculta cu
bucurie dulcile lui cuvinte, numindu-l noul gură-de-aur. Iar patriarhul cunoscînd
fapta lui cea bună, s-a sîrguit mult ca să-l pună în chinovia pe care o ridicase
el în Constantinopol. Cuviosul n-a voit să se ducă şi să se depărteze de biserica
Născătoarei de Dumnezeu din Vlaherne, în ale cărei curţi el petrecea în foame,
sete, priveghere şi în veghere de toată noaptea, cu rugăciuni, cu lacrimi şi
cu suspinuri necontenite, nevoindu-se în toate nopţile; iar ziua se făcea nebun
cel cu adevărat înţelept, ca vîntul plăcerii oamenilor să nu-i scuture roadele
faptei bune. După ce a zăbovit acolo vreme destulă, s-a dus la Tesalonic,
ca să se închine marelui Dimitrie, izvorîtorul de mir; şi împlinindu-şi dorul
său, de acolo s-a dus în Sfîntul Munte al Athonului, înconjurîndu-l şi închinîndu-se
la sfintele mănăstiri; iar mai pe urmă s-a dus şi la Sfînta Lavră a Sfîntului
Atanasie. Aici, citind viaţa şi nevoinţele sfîntului acestuia, precum
şi pe ale Sfîntului Petru Atonitul, s-a minunat de liniştirea lui Petru şi de
viaţa cea chinovicească a lui Atanasie; deci, gîndindu-se la sîrguinţa pe care
au avut-o amîndoi spre a păzi poruncile lui Dumnezeu, a dorit să petreacă în
locul acela şi să urmeze nevoinţele amîndurora. Dar mai înainte de a începe
viaţa aceasta, cugetătorul de Dumnezeu a întrebat pe sfinţii părinţi care pustniceau
acolo ce petrecere să aibă mai întîi. Iar ei l-au sfătuit să se supună stareţului
şi să se iscusească după cum se cuvine în isprăvile fericitei ascultări şi pe
urmă, după ce va pune temelie bună pe piatra lui Hristos, adică pe dumnezeiasca
smerenie, care este începutul şi rădăcina tuturor faptelor bune, atunci să se
nevoiască şi singur în linişte. Acestea dacă le-a auzit cuviosul, s-a supus egumenului şi s-a
sălăşluit acolo împreună cu ceilalţi fraţi. Deci, mai întîi a început slujbele
cele mai de jos şi mai proaste, după cum este obiceiul, apoi a fost rînduit
să cînte în strana bisericii pentru slava lui Dumnezeu. Căci încă de cînd era
tînăr el se învăţa Psaltirea, şi cîntînd cu pricepere, îşi înălţa mintea către
Dumnezeu şi vărsa multe lacrimi de umilinţă. Acelaşi lucru îl făcea şi cînd citea cuvintele sfinţilor, fiind
cu totul uimit, minunîndu-se de nemărginita iubire de oameni a lui Dumnezeu,
Care ne-a dat un dar ca acesta, prin Sfîntul Duh, ca astfel să-L înţelegem,
fiind noi încă cu trupul; apoi avea pururea inima aprinsă de focul dorului dumnezeiesc,
care locuia într-însul. Pentru aceasta, deşi era în mijlocul multora, era ca
şi cum s-ar fi întîmplat în pustietate; aşa că niciodată nu se împiedica de
la rugăciunea minţii, adică de a zice din inimă: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul
lui Dumnezeu, miluieşte-mă" - rugăciune pe care o făcea neîncetat, mişcîndu-se
totdeauna în inima sa, lucru care este rar, şi cu greu de aflat la alţii. Dar fericitul a dobîndit din copilărie un dar ca acesta al rugăciunii,
prin fapta lui cea bună şi prin evlavia ce o avea către Preasfînta Născătoare
de Dumnezeu. Fiind el în ascultarea mînăstirii şi făcînd toate cele poruncite
cu sîrguinţă, ducea o viaţă aspră, asemenea celei de mai înainte, cînd era în
biserica din Vlaherne; şi nu avea nici chilie în lavră, nici vreun alt lucru
din cîte sînt pentru odihna trupească, ci numai hrana cea de nevoie şi-o lua
de la trapeză şi mînca cu înfrînare, numai cît să trăiască; iar şederea o avea
în strănile din tinda bisericii, fiindcă se nevoia cu nedormirea de toată noaptea
şi cu privegherea, după obiceiul său. Precum Muntele Sinai a chemat pe Moise, Carmelul pe Ilie, iar
pustia pe Ioan Botezătorul, tot într-acest chip şi pe Cuviosul Maxim l-a chemat
Atonul, floarea munţilor, ca să înflorească drept într-însul, după cum zice
psalmistul, ca un finic, şi să rodească rodurile Sfîntului Duh. Căci în Duminica
Sfinţilor Părinţi, care este după dumnezeiasca Înălţare a lui Hristos, Dumnezeul
nostru, i s-a arătat Născătoarea de Dumnezeu, avînd în braţe pe Domnul, şi i-a
zis: "Urmează-mi, prea credinciosule Maxime, şi suie-te deasupra Athonului,
să iei darul Sfîntului Duh, după cum doreşti". Văzînd el această dumnezeiască
vedenie de două şi de trei ori, a lăsat Lavra cea mare şi după şapte zile s-a
suit pe creştetul muntelui, în Sîmbăta Cincizecimii sau a Rusaliilor, şi a petrecut
toată noaptea treaz, împreună cu alţi monahi, care s-au dus după dumnezeiasca
Liturghie. Dumnezeiescul Maxim a rămas singur acolo trei zile şi trei nopţi,
rugîndu-se necontenit Domnului şi Născătoarei de Dumnezeu, cu rugăciunea minţii.
Dar cine poate povesti ispitele pe care le-a uneltit vrăjmaşul asupra sfîntului,
ca să-l izgonească de acolo? Astfel se arătau fulgere şi trăsnete, încît se clătina Muntele
Atonului şi se desfăceau pietrele şi stîncile; însă toate acestea se făceau
prin nălucirea diavolilor, în vremea nopţii, ca să-l înfricoşeze. Ba încă şi
ziua se auzeau glasuri sălbatice şi tulburări mari, ca şi cum ar fi fost acolo
aproape mulţime de oameni grozavi, care se suiau prin toate părţile muntelui
spre vîrf şi se porneau asupra sfîntului cu prăştii şi cu suliţe, ca să-l pogoare
din vîrful muntelui; fiindcă nu sufereau blestemaţii să locuiască sfîntul acolo,
dar toate acestea se arătau cu nălucire. Însă dumnezeiescul Maxim avînd în sine darul Sfîntului Duh nu
se temea nicidecum, nici se îngrijea de aceasta; ci se îndeletnicea şi se sîrguia
numai în rugăciunea minţii, rugînd pe Domnul şi pe Născătoarea de Dumnezeu,
ajutătoarea şi părtinitoarea lui, care i s-a arătat cu multă mărire ca o împărăteasă,
înconjurată de mulţi boieri tineri, ţinînd în braţele sale pe Fiul ei şi Ziditorul
a toate. Şi cunoscînd-o sfîntul prin orbitoarea şi dumnezeiasca lumină,
care strălucea şi lumina împrejur toate părţile acelea, apoi adeverindu-se deplin
că nu era amăgire diavolească, ci vedenie dumnezeiască şi arătare adevărată
a Născătoarei de Dumnezeu, i-a grăit cu bucurie, zicînd: "Bucură-te cea cu dar
dăruită, Domnul este cu tine", şi altele ca acestea; după aceea, căzînd, s-a
închinat Domnului şi Născătoarei de Dumnezeu, auzind acestea de la Preasfînta
Născătoare: "Primeşte dar asupra diavolilor, cinstite pătimitorule, şi locuieşte
în Muntele Atonului; căci aceasta este voia Fiului meu, ca să te sui la vîrful
faptei bune şi să te faci dascăl şi povăţuitor al multora, ca să-i mîntuieşti". După aceasta, i s-a dat şi pîine cerească, spre hrana şi întărirea
firii, fiindcă era de atîtea zile flămînd şi nemîncat; şi îndată ce a luat pîinea
şi a băgat-o în gura sa, l-a înconjurat de sus o lumină dumnezeiască şi a auzit
laudă îngerească. Iar Născătoarea de Dumnezeu s-a suit în ceruri şi bună mireasmă
a rămas în vîrful muntelui, încît sfîntul a rămas uimit, căci nu voia să se
coboare de acolo şi să se lipsească de acea bună mireasmă şi de acea strălucire;
cu toate acestea, după trei zile, s-a pogorît din porunca Născătoarei de Dumnezeu,
şi s-a dus la biserica ei, ce se numeşte Panaghia, şi petrecînd acolo cîteva
zile, s-a suit iarăşi în vîrf şi a sărutat locul acela în care stătuse cu slavă
Născătoarea de Dumnezeu şi cerea iarăşi cu lacrimi dumnezeiasca ei arătare.
Însă lumină nu a mai văzut, iar bună mireasmă a mirosit fără de saţiu, ca şi
mai înainte, şi s-a umplut de bucurie şi de veselie negrăită. Aceasta a urmat
de trei ori, cînd s-a suit în vîrf, dar pe Născătoarea de Dumnezeu n-a mai văzut-o
ca întîia oară. De atunci s-a coborît la poalele muntelui, ca proorocul Ilie
în Carmel, şi acolo aflînd un monah bătrîn, i-a spus ceea ce a văzut şi a auzit
în vîrful muntelui. Bătrînul auzind acestea, a socotit că s-a rătăcit dumnezeiescul
Maxim şi că toate acelea le-a văzut prin nălucire diavolească, numind rătăcit
şi amăgit pe luminătorul şi povăţuitorul celor rătăciţi; şi de atunci toţi îl
numeau rătăcit, şi întorcîndu-se de către dînsul, îl goneau, ca să nu se apropie
de cineva. Dar acest nerătăcit luminător a primit cu mare bucurie a se numi
rătăcit, iar nu sfînt; ba încă se prefăcea totdeauna că este rătăcit, şi cînd
vorbea cu alţii se făcea că este nebun, ca să piardă părerea cea trufaşă şi
să rodească smerita cugetare, care păzeşte în om darul Sfîntului Duh. Pentru aceasta nu locuia într-un loc cu ceilalţi, ci ca un rătăcit
se muta din loc în loc; şi oriunde se ducea, îşi făcea o colibă mică din iarbă
şi din frunze, cît numai să încapă trupul lui cel mult pătimitor; după puţină
vreme o ardea şi se ducea într-altă parte şi îşi făcea alta. Apoi, iubea atît
de mult lipsa şi sărăcia, încît nu avea niciodată nici sapă, nici traistă, nici
scaun, nici masă, nici oală, nici făină, nici untdelemn, nici vin, nici pîine,
nici altceva din cele trebuitoare omului; ci aproape ca un om fără de trup îşi
petrecea viaţa prin locuri pustii şi neumblate. Şi numai o colibă mică îşi făcea, precum am zis, şi după ce
petrecea puţină vreme într-însa, o ardea şi pleca de acolo; pentru aceasta se
şi numea rătăcit şi "cavsocalivitis" (arzător de colibe), deşi mulţi nu cunoşteau
dumnezeiescul dar care îl acoperea şi locuia într-însul şi nici nădejdea care
îl înroura şi rugăciunea cea necontenită, care îl îndulcea. Dar cine poate să spună foamea şi setea pe care le răbda, goliciunea,
frigul, îngheţurile iernii, arşiţele verii, petrecînd fără acoperămînt de casă,
fără a doua haină, desculţ, neavînd de la nimeni nici o cercetare, fără numai
dacă era silit de nevoia firii, a merge vreodată la vreun frate ca să-şi mîngîie
corpul cel mult chinuit cu puţină pîine şi sare şi cu puţin vin, dacă s-ar fi
aflat. Ar putea să zică cineva că pentru dînsul a spus Hristos în Sfînta Sa
Evanghelie: Căutaţi la păsările cerului, că nici seamănă, nici seceră, nici
adună în hambare, şi Tatăl vostru le hrăneşte pe ele. Căci acest sfînt era
ca o pasăre a cerului sau, mai bine zis, ca un fără de corp locuia în pustie.
Şi, într-adevăr, de-a pururea acest pomenit Maxim, după cum zice Apostolul Pavel,
şi-a răstignit trupul cu patimile şi cu poftele. Cine să nu se minuneze de o petrecere îngerească ca aceasta?
Cine să nu se înspăimînteze auzind nevoinţele lui mai presus de om; adică răbdarea
lui cea mare, privegherea de toată noaptea, lacrimile cele de-a pururea curgătoare,
necurmata rugăciune, metaniile cele multe, lovirea capului său de pămîntul pietros,
liniştea, blîndeţea şi smerenia lui; pentru aceea şi locaş al Sfîntului Duh
s-a făcut ca un alt Petru Atonitul şi ca alt Atanasie cel Mare, cărora se nevoia
să le urmeze din toate puterile sale; sau, mai bine zis, pe începătorii monahilor,
pe Pavel, zis Tebeul şi pe marele Antonie i-a rîvnit şi la înălţimile faptelor
bune ale acelora a ajuns. Pentru aceasta şi mintea lui, ca şi a acelora, vedea descoperirile
tainelor dumnezeieşti. Dar acestea cînd s-au făcut cunoscute şi s-au arătat
altora? Atunci, cînd el s-a făcut cunoscut că nu este rătăcit la minte şi cînd
a petrecut împreună cu alţi sfinţi bătrîni şi mari sihaştri, care se minunau
şi se cucereau de dumnezeiescul Maxim, pentru nevoinţele lui cele mari, pe care
îl bănuiseră cum că ar fi rătăcit, după cum mai înainte s-a spus; iar cînd au
petrecut împreună cu dînsul, au cunoscut dumnezeiescul dar, care locuia într-însul;
şi de atunci nu-l mai numeau rătăcit şi înşelat, ci-i ziceau cinstitul Maxim
şi luminătorul cel prea strălucit. Într-acea vreme a venit la Sfîntul Munte şi Cuviosul părintele
nostru Grigorie Sinaitul şi aşezîndu-se în schitul ce se numeşte Magula, s-a
făcut dorit şi iubit tuturor părinţilor Sfîntului Munte, şi mai ales liniştitorilor,
pentru că era dascăl minunat al liniştei şi al rugăciunii; şi a făcut cunoscut
tuturor foarte bine meşteşugurile şi măiestriile diavolilor, lucru care este
foarte rar şi anevoie de aflat. Pentru aceasta, alergînd la dînsul toţi liniştitorii, se învăţau
de la el tainele sfintei rugăciuni, precum şi care sînt semnele cele nerătăcitoare
ale darului şi care ale înşelăciunii vrăjmaşului? Iar unii dintr-înşii i-au
spus şi despre Cuviosul Maxim, povestindu-i petrecerea lui supraomenească şi
nebunia lui cea prefăcută. Auzind acestea dumnezeiescul Grigorie, s-a minunat şi a poftit
să-l vadă şi să vorbească împreună cu el. Deci, a trimis cîţiva dintre ucenicii
săi ca să cheme pe fericitul Maxim la dînsul. Ducîndu-se trimişii la coliba
lui şi negăsindu-l acolo, l-au căutat în zadar prin împrejurimi, timp de două
zile, fiindcă era vreme de iarnă şi el locuia prin peşterile din desişurile
pustiei. Deci, ostenindu-se mult, au mers la chilia Sfîntului Mamant, ca să
se odihnească puţin, şi a sosit acolo îndată şi Sfîntul Maxim cel căutat, care
a hiretisit pe toţi cei ce se aflau acolo, numind pe fiecare după numele său;
şi mai înainte a spus dorinţa Cuviosului Grigorie, cum că voieşte să plece din
Sfîntul Munte şi să meargă la Paroria, cum şi multe de acestea. Iar fraţii cei
trimişi i-au adus la cunoştinţă dorinţa stareţului lor şi el îndată a plecat
împreună cu dînşii la Grigorie, cîntînd psalmul: Ridicat-am ochii mei la
munţi, de unde va veni ajutorul meu, şi celelalte. Cînd a ajuns la chilia lui Grigorie, dumnezeiescul Maxim a zis
către cei trimişi: "Bătrînul acum se odihneşte, fiind foarte obosit de rugăciune;
pentru aceasta liniştiţi-vă şi voi puţin, şi eu asemenea mă voi odihni, pînă
voi vedea pe bătrînul". Şi aşa au intrat în pădure, rugîndu-se cu lacrimi şi
cîntînd astfel: "Să se îndrepteze Doamne paşii mei înaintea Ta şi să nu mă stăpînească
toată fărădelegea". Săvîrşind tot psalmul, a fost chemat de dumnezeiescul Grigorie
şi îndată a mers. După ce au vorbit acolo cu toţii despre diferite lucruri,
Grigorie a scos pe ceilalţi afară şi a oprit la sine pe purtătorul de Dumnezeu
Maxim, vrînd să se înştiinţeze de la dînsul chiar, de toate cele auzite de la
alţii. Deci, fiind întrebat Cuviosul Maxim de dumnezeiescul Grigorie,
despre petrecerea şi lucrarea cea duhovnicească, Sfîntul Maxim a răspuns: "Iartă-mă,
că eu sînt omul rătăcit şi înşelat". Iar bătrînul a zis: "Lasă acum acestea,
şi spune-mi pentru Domnul fapta ta cea bună, ca să mă luminez, iar de nu, măcar
să vorbim împreună despre fapta cea bună şi să ne folosim unul altuia, căci
eu nu voi arăta cele grăite de tine la ceilalţi, care împiedică pe aproapele
cu cuvintele cele rele şi neiscusite, căci eu iubesc pe aproapele ca pe mine
însumi. Deci, spune-mi mă rog pentru Domnul, fapta ta cea bună". Atunci dumnezeiescul Maxim i-a arătat cîte a făcut şi cîte a
pătimit din tinereţele lui, adică dumnezeiasca rîvnă, care o avea pentru Dumnezeu,
fugirea de lume, supunerea lui, nebunia cea prefăcută, nevoinţele cele sihăstreşti,
înfricoşata vedere a Născătoarei de Dumnezeu, lumina care l-a înconjurat atunci
cînd era în creştetul Atonului, şi care şi alte dăţi l-a înconjurat, cum şi
ispitele diavolilor. Iar dumnezeiescul Grigorie, întrerupînd pe cuviosul din cuvîntarea
lui, i-a zis: "Spune-mi, te rog, rugăciunea minţii, prea cinstite părinte".
Cuviosul zîmbind puţin, i-a zis lui: Nu voi ascunde de tine, părintele meu,
minunea Născătoarei de Dumnezeu, care a făcut-o cu mine. Eu din tinereţele mele
aveam multă credinţă către Doamna mea de Dumnezeu Născătoare, şi o rugam cu
lacrimi să-mi dea darul rugăciunii din inimă, şi într-una din zile, mergînd
la biserica ei, după cum aveam obiceiul, am rugat-o iarăşi cu nemăsurată fierbinţeală
a inimii mele; şi cînd sărutam cu dragoste sfînta ei icoană, îndată am simţit
în inimă o fierbinţeală ce mi-a venit de la sfînta ei icoană, care nu mă ardea,
ci mă răcea şi mă îndulcea, pricinuind sufletului meu mare umilinţă. De atunci, părinte, a început mintea mea să zică neîncetat rugăciuni
şi inima se veselea cu pomenirea lui Iisus şi a Sfintei de Dumnezeu Născătoare,
făcînd totdeauna pomenirea lor; din acea vreme niciodată n-a lipsit rugăciunea
aceasta din inima mea: "Iartă-mă, părintele meu". Iar dumnezeiescul Grigorie
a zis către dînsul: "Spune-mi sfinte, ţi-a urmat vreodată după rugăciunea aceasta:
"Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă", vreo arătare dumnezeiască
sau vreun alt rod al Sfîntului Duh?" Sfîntul Maxim a zis către dînsul: "O! părinte,
pentru acestea mă duceam prin locurile pustii şi doream linişte totdeauna, pentru
ca să dobîndesc mai mult darul rugăciunii prin dragoste covîrşitoare către Dumnezeu
şi pentru înălţarea minţii către Domnul". Iar Sfîntul Grigorie a zis către dînsul: "Rogu-te, părinte,
să-mi spui, ai toate acestea pe care mi le-ai spus?" Atunci dumnezeiescul Maxim
a zîmbit şi a zis către dînsul: "Dă-mi să mănînc şi nu mai cerceta nevrednicia
mea". Iar Sfîntul Grigorie a zis către dînsul: "O! de aş avea şi eu nevrednicia
ta, sfinte; însă te rog să-mi spui, cînd se înşală mintea ta, ce vede cu ochii
cei gînditori? Şi atunci poate mintea împreună cu inima să grăiască rugăciune?" Iar dumnezeiescul Maxim a răspuns: "Ba nu poate, căci cînd vine
darul Sfîntului Duh în om, atunci încetează rugăciunea, fiindcă se stăpîneşte
mintea cu totul de darul Sfîntul Duh şi nu mai poate să lucreze cu puterile
ei, ci rămîne nelucrătoare şi se supune numai Sfîntului Duh; căci, unde voieşte
sfîntul o duce, ori în aerul nematerialnic al dumnezeieştii lumini, ori într-o
altă vedenie oarecare nepovestită, ori cum se întîmplă de mai multe ori, întru
vorbirea dumnezeiască; şi în scurt, precum voieşte Domnul cel Sfînt, aşa mîngîie
pe robii Săi, şi după cum se cuvine fiecăruia, aşa îi dă şi drumul lui. Ceea ce spun, poate să vadă cineva la proorocii şi apostolii
care s-au învrednicit a avea atîtea vedenii, măcar că oamenii îi batjocoreau
şi îi credeau rătăciţi, beţi şi ieşiţi din minte. Astfel proorocul Isaia a văzut
pe Domnul pe scaun înălţat şi pe Serafimi stînd împrejurul Lui. Iar întîiul
Mucenic Ştefan a văzut cerurile deschise şi pe Iisus stînd de-a dreapta Tatălui
şi alţii au văzut altele. Într-acest chip şi acum robii lui Hristos se învrednicesc a
avea vedenii de multe feluri, pe care unii nu le cred şi nici nu le primesc
în nici un chip că sînt adevărate şi socotesc că sînt nişte rătăciri, iar pe
cei care le văd îi cred că sînt rătăciţi. Dar mă minunez foarte mult de aceasta,
cum oamenii aceia s-au întunecat şi au orbit şi ca nişte orbi cu sufletul nu
cred ce a făgăduit nemincinosul Dumnezeu prin gura proorocului Ioil, acolo unde
zice: "Voi vărsa darul Duhului meu peste tot credinciosul şi peste robii şi
roabele mele". Acest dar l-a dat Domnul nostru şi-l dă şi acum, şi-l va da pînă
la sfîrşitul veacului tuturor credincioşilor robilor Săi, după făgăduirea Sa. Deci, cînd darul acesta al Sfîntului Duh ar veni în cineva,
nu-i arată cele obişnuite, nici cele simţite ale lumii acesteia, ci îi arată
ceea ce n-a văzut niciodată, nici le-a zărit; şi atunci mintea omului aceluia
învaţă de la Sfîntul Duh taine înalte şi scumpe, pe care după cum zice dumnezeiescul
Apostol Pavel, ochiul trupesc al omului nu poate să le vadă, nici mintea nu
poate să le înţeleagă de la sine vreodată. Pentru ca să înţelegi cum le vede mintea noastră, ia aminte
la ceea ce voiesc să zic. Ceara cînd este departe de foc, este tare şi se prinde
de mîna omenească, iar după ce o pui în foc se topeşte şi acolo se aprinde şi
toată se face lumină - dar nu este chip să nu se topească în foc şi să nu se
facă ca apa -, aşa şi mintea omului, cînd este singură, neunită cu Dumnezeu,
înţelege acelea cîte sînt ale puterii ei; iar cînd se va apropia de focul dumnezeirii
şi de Duhul cel Sfînt, atunci se stăpîneşte cu totul de acea dumnezeiască lumină,
făcîndu-se toată lumină, şi acolo în Sfîntul Duh se aprinde şi se topeşte de
dumnezeieştile vederi, şi nu este chip acolo în focul dumnezeirii să gîndească
cele trupeşti şi cele ce ar voi. Atunci dumnezeiescul Grigorie a zis către dînsul: "Mai sînt
şi alte asemenea, părintele meu, care sînt ale rătăcirii şi ale înşelării".
Iar marele Maxim i-a răspuns, zicînd: "Altele sînt semnele înşelării şi altele
ale darului; căci duhul cel rău al înşelăciunii, cînd se apropie de om, îi tulbură
mintea şi îl sălbăticeşte, îi face inima aspră şi o întunecă, îi pricinuieşte
temere, frică şi trufie, îi slăbănogeşte ochii, îi tulbură creierii, îi înfiorează
tot trupul, îi arată cu nălucire în ochii lui lumină nu strălucită şi curată,
ci roşie, şi îi face mintea uimită şi diavolească, şi-l îndeamnă să zică cu
gura lui cuvinte necuvioase şi hulitoare. Şi acela care vede însuşi duhul înşelăciunii
de mai multe ori, se iuţeşte şi este plin de mînie, şi smerenia nu o ştie cu
totul desăvîrşit, nici plînsul cel adevărat şi lacrimile, ci totdeauna se făleşte
cu isprăvile lui şi, fără sfială şi frică de Dumnezeu, se află în patimi şi
îşi iese cu totul din minţi, ajungînd la pierzare desă-vîrşită, din care înşelăciune
să ne izbăvească Domnul pentru rugăciunile tale. Iar semnele darului sînt acestea: cînd se apropie de om darul
Sfîntului Duh, îi adună mintea, îl face să fie luător aminte şi smerit, îi aduce
înainte pomenirea morţii, a păcatelor, a judecăţii ce va să fie şi a muncii
veşnice, şi face sufletul lui lesne umilitor, a plînge şi a se tîngui, îi face
şi ochii lui blînzi şi plini de lacrimi şi cu cît se apropie de om, îl îmblînzeşte
în sufletul lui şi-l mîngîie prin sfintele patimi ale Domnului nostru Iisus
Hristos, şi prin nemărginita Lui iubire de oameni, pricinuind în mintea lui
astfel de vedenii înalte şi adevărate; întîi, despre puterea necuprinsă de minte
a lui Dumnezeu, cum adică cu un cuvînt a adus toate făpturile dintru nefiinţă
în fiinţă. Al doilea, despre puterea Lui cea nemărginită, care ţine, ocîrmuieşte
toate şi are purtare de grijă pentru toate. Al treilea, necuprinderea şi neînţelegerea
Preasfintei Treimi, şi despre noianul cel neurmat şi neajuns al dumnezeieştii
Fiinţe şi celelalte. Iar atunci cînd se înalţă mintea omului la acea dumnezeiască
lumină, inima lui se face blîndă şi izvorăşte roadele Sfîntului Duh: bucuria,
pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, milostivirea, dragostea, smerenia şi celelalte,
primind sufletul lui o bucurie nepovestită". Acestea după ce le-a auzit Sfîntul Grigorie, a rămas uimit şi
se minuna de cele ce grăia dumnezeiescul Maxim; de aceea nu-l mai numea om,
ci înger pămîntesc. Apoi l-a rugat mult, zicîndu-i: "Încetează, te rog, de a-ţi
mai arde coliba ta şi odihneşte-te într-un loc, ca să faci mai mult rod, folosind
şi pe mulţi alţii, ca un preaiscusit în fapta bună; căci iată, te-a ajuns bătrîneţea,
iar moartea vine de multe ori fără de vreme. Pentru aceasta, împărţeşte talentul, adică darul pe care l-ai
luat şi dumnezeiasca sămînţă a învăţăturii tale dă-o poporului lui Dumnezeu,
prin şederea ta la un loc, mai înainte pînă nu te va ajunge sfîrşitul vieţii,
ca să iei în ceruri plată mai multă, pentru folosul altora. Căci Domnul, dînd
apostolilor darul Preasfîntului Duh, nu i-a trimis să-şi petreacă viaţa lor
în munţi, ci la oameni, ca să se împărtăşească şi ei din darul acelora şi cei
păcătoşi să se facă sfinţi, prin sfinţenia acelora. Pentru aceasta a zis către dînşii: "Astfel să strălucească lumina
voastră înaintea oamenilor, şi nu înaintea pietrelor". Deci, strălucească şi
lumina ta înaintea oamenilor, ca să vadă lucrurile tale cele bune şi să slăvească
pe Tatăl nostru Cel din ceruri. Lasă acum prefacerea ta că eşti nebun, căci
se pricinuieşte sminteală celor ce nu ştiu isprăvile tale cele bune. Deci, ascultă
sfătuirea mea, şi fă precum îţi zic, ca un prea bun prieten şi frate al tău.
Căci "frate pe frate ajutîndu-se, sînt ca o cetate îngrădită şi întărită", zice
dumnezeiasca Scriptură. Aceste sfaturi ale dumnezeiescului Grigorie învăţîndu-le şi
ceilalţi bătrîni, asemenea şi ei l-au sfătuit şi l-au înduplecat să şadă într-un
loc. Deci, dumnezeiescul Maxim, aflînd o peşteră care este aproape de a lui
Isaia, ca de trei mile, a făcut acolo o îngrăditură lată de un stînjen şi lungă
de unul, fără pietre, fără lemne, fără scînduri şi fără piroane, ci numai cu
ramuri şi cu buruieni, după obiceiul lui; şi i se părea că a făcut chilie. Acolo
s-a aşezat şi de aici înainte n-a mai ars-o, ci a petrecut toată viaţa sa cu
obişnuita lui nevoinţă şi sărăcie, neavînd nici măcar un ac sau cît de puţină
pîine, păstrîndu-şi tot aceeaşi sihăstrie mai presus de om, ca un fără de trup. După aceea şi-a săpat mormîntul aproape de chilia sa, şi în
toate zilele mergînd acolo, în vremea Utreniei, plîngea singur şi cînta imnurile
jalnice ce se cîntă la morţi, după asemănarea aceasta: "Cela ce ai împodobit
cerul cu stelele, ca un Dumnezeu", pe care imnuri singur le-a alcătuit. Deci, şezînd în chilia sa, se nevoia cu aceeaşi nevoinţă mai
presus de om. Iar diavolii adunîndu-se, făceau război cu sfîntul în fiecare
zi şi se sîrguiau să-l izgonească din locul acela; dar în deşert se osteneau
blestemaţii, căci erau goniţi de rugăciunea cuviosului cea fierbinte şi ca un
fum se risipeau. Apoi o putere dumnezeiască cu totul nebiruită îl acoperea de
aici înainte; putere care se arată în chip de foc celor vrednici de o vedere
ca aceasta, şi arde de tot pe vrăjmaşii lui. De aceea, el vindeca pe mulţi numai cu cuvîntul său, şi pe diavoli
îi izgonea din oameni, precum am cunoscut acest lucru prea adevărat; după aceea,
trimitea pe oameni în pace să meargă la locurile lor, poruncindu-le să se depărteze
de vorbirea de rău, de nedreptate, de jurămîntul strîmb, de beţie, de desfrînare,
să postească de carne, să dea milostenie după putere, şi să se cureţe de tot
păcatul prin pocăinţă; şi într-acest chip să se împărtăşească cu Preacuratele
Taine la praznicele cele mari şi vestite, ca să fie totdeauna sănătoşi. Încă şi pe un monah, anume Mercurie, l-a îndemnat odată cuviosul
ca să izgonească pe dracul dintr-un îndrăcit; şi acolo, înaintea cuviosului,
a certat Mercurie pe duhul cel rău şi viclean, cu numele lui Iisus Hristos,
şi cu preaslăvire a tămăduit pe cel îndrăcit. Iar pe un ucenic al unui stareţ,
care era supărat rău de un diavol, întîlnindu-l în cale cuviosul, i-a poruncit
să păzească ascultarea desăvîrşită către bătrînul său, să se depărteze de brînză,
de vin şi de necurăţie şi se va tămădui în numele lui Iisus Hristos. Şi, o!
minune, mergînd după cuvîntul acesta, s-a tămăduit. Într-una din zile au mers la cuviosul nişte monahi din lavră
pentru sfat, iar împreună cu dînşii a mers şi un mirean; cum a văzut cuviosul
pe mirean, l-a izgonit de departe, zicîndu-i că este achindinean (Achindin era
un eretic) şi necredincios, cu toate că nu-l ştia nimeni altul că este astfel,
pînă în ceasul acela. Iar sfîntul se împotrivea lui Achindin şi-l numea cacochindinos
(adică primejdios), şi îndrăcit, părtaş la tot eresul şi slujitor al lui Antihrist;
pentru aceasta pe nişte eretici ca aceştia îi izgonea şi-i anatematiza cuviosul
pe faţă. Alţi monahi iarăşi au mers la cuviosul şi, cum i-a văzut de
departe, a strigat cu glas mare: "Alungaţi înapoi pe masalianul, zicîndu-i pe
nume, şi apoi să veniţi la mine". Acest lucru auzind acei monahi, s-au cutremurat
şi izgonind din tovărăşia lor pe rău credinciosul acela masalian, au mers la
sfîntul. Un monah voia să călătorească la Constantinopol cu un caiac
al Tesalonicului, pentru o trebuinţă; iar cuviosul nu l-a lăsat, spunîndu-i
mai înainte primejdia. Dar după trei zile de la pornire, s-a scufundat în mare
caiacul acela cu toţi oamenii. Alt caiac a venit în limanul Lavrei, şi oamenii
acelui caiac au mers la cuviosul, avînd cu ei şi un om îndrăcit, care avea pe
diavolul nesăturării, căci mînca cît mănîncă cinci oameni şi tot nu se sătura. Pe acesta aruncîndu-l la picioarele cuviosului, l-au rugat ca
să-l izbăvească de acest duh; atunci sfîntul luînd o bucată de pîine uscată,
a dat-o celui ce pătimea, zicîndu-i: "În numele Domnului nostru Iisus Hristos
numai atît să mănînci, că te vei sătura, şi să fii în pace". De atunci înainte
s-a izbăvit acel om de diavolul nesaţiului, şi nu mînca mai mult decît măsura
dată de sfînt. Pentru aceasta, lepădîndu-se de lume şi de cele din lume, s-a
făcut monah şi s-a sălăşluit aproape de sfîntul; apoi, povăţuindu-se de dînsul,
a sporit cu darul lui Dumnezeu în fapta cea bună şi s-a făcut un monah preaiscusit. Un monah, anume Varlaam, ucenic al unui bătrîn oarecare, a fost
ocărît de cuviosul pentru neascultarea ce o arăta către bătrînul său, şi i-a
zis: "Pentru aceste greşeli ale tale, vei avea un rău sfîrşit şi ai să mori
îngheţat de frig". Lucru care s-a şi întîmplat; căci s-au împlinit cele zise
mai înainte de cuviosul. Unui alt monah, cu numele Atanasie i-a spus cuviosul
mai înainte că va fi omorît de ismailiteni; şi s-a întîmplat şi această proorocire
a cuviosului. Atît era de bogat fericitul prin darul Sfîntului Duh, încît şi
cele ce erau departe le vedea, ca şi cum ar fi fost aproape şi cele ce aveau
să fie, le cunoştea mai înainte şi le spunea, ca şi cum ar fi fost de faţă. Apoi chiar şi venirea împăraţilor a cunoscut-o mai înainte,
şi a zis: "Împăraţii grecilor voiesc să vie la mine ca să audă proorocie şi
să ia mai înainte înştiinţare de cele ce vor să fie, iar nu ca să se folosească".
După puţin timp au venit la dînsul Ioan VI Cantacuzino (1347-1354) şi Ioan V
Paleologul (1341-1391), care atunci împărăţeau împreună, cărora le-a proorocit
cuviosul toate cîte avea să li se întîmple, povăţuindu-i să îndure toate neplăcerile
ce au să vie asupra lor. Apoi le-a dat învăţătură şi i-a îndemnat la fapte folositoare
de suflet şi potrivite împăraţilor, pe care nu le arătăm aici, pentru scur-tarea
istoriei. Iar cînd au plecat de acolo împăraţii, fiind petrecuţi de sfîntul,
a zis către Cantacuzino: "Iată egumenul mînăstirii!" Iar către Ioan Paleologul a zis: "Stăpîneşte, nestăpînitule,
şi nu te înşela; căci împărăţia ta va fi mică şi slabă şi-ţi va aduce multe
tulburări". După aceasta le-a zis: "Bucuraţi-vă şi mergeţi în pace". Trecînd
puţină vreme, a trimis în Constantinopol lui Ioan Cantacuzino o bucată de pîine
uscată, o ceapă şi un usturoi. Prin aceasta i-a vestit de mai înainte, că se va face monah
şi va mînca astfel de hrană; ceea ce s-a şi întîmplat, căci după puţin timp,
fiind silit de Ioan Paleologul, s-a făcut monah, fără voia sa, şi atunci cînd
mînca pîine şi ceapă, şi-a adus aminte de proorocia Cuviosului şi se minuna.
Asemenea şi Ioan Paleologul, aducîndu-şi aminte de proorociile cuviosului, după
ce s-au împlinit toate cele proorocite, s-a minunat, lăudîndu-l foarte mult. Preasfinţitul patriarh Calist, mergînd în Serbia cu tot clerul
său, pentru unirea şi pacea Bisericii, şi trecînd prin Sfîntul Munte al Atonului,
a mers la locul Sfîntului Maxim, ca să-l vadă; iar cuviosul a ieşit întru întîmpinarea
lui şi a luat binecuvîntare de la dînsul; iar după sărutare a zis în glumă către
cei ce erau de faţă: "Bătrînul acesta a pierdut pe baba sa" şi altele; şi după
ce au vorbit mult timp împreună, l-a petrecut cîntînd: "Fericiţi cei fără prihană
în cale, care umblă în legea Domnului". Prin aceasta le vestea moartea şi îngroparea lor acolo, lucru
care s-a şi întîmplat; căci mergînd patriarhul cu clerul său în Serbia, după
un scurt timp, au murit cu toţii acolo, fiind otrăviţi, după cum spun cei mai
mulţi, iar după cum scriu bizantinii, din pricina văzduhului, şi s-au îngropat
acolo, în biserica serbilor. Deci, s-a împlinit proorocia cuviosului, care a
făcut-o pentru împăraţi şi pentru patriarh. Un sihastru cu numele Metodie, mergînd într-o zi la cuviosul,
a văzut o lumină dumnezeiască strălucind împrejurul lui şi n-a îndrăznit a se
apropia de dînsul, pînă cînd i-a poruncit cuviosul. Se mai povesteşte de mulţi un lucru minunat despre cuviosul,
cum că primea pîine cerească. Odată, în vreme de iarnă, a mers bolnicerul lavrei,
anume Grigorie, spre cetatea lui, împreună cu alt frate şi, de multă zăpadă
ce căzuse, era acoperit locul şi urme de om nu se vedeau nicăieri; dar, făcînd
drum cu multă osteneală, au mers la locul cuviosului, avînd cu ei pîine, vin
şi altele trebuitoare pentru mîngîiere. Intrînd în coliba lui, au văzut pîine caldă şi curată, din care
ieşea miros atît de plăcut, încît a umplut coliba lui de bună mireasmă; iar
ei, cercetînd să vadă dacă se află în colibă vreun semn de foc, şi neaflînd,
au rămas uimiţi, minunîndu-se de acea pîine cerească. Deci, căzînd la picioarele
sfîntului, cereau să le dea şi lor o bucată din acea pîine. Milostivindu-se cuviosul, a tăiat jumătate din pîine şi le-a
dat, zicînd căre dînşii: "Mîncaţi şi luaţi aminte să nu spuneţi cuiva din cele
ce aţi văzut, cît voi trăi eu". Încă şi apă de băut a dat prietenilor săi, după
cum martor îmi este Dumnezeu, că mai pe urmă, după adormirea cuviosului, ne-au
spus nouă unii din cei ce s-au împărtăşit din această băutură cerească. Iar
alţi fraţi ne-au spus cum că apa mării, cu rugăciune o făcea dulce şi o bea. Altă dată, în vremea culesului de vii, au mers la dînsul doi
monahi, şi după ce au băut puţin, cuviosul a luat o bucată de pîine şi le-a
dat, zicînd: "Duceţi-vă mai degrabă la mînăstirea lui Dorotei, ca să nu vă primejduiţi
pe cale de furtună"; iar ei se minunau că le-a zis că are să fie furtună, pentru
că aerul şi timpul erau liniştite, şi nori nu se vedeau nicidecum. Cu toate
acestea, mai înainte ca ei să ajungă la mînăstirea lui Dorotei, cerul s-a schimbat
într-un chip înfricoşat şi s-a stîrnit un vînt, urmat de o mulţime de fulgere
şi trăsnete şi a căzut atîta grindină şi ploaie tulburătoare, încît a încetat
desăvîrşit culesul, iar viile cele neculese le-a prăpădit şi le-a făcut ca şi
pe cele culese; acestea văzîndu-le acei doi monahi, au strigat; "Doamne, miluieşte".
Şi propovăduiau pretutindeni proorocia cuviosului. Altă dată a venit la cuviosul un învăţat din Constantinopol
şi, îndată ce l-a văzut cuviosul i-a cunoscut gîndurile cele rele pe care le
hrănea acel om şi a început să-l certe, zicînd: "Unde ai văzut tu nevoinţele
şi luptele sfinţilor, cum şi darurile pe care le dă lor Dumnezeu? Încît huleşti
asupra lor, zicînd că sfinţii au avut puţine nevoinţe, iar cei ce scriu viaţa
lor le fac laude şi le adaugă fapte neadevărate, pe care nu le-au făcut. Apoi
şi darul minunilor pe care l-au luat îl socoteşti că este mincinos. Încetează
cu nişte gînduri ca acestea sataniceşti, ca să nu întărîţi pe Dumnezeu, să trimită
un trăsnet asupra ta şi să te ardă de tot. Pentru că sfinţii s-au afierosit
cu totul lui Dumnezeu, încît toate faptele lor le-au făcut pentru Dumnezeu şi
spre plăcerea Lui. Şi cine poate scrie cu dinadinsul toată viaţa fiecărui sfînt,
precum a fost? Sau cine o ştie cu amănuntul? Ci numai puţine din cele multe
se scriu, ca să fie spre mărturia sfîntului. Asemenea socotesc unii, că şi darul Sfîntului Duh, care s-a
dat sfinţilor, nu este numai atît cît se vede, ci este bogat, neajuns şi neînţeles,
încît covîrşeşte toată mintea. Numai dacă vrei să fii cu adevărat înţelept,
lasă nebuna cuvîntare a elinilor şi îndeletniceşte-te, precum zice David, ca
să cunoşti pe Dumnezeu şi, prin cunoştinţă şi prin liniştea cea duhovnicească,
să te împrieteneşti cu Dumnezeu, pe cît vei putea; şi atunci vei cunoaşte darul
Sfîntului Duh, cum şi minunile cele dumnezeieşti şi neînţelese ale lui Dumnezeu.
Şi astfel te vei minuna şi te vei umili, după ce vei cunoaşte în ce întuneric
erai mai înainte, căci fără de lumină nu se cunoaşte întunericul. Deci, vino
la lumina liniştii şi rugăciunii şi vei fugi singur de întuneric; apoi atunci
vei vedea şi vei cunoaşte darul şi puterea sfinţilor şi vei dori să-l dobîndeşti
şi tu". Acestea auzindu-le cărturarul, s-a înfricoşat şi s-a cutremurat;
căci i-a spus gîndurile cele ascunse ale lui şi, folosindu-se foarte mult de
cuvintele cuviosului, şi-a îndreptat gîndirea cea hulitoare pe care o avea,
şi de aici înainte îndrepta şi pe alţii cu prea înţeleapta învăţătură a sfîntului. "Şi eu însumi, zice scriitorul vieţii acestuia, martor îmi este
Dumnezeu, nu voi ascunde ceea ce am văzut la cuviosul, fiindcă m-am făcut şi
eu cunoscut cu dînsul şi am avut împreună petrecere cu el. Într-o zi am pornit de la Sfînta Mînăstire a Vatopedului, împreună
cu alt frate, şi am mers la coliba lui, dar neaflîndu-l acolo, mă mîhneam şi
căutam împrejur, ca să văd pe cel dorit; apoi suindu-mă puţin dinapoia colibei
lui şi căutînd spre drumul lui Isaia, iată că l-am văzut pe el departe de noi,
ca de două mile, şi toată calea aceasta este cu greu de umblat, fiind un loc
pietros şi drum întocmit nu avea. Dar, o! minune, am văzut pe sfîntul că s-a înălţat de la pămînt
sus în cer şi, ca un vultur înaripat, zbura pe deasupra pădurii celei dese şi
a pietrelor celor mari şi venea spre mine. Deci, văzîndu-l zburînd într-acest
fel, m-am cutremurat şi am strigat: "Mare eşti, Doamne!" Iar de frică m-am tras
puţin înapoi, şi într-o clipeală de ochi a sosit şi sfîntul acolo, unde stăteam
eu. Dar ce cînta eu nu am înţeles, însă mă minunam. Am căzut deci la picioarele
lui şi l-am primit. Iar el m-a întrebat de cînd am venit în locul acesta? Apoi,
apucîndu-mă de mînă, m-a dus în coliba lui; şi după aceea m-a învăţat şi m-a
sfătuit mult, zicîndu-mi: "Caută să nu spui cuiva ceea ce ai văzut, atît cît
voi fi în această viaţă. Să ştii că ai să fii egumen al mînăstirii şi ai să pătimeşti
multe. Însă rabdă, urmînd lui Hristos, Care a fost spînzurat pe lemn; căci El
îţi va fi ajutător întru ispitele care vor fi spre mărturia pătimirii tale".
Şi toate acestea mi s-au împlinit, după proorocia sfîntului". Însă şi aceasta pe care am văzut-o eu însumi, nu voi s-o tac:
Un monah, cu numele Iacob, l-a rugat pe sfîntul ca să-i facă carte de milostenie,
prin care să-şi scoată din robie pe fratele său. Tăcînd puţin cuviosul, i-a
zis cu asprime: "Du-te de scoate cei şaizeci de galbeni, pe care îi ai ascunşi
în zidul turnului, şi-i dă spre răscumpărarea fratelui tău. Apoi, nu fi lacom
şi mincinos şi să nu te mai robeşti iarăşi cu această patimă". Iar Iacob, auzind
aceasta, a mărturisit adevărul şi cerînd iertăciune de la cuviosul pentru îndrăzneala
lui, a dobîndit-o pe aceasta. Altă dată un mirean a venit la cuviosul şi-l ruga cu plîngere:
"Sfinte al lui Dumnezeu, ajută-mi, căci un preot m-a blestemat şi a murit, iar
acum nu ştiu ce să fac, eu ticălosul". Sfîntul milostivindu-se de dînsul, i-a
zis: "Mergi la mitropolitul Veriei, care stăpînea ca un arhiereu pe preotul
acela ce a murit, şi să te ierte după legile creştineşti". Acest lucru s-a şi făcut, căci a dobîndit de la dînsul iertare.
Şi în acelaşi ceas a zis unui monah: "Du-te şi tu către preotul Ioan, ca să
te ierte, mai înainte pînă nu moare, căci te-a blestemat cînd l-ai ocărît şi
l-ai lovit cu un ciomag". Iar monahul, minunîndu-se că i-a spus greşeala lui,
s-a dus împreună cu mireanul în Veria şi a luat iertare. Odată arhiereul Traianopolei a plecat cu diaconul său ca să
meargă la cuviosul, vrînd să-l ispitească de are cu adevărat mai înainte vedere;
pe drum a luat rasa diaconului său şi s-a îmbrăcat cu dînsa. Şi astfel arhiereul
a mers la dînsul, ca un diacon, apoi a zis către sfîntul: "Binecuvintează, părinte;
arhiereul este afară şi de voieşti, porunceşte să vină înăuntru". Iar sfîntul
a zis către dînsul: "Tu eşti arhiereul, şi tu să mă binecuvîntezi; deci, nu
te mai preface, căci eu eram acolo deasupra locului în care aţi făcut înţelegerea".
Si aceasta zicînd, a făcut metanie şi l-a binecuvîntat arhiereul, apoi l-a sărutat,
şi foarte mult s-a minunat. Sfîntul zicea încă şi aceasta despre cuviosul şi de Dumnezeu
purtătorul Nifon Athonitul, căci deasupra colibei lui era o peşteră mică, şi
într-o zi a intrat în peşteră şi a dormit, iar după ce s-a sculat din somn a
şezut şi a văzut dinaintea peşterii o femeie împodobită; dar cunoscînd vicleana
lucrare a diavolului, a făcut de trei ori semnul cinstitei Cruci, şi îndată
s-a făcut nevăzută. Apoi spunea şi despre sine, că într-o zi de luni a venit un
monah pe care nu l-am văzut niciodată şi a şezut înaintea colibei mele şi era
cu totul slab de multa înfrînare, iar marţi dimineaţa, a venit la mine şi am
vorbit împreună; dar neavînd pîine sau altceva, ca să mîncăm amîndoi, am ieşit
şi am şezut mai sus de coliba mea pînă joi dimineaţă, şi iarăşi a venit la mine
şi am vorbit împreună, apoi iarăşi a ieşit şi a stat în locul cel dintîi pînă
sîmbătă dimineaţă. Atunci am ieşit şi eu pentru puţină odihnă trupească, şi
de atunci nu l-am mai văzut". Deci, după ce a petrecut cuviosul părintele nostru Maxim 14
ani în peştera aceea, mai înainte zisă, unde îşi avea coliba sa, aproape de
Panaghia, a ieşit de acolo şi a venit aproape de Sfînta Lavră, numai ca să audă
duhovniceştile organe, adică clopotele, şi acolo şi-a făcut o colibă mică, şi
într-însa a şezut pînă la sfîrşitul vieţii sale. Sînt şi alte multe povestiri despre dumnezeiescul Maxim, adică
mai înainte - vederi şi faceri de minuni mari în învăţături de Dumnezeu înţelepţite,
prin care povăţuia pe mireni, pe monahi şi pe fiecare om de orice stare; cu
toate acestea este cu neputinţă ca să le scriem pe toate, fiind o mulţime. Iar acestea pe care le-am scris, sînt asemenea ca şi cum am
fi umplut un pahar cu apă din mare, pe lîngă noianul mării, dar şi aceste puţine
sînt destule ca să cunoască creştinii cum că nu numai în vremea aceea de demult
preamărea Dumnezeu pe sfinţii Săi; ci şi acum şi în toată vremea pe toţi care
Îl slăvesc pe El prin locurile cele bune îi preamăreşte cu semne şi minuni,
care sînt ca nişte arvune ale slavei cea de-a pururea vecuitoare, pe care au
s-o dobîndească întru Împărăţia cerurilor. De aceea, trecînd pe cele mai multe,
venim acum către preasfinţitul sfîrşit al sfîntului, ca să sfîrşim şi povestirea
cea despre dînsul. Un oarecare monah, care se numea Nicodim, a mers la cuviosul
pentru folosul sufletesc; iar sfîntul a zis către dînsul: "Frate Nicodime, eu
acum degrabă o să mor". Deci, după aceea i-a arătat şi ziua adormirii sale,
iar pe aceia care aveau să se afle la îngroparea lui, i-a spus mai înainte pe
nume. Şi, cînd a sosit ziua aceea, pe care mai înainte i-a spus-o, Cuviosul
Maxim a adormit, fiind de 95 de ani, în a 13-a zi a lunii ianuarie, şi a fost
îngropat în mormîntul pe care el însuşi şi l-a săpat, aproape de coliba lui. Îngroparea lui s-a făcut chiar de aceia pe care el însuşi mai
înainte i-a spus, că adică nu se va face întru arătare şi cu mulţime de popor.
A dat poruncă îngropătorilor să nu mute într-alt loc moaştele lui, nici să ia
cineva o părticică dintr-însele, ci să le lase întregi şi ascunse în mormînt,
ca să nu se slăvească de oameni. Iar după ce s-au înştiinţat despre adormirea cuviosului toţi
părinţii Sfîntului Munte foarte mult s-au mîhnit şi plîngeau că s-au lipsit
de un dascăl ca acesta de Dumnezeu înţelepţit şi de un luminător prea strălucit
ca acesta, propovăduindu-i totdeauna pretutindeni vitejiile lui cele duhovniceşti
şi dumnezeieştile lui daruri; făcînd în fiecare an pomenirea sfîntului cu cinste
şi cu e-vlavie, precum se cuvine sfinţilor. Şi aşa au slăvit şi slăvesc pe pămînt oamenii pe Cuviosul Maxim
cu cinste, iar sus în ceruri este slăvit de îngeri, care primind preacuratul
şi sfîntul lui suflet, l-au aşezat în corturile sfinţilor şi l-au preamărit
cu negrăita şi neînţeleasa lumină a dumnezeirii; iar acum stă înaintea lui Hristos,
pe Care din tinereţele lui L-a dorit şi se bucură împreună cu îngerii şi cu
sfinţii cei din veac, rugîndu-se neîncetat pentru noi. Dar pentru ca să se arate că darul Sfîntului Duh petrece nedespărţit
de sfintele lui moaşte, nu a lipsit de a se face minunile cele mari; căci un
oarecare monah, cu numele Dionisie, care se poreclea Condostefanos, fiind bolnav
de durere de cap multe zile, a alergat la mormîntul cuviosului şi rugîndu-l
cu credinţă şi cu lacrimi, ca să-i dea sănătate, a adormit puţin; apoi, deşteptîndu-se,
s-a făcut sănătos şi preamărea pe sfîntul. Şi luînd în mîinile sale puţină ţărînă de la mormîntul sfîntului,
i se părea lui ca nişte mir minunat şi s-au umplut de bună mireasmă negrăită
simţurile sale. Chiar şi eu însumi, zice scriitorul vieţii acestuia, care mai
înainte am văzut pe sfîntul zburînd în văzduh, îmbolnăvindu-mă foarte rău şi
ajungînd aproape de moarte, deznădăjduindu-mă de viaţă, am chemat cu lacrimi
în ochi pe sfîntul întru ajutor, şi în somn arătîndu-mi-se, m-a făcut sănătos,
slăvind pe Dumnezeu, împreună şi pe sfîntul, căci mort fiind, am înviat. Un ieromonah îmbunătăţit, cu numele Nifon, împreună cu alt oarecare
sihastru au mers la mormîntul sfîntului şi, săpînd, au luat o părticică din
sfintele lui moaşte, şi atîta bună mireasmă a ieşit dintr-însele, încît n-au
putut să o sufere; pentru aceea, ştergînd cu un burete udat cu apă acea bucăţică
mică pe care au luat-o, şi-au uns cu credinţă şi cu evlavie simţirile lor. După
aceea, au pus-o iarăşi la locul ei, ca să păzească porunca cuviosului, care
zisese să rămînă întregi şi nelipsite sfintele lui moaşte; apoi, luînd ţărînă
numai, au astupat mormîntul ca mai înainte, slăvind pe Dumnezeu, care aşa preamăreşte
pe sfinţii Săi. După aceea mult veselindu-se, mergeau în fiecare zi la mormîntul
sfîntului şi se împărtăşeau de bună mireasmă, întru slava lui Hristos, Dumnezeul
nostru, Căruia se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea, împreună cu
Părintele Său cel fără de început şi cu Preasfîntul şi de viaţă Făcătorul Său
Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.Viaţa Cuviosului Părintelui nostru
Maxim Cavsocalivitul
(13 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Cuviosul Maxim Cavsocalivitul
Cautare:
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Vizualizari: 1617
Id: 1371
Imagine:
Share:
A doua ucidere a cuviosilor parinti, care s-a facut in Sinai si in Rait, pe vremea fericitului Nil Pustnicul
Viata Cuviosilor Parinti Simeon si Sava, ctitorii Manastirii Hilandarul, care au trait in anii 1190 de la Hristos
Pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Pavel Tebeul
Viata Cuviosului Ioan Colibasul
Inchinarea cinstitelor lanturi ale Sfantului Apostol Petru
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.