Pe Cuviosul Maxim cel mare cu numele şi cu viaţa, l-a odrăslit
cetatea cea mare a Constantinopolului, născut din părinţi de neam mare şi dreptcredincioşi;
şi l-au crescut în învăţătura cărţii din destul, pentru că toată filosofia şi
teologia a străbătut desăvîrşit; apoi a fost bărbat prea înţelept şi slăvit
şi întru palate împărăteşti cinstit. Pentru că împăratul Heraclie (610-641)
văzînd înţelepciunea şi viaţa lui cea bună, l-a cinstit pe el cu rînduială de
asincrit (boier), chiar nevrînd, şi în numărul sfetnicilor săi l-a rînduit;
apoi era de toţi iubit şi cinstit şi la toată cetatea împărătească de mare folos. Întru acea vreme, s-a ridicat eresul monoteliţilor, adică al
acelora ce mărturisesc că este numai o voinţă în Hristos, Dumnezeul nostru.
Acesta s-a născut din eresul ce a fost mai înainte, al lui Eutihie, care spunea
cu necuviinţă că numai o fire este întru Hristos, împotriva mărturisirii celei
credincioase, care spune că sînt două firi în Domnul nostru Iisus Hristos cel
întrupat, asemenea şi două voinţe şi lucrări deosebite ale fiecărei firi, însă
o singură persoană a lui Hristos; pentru că nu în două persoane este despărţit
Hristos Dumnezeu, ci are două firi, fără amestecare. Şi erau apărători ai monoteliţilor şi răspînditori ai lui Chir,
patriarhul Alexandriei, Serghie al Constantinopolului (610-638) şi chiar împăratul
Heraclie, înşelîndu-se de dînşii cu acel eres, şi adunîndu-şi soboare, Chir
în Alexandria, iar Serghie în Constantinopol, au întărit acel eres şi pretutindeni
l-au presărat, încît tot Răsăritul l-au vătămat. Numai Sfîntul Sofronie, patriarhul
Ierusalimului, se împotrivea, neprimind credinţa cea rea a acelora. Şi văzînd
fericitul Maxim cum că şi palatele împărăteşti s-au atins de acel eres şi chiar
pe împăratul l-au vătămat, apoi, temîndu-se ca nu cumva chiar şi el însuşi să
se vatăme de acel eres, precum se vătămaseră mulţi, şi-a lăsat dregătoria sa,
cum şi slava lumii acesteia, şi s-a dus într-o mănăstire, care era departe de
cetate şi se numea Hrisopol, voind să fie lepădat în casa lui Dumnezeu, decît
să locuiască în locaşurile păcătoşilor; şi s-a făcut acolo monah. După cîţiva ani, pentru viaţa lui cea îmbunătăţită, a fost ales
părinte al mînăstirii aceleia. După aceea, patriarhul Serghie a îndemnat pe
împăratul Heraclie ca să scrie mărturisirea nedreptei lor credinţe, cea plină
de eresul monoteliţilor, şi a numit-o pe aceea împăratul Ekthesis (638), adică
"alcătuire", şi a poruncit ca toţi să creadă astfel pretutindeni; deci, Biserica
lui Hristos era tulburată foarte mult. Sfîntul Maxim, văzînd tulburarea ce se făcea Bisericilor în
Constantinopol şi prin tot Răsăritul şi pe eretici întărindu-se şi în-mulţindu-se,
iar credinţa cea dreaptă împuţinîndu-se şi clătinîndu-se de furtuna prigonirii,
tînjea cu duhul, plîngea şi suspina. Auzind că în Apus eresul acela se leapădă
cu totul, pentru că Severin, episcopul Romei, n-a primit acea alcătuire împărătească,
iar Ioan, cel următor după dînsul la scaunul Romei, a dat-o anatemei soborniceşte,
fericitul Maxim şi-a lăsat mînăstirea sa şi s-a dus în părţile Apusului, avînd
scop să meargă la Roma cea veche, deoarece la Ierusalim era cu neputinţă, din
cauza arabilor, care năvăliseră a-tunci asupra Palestinei. Deci, s-a dus la Roma, ca una ce era atunci dreptcredincioasă,
binevoind să petreacă cu cei dreptcredincioşi. Mergînd acolo, s-a dus pe la
episcopii din Africa, care se întîmplau prin cetăţile din calea lui, şi vorbind
cu dînşii, îi întărea în credinţă şi-i învăţa cum să scape de meşteşugirile
potrivnicilor şi să se izbă-vească de vînarea lor cea cu rău meşteşug; iar către
alţii, care erau departe, trimitea scrisorile sale învăţătoare şi sfătuitoare
despre dreapta credinţă, ca să se păzească cu dinadinsul de eresul acela. Într-acea vreme a murit Serghie, patriarhul Constantino-polului,
şi după el a venit Piros (638-641 şi 652), care ţinea de acelaşi eres, asemenea
a murit şi acel Piros Alexandrinul, iar după dînşii, i-a sosit sfîrşitul şi
împăratului. Dar mai înainte de sfîrşitul său, văzînd împăratul că mulţi sfinţi
arhierei şi de Dumnezeu înţelepţiţi părinţi leapădă şi nu primesc alcătuirea
lui, ci încă şi anatemei o dau, s-a ruşinat foarte şi a scris iarăşi pretutindeni,
adeverind că nu este mărturisirea sa aceea, ci a lui Serghie, patriarhul care
a fost înainte, că singur acela scriind-o, l-a silit să iscălească. Apoi, murind
împăratul Heraclie, a venit după dînsul Constantin, fiul lui (641), dar şi acela
a murit, împărăţind numai patru luni, căci a fost otrăvit în taină de mama sa
vitregă. După dînsul, vitrega lui mamă, anume Martina, a pus pe fiul său Heraclion
pe scaun (641), prin mijlocirea patriarhului. Dar după şase luni ale împărăţiei
lui Heraclion, s-au sculat asupra lui boierii şi prinzîndu-l, i-au tăiat nasul,
asemenea şi maicii lui, Martina, şi i-au trimis pe amîndoi în surghiun cu necinste. După aceasta au ales la împărăţie pe fiul lui Constantin şi
nepotul lui Heraclie, cu numele Constans (641-668), care şi el a avut fiu pe
Constantin, care s-a numit "bărbos". Împărăţind Constans, patriarhul de atunci
al Constantinopolului, cel de un gînd cu Martina, despre care se vorbea în popor
că împreună cu dînsa au omorît cu otravă pe Constantin, fiul lui Heraclie şi
tată al lui Constans, împăratul cel pus din nou; atunci patriarhul Piros temîndu-se
foarte şi dezbrăcînd de la sine rînduiala patriarhiei, a fugit de voia sa în
surghiun, în Africa; iar după dînsul a venit Pavel la scaun în Constantinopol,
care de asemenea era eretic monotelit. Mai pe urmă s-a vătămat şi împăratul
de acel eres şi s-a făcut mare ajutător şi răspînditor al acelui eres. Cuviosul zăbovind în părţile Africii, s-a dus acolo Piros, patriarhul
Constantinopolului, cel care fugise de la scaunul său, şi străbătînd cetăţile,
înşela pe cei dreptcredincioşi cu a sa rea credinţă; şi mult ar fi vătămat acolo
Biserica lui Hristos, de n-ar fi avut potrivnic pe Cuviosul Maxim, cu care adunîndu-se
în toată vremea, se întărea cu credinţă; şi a fost nevoie să se adune episcopii
din Africa în Cartagina, ca să asculte întrebările amîndurora, pentru că aceasta
dorea şi Grigore, patriciul părţilor acelora. Deci, făcîndu-se sinodul şi întrebarea, înţelepţitul de Dumnezeu
Maxim a biruit pe Piros, dovedindu-i din dumnezeieştile cărţi şi din dogmele
Sfinţilor Părinţi, arătîndu-i că în Hristos Dumnezeu, precum sînt două firi,
aşa sînt şi două voinţe şi că lucrările sînt într-o persoană nedespărţită. Drept
aceea, Piros fiind biruit, s-a lipit de cei dreptcredincioşi şi a fost primit
de Biserică cu dragoste şi cu cinste ca patriarh. Atunci Piros a alcătuit şi o cărticică cu mărturisirea credinţei
celei drepte şi s-a dus în Roma, la episcopul Teodor, cel care a venit după
Ioan, şi acolo l-a primit cu cinste, ca pe un patriarh dreptcredincios al Constantinopolului.
Deci, auzindu-se în Constantinopol, cum că Piros s-a alăturat la cei dreptcredincioşi,
adunarea eretică se tulbura cu zavistie despre aceasta şi, alcătuind cuvinte
mincinoase, a adus în popor acest zvon: că episcopii din Africa şi episcopul
Romei cu sila l-au făcut pe Piros să fie cu dînşii la un gînd. Ajungînd acel
zvon la împăratul, acesta îndată a trimis pe un boier în Italia, anume Olimpiu,
care era eretic, ca să întoarcă pe Piros iarăşi la mărturisirea monoteliţilor. Ajungînd Olimpiu în Italia şi intrînd în cetatea Ravena, a chemat
la dînsul pe Piros din Roma şi iarăşi l-a făcut să se ţină de eresul cel dintîi.
Iar el, întorcîndu-se la ale sale rătăciri, s-a făcut vrednic ca să se dea anatemei
de către sfinţii părinţi, împreună cu cei de un gînd cu el, lucru care s-a şi
făcut mai pe urmă. În acea vreme, împăratul Constans, fiind îndemnat de Pavel ereticul,
patriarhul Constantinopolului, a scris, în septembrie 648, precum mai înainte
Heraclie, moşul său, alcătuirea (mărturisirea) credinţei sale, plină de eresuri,
numind-o "Tipos" (normă) şi a trimis-o pretutindeni, poruncind ca aşa să se
creadă. Şi ajungînd aceea la Roma, episcopul Teodor sfîrşindu-se, a urmat Martin
fericitul (649-653); iar împăratul dorea ca episcopul cel nou pus să-i primească
"Tipos"-ul lui, cel scris despre credinţă. Dar acela îl lepăda, zicînd: "De ar voi toată lumea să primească
acea nouă învăţătură potrivnică credinţei celei drepte, eu nu voi primi, nici
nu mă voi depărta de acea evanghelică şi apostolică învăţătură şi de predaniile
sfinţilor părinţi, chiar de aş pătimi şi moarte". Iar Sfîntul Maxim Mărturisitorul,
fiind atunci în Roma, a făcut pe fericitul Martin ca să adune sinod numaidecît
şi acea scrisoare împărătească, ce se numea "Tipos", s-o anatematizeze soborniceşte,
ca pe o eretica şi potrivnică Bisericii lui Hristos. Şi aşa a şi făcut. Episcopul
Romei, chemînd pe episcopii săi, 105 la număr, între care era şi Maxim, şi punînd
înainte rătăcirea lui Chir, Serghie, Piros şi Pavel, împreună cu împărăteasca
scrisoare ereticească, au dat-o anatemei; şi au scris la toţi credincioşii din
toată lumea, întărindu-i întru dreapta credinţă şi arătîndu-le eretica rătăcire
şi poruncindu-le cu tot dinadinsul să se ferească de ea. Auzind de aceasta împăratul, s-a umplut de mînie şi de iuţime
negrăită şi a trimis înItalia pe un om al său, anume Teodor Caliop, poruncindu-i
să-l prindă pe episcopul Martin, acuzîndu-l că se uneşte cu saracinii, îndemnîndu-i
asupra împărăţiei greceşti, ca să se scoale cu război împotriva împăratului;
mai zicea că nici credinţa învăţată de părinţi n-o păzeşte drept, ba încă şi
pe Preacurata Maică a lui Dumnezeu o huleşte. Ajungînd omul împărătesc la Roma, aducea pricinile acelea asupra
episcopului înaintea tuturor. Dar fericitul Martin, deşi de nici o pricină de
acelea nu era vinovat, se dezvinovăţea de clevetirile cele nedrepte, zicînd:
"Cu saracinii nici o unire n-am avut vreodată, decît numai că am trimis milostenie
la fraţii cei dreptcredincioşi, care la saracini petrec în sărăcie şi în nevoi.
Iar pe Preacurata Maică a lui Dumnezeu, de n-o cinsteşte cineva şi n-o mărturiseşte
şi nu i se închină ei, acela blestemat să fie, în veacul de acum şi în cel ce
va să fie. Iar credinţa cea sfîntă dată de Sfinţii Apostoli şi de Sfinţii Părinţi
nu noi, ci cei ce socotesc cele potrivnice o atacă nedrept". Dar omul împărătesc, neascultînd justificările papei Martin,
la toate vinovat îl făcea, adăugînd la sfîrşit şi aceasta, că nu după dreptate
s-a suit la scaun; apoi, într-o noapte, neştiind nimeni, a prins pe episcop
cu putere ostăşească şi l-a trimis la împărat, care, după aceea l-a surghiunit
în Cherson, unde s-a şi sfîrşit. Nu cu multe zile mai înainte de prinderea episcopului, Cuviosul
Maxim cu împărătească poruncă a fost prins în Roma, cu ucenicul său Anastasie,
şi l-au dus la Constantinopol; pentru că ştia împăratul cu al cui sfat şi îndemnare
a fost adunat sinodul acela spre blestemarea monoteliţilor şi a scrisorii lui.
Cuviosul ajungînd la Constantinopol pe apă, au venit la dînsul oamenii cei trimişi
de împărat, care luîndu-l fără de ruşine, fiind desculţ şi fără îmbrăcăminte,
purtînd legături, îl tîrau pe uliţă, urmat de ucenicul său. Ducîndu-l pînă la
o temniţă întunecată, l-au închis acolo, nelăsînd pe ucenicul lui să fie cu
dînsul, ci separat l-au închis în temniţă. După cîteva zile, cuviosul a fost dus la cercetare în palatul
împărătesc. Şezînd acolo toată suita fără împăratul, cînd a venit Cuviosul înaintea
lor, toţi spre dînsul au căutat cu ochi răi, arătînd mînie şi amărăciune. Atunci
a poruncit a-l judeca unul din dregători, bărbat limbut, care ştia bine a alcătui
cuvinte mincinoase şi dreptatea întru nedreptate a o întoarce şi pe adevăr a-l
vătăma, pricepîndu-se la aceasta mai mult decît toţi. Că ce fel de răutate şi
neruşinare n-a arătat! Ce fel de îngroziri şi dosădiri n-a adus asupra lui!
Nici de bătrîneţile cele cinstite neruşinîndu-se - căci atunci fericitul avea
mai mult de 70 de ani de la naşterea sa -, nici temîndu-se de darul care se
arăta în faţa sfîntului, nici cruţîndu-i obiceiul cel blînd şi cu bună rînduială.
Ci acel om nedrept, multe grăind asupra celui nevinovat şi nici cît de puţin
urmînd dreptăţii şi înţelegerii celei sănătoase, ci numai singur meşteşugul
său cu mult vicleşug arătîndu-l, mare neruşinare şi nebunie a arătat; deci,
împotriva cuvintelor celor drepte ale cuviosului bărbat şi a celor blînde şi
cu bună înţelegere nu putea să răspundă drept, ci toate cuvintele sale fără
de socoteală şi fără de rînduială se vedea că le grăieşte. Pe cînd se biruia înrăutăţitul, cele ce erau grăite asupra celui
nevinovat şi prin care mincinoşii voiau să arate a lor nedreptate, ucenicul
acestui Cuvios Maxim, adică Anastasie, care a fost slujitor la Biserica Romei,
le-a scris cu de-amănuntul; iar noi aici din cele povestite puţine vom pomeni. Drept aceea, cînd acel om fără de lege a stat înaintea feţei
sfîntului, îndată a început cu mai aspre cuvinte a întărîta pe cel fără de răutate
şi a-l înfricoşa cu îngroziri, numindu-l "nedrept" şi "vînzător de patrie",
vrăjmaş al împăratului şi toate cele urîte zicîndu-le. Deci, întrebat fiind de sfîntul pentru care pricină grăieşte
unele ca acelea asupra lui şi cu ce fel de vînzare îl învinuieşte, acela clevetiri
născocind, mărturii mincinoase a pus de faţă şi asupra cuviosului bîrfea că
cele mari le-ar fi vîndut barbarilor, adică: Alexandria, Egiptul şi Pentapoli,
"pe care, luîndu-le, zicea el, de la hotarele noastre, la saracini le-ai alăturat,
ca cel ce eşti prieten şi binevoitor al lor". Iar sfîntul adeverea că mincinos
este lucrul ce se grăieşte şi vrednic de rîs, zicînd: "Ce unire am eu cu cei
ce iau cetăţile, fiind monah, şi ce împărtăşire am cu saracinii, fiind creştin!
Oare nu mai mult doresc eu cele de folos cetăţilor creştine?" Acel neruşinat clevetitor la alte minciuni s-a întors, arătînd
şi cu glasul fără de rînduială făcea strigare şi clevetea, că adică fericitul
Maxim huleşte pe împăratul Răsăritului, spunînd că mai luminaţi sînt împăraţii
Apusului, şi punea de faţă martori mincinoşi. Iar cuviosul greu suspinînd, a
zis: "Mulţumesc Dumnezeului meu că sînt în mîinile voastre şi cu nişte pricini
nedrepte ca acestea sînt cercetat ca prin acestea greşelile mele cele de voie
şi prihana vieţii mele să se curăţească. Dar prin scurte cuvinte să răspund
la ale voastre clevetiri: Vă întreb mai întîi, de la mine însumi aţi auzit cele
ce ziceţi despre hula asupra împăratului, sau altcineva v-a spus vouă?". Iar
aceia ziceau că au primit de la alţii, care le-au auzit din gura sa. Cerînd
sfîntul să se aducă aceia înainte şi de faţă să mărturisească, ei au răspuns
că acum nu mai sînt între cei vii, căci au murit. Atunci sfîntul le-a zis: "Dacă spuneţi că au murit cei ce au
auzit hula din gura mea, apoi pentru ce cînd aceia erau vii, nu m-aţi adus la
cercetare? Pentru că astfel şi voi v-aţi fi scăpat de ostenelile cele multe
şi eu aş fi suferit pedeapsă pentru lucrul cel adevărat; ci de crezut este că
nu sînt adevărate cele spuse de voi asupra mea. Aceia n-au pus înaintea ochilor
lor pe Dumnezeu Care cearcă inimile omeneşti. Să nu văd faţa Domnului meu, nici
creştin să mă numesc, de am gîndit cîndva acea mincinoasă faptă, care se spune
de voi, sau de am grăit-o înaintea cuiva sau am auzit-o de la cineva". După
aceasta, aduseră pe un oarecare Grigore, martor mincinos, care spunea că a auzit
el în Roma de la Anastasie, ucenicul lui Maxim, că pe împărat îl numea popă,
şi aceasta a aflat acel Anastasie de la învăţătorul său, Maxim. Sfîntul Maxim, stînd împotriva lui Grigorie cu îndrăzneală,
a vădit clevetirea lui cea mincinoasă; "căci pe cînd era Grigorie în Roma, atunci
avea vorbă cu noi, zice Maxim, ca să primim dogma ce se numea "Tipos" şi la
aceea noi am răspuns împotrivă, socotind cele folositoare sufletelor noastre;
iar cele ce le ziceţi voi acum, de acelea nu ştiu, pentru că nici ucenicul meu
n-a grăit cîndva unele ca acestea, Dumnezeu este martor. Însă ştiu că atunci,
nu ucenicului meu, ci chiar lui Grigorie am grăit astfel: "Pentru dogmele credinţei se cuvine a cerceta şi a aşeza legi
mai mult preoţilor, decît împăraţilor, de vreme ce acelora le este încredinţat
ca şi pe împărat să-l ungă, mîinile să-şi pună şi pîine cerească să aducă, înaintea
altarului să stea şi toate celelalte dumnezeieşti Taine ce li s-au încredinţat
lor, să lucreze. Acestea le-am grăit atunci, pe care şi acum le grăiesc; de
aceste cuvinte ale mele nici însuşi Grigorie nu se va lepăda a-şi aduce aminte;
şi de s-ar lepăda, apoi s-ar lepăda de sineşi. Despre aceasta fiecare să mă
judece sau nevinovat judecăţii să mă facă". Deci, neştiind ce să facă cei ce şi-au pus nădejdea spre cuvinte
mincinoase, au scos pe dreptul afară şi au adus înăuntru pe ucenicul lui, Anastasie,
pe care cu cuvinte înfricoşate şi cu aspre îngroziri înfricoşîndu-l, îl sileau
ca să zică ceva asupra învăţătorului său şi-l îndemnau să spună cum că învăţătorul
lui chinuia în Roma pe Piros, cînd se întreba cu dînsul despre credinţă. Iar
Anastasie întărea: "învăţătorul meu nu numai nici un rău n-a făcut lui Piros,
ci foarte mult îl cinstea pe el". Acestea grăindu-le Anastasie, au început a-l bate cu palme peste
obraz şi peste cap, vrînd să biruiască adevărul cu nedreptate, apoi l-au trimis
să-l închidă în temniţă. Pe Sfîntul Maxim, iarăşi l-au chemat, neîndestulîndu-se
cu cea dintîi clevetire, ci voiau o cercetare cu ocară asupra lui, prin altă
clevetire, ca să biruiască pe cel nebiruit. Iar clevetirea era aceasta: Că el
ar fi fost următor al dogmelor lui Origen şi cu dînsul s-ar fi unit întru toate.
Dar îndată sfîntul biruind cu lesnire acea mincinoasă clevetire a lor, ca fiind
neputincioasă, a spus că Origen este despărţit de Hristos şi de partea creştinilor
şi că cel ce îi urmează lui şi basmelor lui, acela judecată de la Dumnezeu va
lua. Apoi iarăşi îl întrebau despre Piros şi pentru ce s-a deosebit
el de patriarhul Constantinopolului, nevrînd ca să primească împărtăşire cu
dînsul? Şi cu alte întrebări cercetîndu-l, i-au pus înainte acel împărătesc
"Tipos", de care sfîntul se mîhnea; deci, ziceau ei că se cade a avea "Tipos"-ul
acela în mare cinste, ca pe o dogmă mare şi neschimbată a credinţei. Iar sfîntul
pe acela biruindu-l, cu multe dosădiri a fost ocărît de dînşii; văzîndu-se pe
ei întru toate cuvintele biruiţi de Cuviosul Maxim, şi în cursele lor vînaţi,
lăsînd sfatul, s-au dus degrab la împărat, spunîndu-i despre bărbăţia cea nebiruită
a lui Maxim, că este nebiruit în cuvinte şi nimeni nu poate să-l înduplece pe
el ca să fie la un gînd cu ei, chiar de ar voi cineva să-l şi chinuiască. Deci,
au pus pe cuvios iarăşi în temniţă. După puţină vreme, alţii au venit la dînsul, crezînd că dacă
adeseori se vor întreba cu dînsul şi prin cuvinte aspre îl vor înfricoşa, cu
înlesnire vor putea să-l înduplece spre a lor credinţă. Şi cei ce veniseră spuneau
că ei sînt trimişi de patriarh, şi au început a întreba pe sfînt: "De care Biserică
te ţii, de a Bizanţului, de a Romei, de a Antiohiei, de a Alexandriei sau de
a Ierusa-limului? Iată toate aceste Biserici cu părţile cele ce se află sub
ele, cu noi se unesc; drept aceea de eşti şi tu fiu al soborniceştii Biserici,
apoi să fii cu noi, ca nu înstrăinată viaţă întru izgoniri începînd, să pătimeşti
rău". La acestea fericitul bărbat a răspuns: "Hristos Domnul a spus
că sobornicească Biserică este cea dreaptă şi mîntuitoare mărturisire a credinţei;
pentru aceea pe Petru cel ce bine a mărturisit, l-a numit "fericit" şi pe a
lui mărturisire a făgăduit Domnul să zidească o Biserică, a tuturor. Dar vreau
să ştiu mărturisirea voastră, prin care toate Bisericile, precum ziceţi voi,
s-au unit şi nici eu nu voi să mă deosebesc, de este bine alcătuită acea mărturisire". Atunci au răspuns trimişii: "Deşi nu ni s-a poruncit nouă despre
aceasta să grăim cu tine, însă zicem: Două sînt întru Hristos lucrările, după
deosebirea firilor, iar una lucrarea pentru unirea amînduror firilor într-o
persoană". Iar sfîntul a zis: "Două lucrări ziceţi că s-au unit într-o lucrare,
prin unirea firilor într-o persoană; apoi aici afară de cele două lucrări, o
a treia lucrare amestecată aduceţi la mijloc". "Ba nu, ziseră aceia, ci două
lucrări grăim, iar una pentru unirea firilor". Zis-a sfîntul: "Singuri alcătuiţi
o credinţă nestatornică şi pe Dumnezeu nu într-o fiinţă Îl mărturisiţi a fi.
Despre aceasta nu pot grăi eu, nici n-am învăţat de la Sfinţii Părinţi a mărturisi
aşa; iar vouă celor ce aveţi putere, faceţi ceea ce vă place". Ei, neputînd la aceasta să răspundă ceva împotrivă, i-au zis
lui: "Cel ce nu se supune, să fie anatema şi să sufere moartea cea hotărîtă
lui". Iar sfîntul cu blîndeţe şi cu smerenie a răspuns: "Ceea ce a voit Dumnezeu
pentru mine, aceea acum să fie spre slava numelui Lui celui sfînt". Iar aceia
ducîndu-se la cei ce i-au trimis, le-au spus cele grăite de cuviosul şi sfătuindu-se
împăratul cu patriarhul, precum odată Pilat cu iudeii asupra Domnului, au trimis
pe sfîntul în surghiun, într-o oarecare cetăţuie, ce se numea Vizia, care este
în Tracia; la fel şi pe Anastasie, ucenicul lui, îndată l-au trimis la surghiun,
într-o latură mai îndepărtată a împărăţiei greceşti, la un loc foarte rău, care
în limba barbară se numea Perveris. La fel au făcut şi altui ucenic al cuviosului,
care se numea tot Anastasie, şi a fost cîndva în Roma slujitor, şi care a scris
mai pe urmă viaţa acestui Cuvios Maxim. Deci, l-au trimis în Mesemvria, cetatea
Traciei. În acea vreme au adus la Constantinopol pe fericitul Martin,
episcopul Romei, şi, după multă chinuire, l-au trimis la Cherson, în surghiun.
Dar mai înainte de ducerea lui la Cherson, fiind încă în Constantinopol, a murit
Pavel, patriarhul Constantinopolului; iar după Pavel a venit iarăşi Piros, cel
mai sus pomenit, dar şi acela murind după patru luni, a venit la patriarhie
Petru, care ţinea acelaşi eres al monoteliţilor. Apoi, trecînd multe zile, împăratul şi patriarhul Petru au trimis
la sfîntul nişte bărbaţi cinstiţi, pe Teodosie, episcopul Cezareei Bitiniei,
şi pe doi boieri, pe Petru şi pe Teodosie, ca să-l înduplece la credinţa lor.
Aceia punînd multe feluri de cuvinte înaintea cuviosului, pe de o parte amăgindu-l,
pe de alta îngrozindu-l; apoi şezînd ei şi poruncind sfîntului să şadă (şi era
acolo şi episcopul Viziei), Teodosie episcopul a zis către cuviosul: "Cum petreci,
Maxim?". Iar el a răspuns: "Aşa precum mai înainte de veci a ştiut şi a hotărît
Domnul, să fie lucrarea vieţii mele, care se ţine cu purtarea de grijă a Lui".
Teodosie a zis: "Deci, ce a hotărît Dumnezeu mai înainte de veci, despre faptele
fiecăruia din noi?" Sfîntul a grăit: "Dumnezeu a ştiut mai înainte gîndurile noastre,
cuvintele şi faptele, care sînt în puterea noastră şi mai înainte a rînduit
şi a hotărît, ce avea să vie asupra noastră, care nu sînt în puterea noastră,
ci în dumnezeiasca Lui voie". Teodosie episcopul zise: "Care sînt în puterea
noastră şi care nu sînt?". A grăit Sfîntul Maxim: "Cel ce toate le ştie, stăpînul
meu, întreabă pe robul său?". Episcopul zise: "Cu adevărat n-am ştiut şi voiesc
a învăţa; ce deosebire este între cele ce sînt în puterea noastră şi între cele
ce nu sînt şi cum unele sînt ştiute mai înainte de Dumnezeu şi altele rînduite
mai înainte?" Cuviosul Maxim a zis: "Toate lucrurile cele bune şi cele rele
ne sînt nouă în voie, dar pedepsirile şi certările ce ni se întîmplă sau cele
potrivnice acelora, nu sînt în puterea noastră; pentru că nu avem putere în
faţa durerii ce ne munceşte, nici pentru sănătate, ci numai în pricinile acelea
care aduc ori durere, ori sănătate; şi precum neînfrînarea este pricina bolii,
iar înfrînarea este pricinuitoare a sănătăţii celei bune, aşa şi paza poruncilor
lui Dumnezeu este pricină de cîştigare a împărăţiei cerului, iar călcarea acelora
este pricinuitoare a focului gheenei". Episcopul a zis: "Pentru ce te munceşti cu această izgonire,
fără să fi făcut ceva vrednic de o primejdie ca acesta?" Grăit-a sfîntul: "Mă
rog lui Dumnezeu ca prin această primejdie certîndu-mă, să-mi ierte mie cele
făcute prin călcarea sfintelor porunci". Episcopul zise: "Au nu pentru ispitirea
multora se aduc primejdiile?". Grăit-a sfîntul: "Ispitiţi se fac sfinţii, ca
arătate să fie tuturor faptele cele bune şi tăinuite ale lor, precum au fost
Iov şi Iosif; căci Iov a fost ispitit spre arătarea bărbăţiei ce era într-însul,
dar neştiută de nimeni; iar asupra lui Iosif a venit ispita, ca să fie arătată
întreaga lui înţelepciune şi înfrînarea care face pe om sfînt; şi fiecare din
sfinţi, chiar fără de voie de au pătimit în această lume, pentru aceea au pătimit,
ca, prin primejdiile ce se aduc asupra lor de la Dumnezeu, să calce ca pe un
şarpe pe mîndrul şi răul diavol; căci la fiecare sfînt răbdarea este lucrul
ispitirii". Episcopul Teodosie zise: "Cu adevărat bine ai zis şi spre folos
şi aş fi voit ca pentru unele lucruri ca acestea să vorbesc totdeauna cu tine;
dar de vreme ce eu şi stăpînii mei prea cinstiţi pentru alte pricini am venit
la tine, atîta depărtare de loc, ne rugăm ţie să primeşti cele ce ţi-am adus
şi să veseleşti toată lumea". Grăit-a sfîntul: "Care sînt acelea, stăpîne, şi
cine sînt eu şi de unde cu a mea învoire să fie la toată lumea spre veselie?"
Episcopul zise: "Astfel mă jur pe adevărul Domnului meu Iisus Hristos, că cele
ce-ţi grăiesc eu ţie, cum şi stăpînii mei cei prea încuviinţaţi, acelea le-am
auzit din gura stăpînului nostru, patriarhul şi a binecredinciosului nostru
împărat". Sfîntul Maxim zise: "Spuneţi, stăpînilor mei, cele ce voiţi
şi cele ce aţi auzit". Teodosie răspunse: "Împăratul şi patriarhul voiesc ca
prin noi să afle de la tine pentru ce nu te uneşti cu scaunul Constantinopolului?"
Grăit-a Maxim: "Ştiţi înnoirile ce s-au făcut şi care s-au început din Alexandria,
prin scrisoarea lui Chir, care a fost patriarh acolo, adică cele nouă capitole
primite şi întărite de scaunul Constantinopolului şi alte schimbări şi ştirbiri
de la sinoadele sfinţilor, care s-au făcut la cei întîi şezători ai Bisericii
Constantinopolului, Serghie, Piros şi Pavel, şi care înnoiri sînt ştiute de
toate Bisericile; pentru pricina aceasta nu se împărtăşeşte robul vostru cu
Biserica Constantinopolului. Să se ridice din Biserică smintelile, puse de bărbaţii
care s-au spus mai înainte, şi să se lepede împiedicarea. Iar voi să călătoriţi
pe calea Evangheliei cea netedă şi curată de toate eresurile şi, aflînd eu Biserica
Bizanţului aşa precum era înainte, atunci şi eu mă voi afla într-însa, precum
am fost mai înainte, şi voi merge la împărtăşirea aceea fără nici o îndemnare
omenească; dar cît timp vor fi într-însa smintelile eretice şi smintitorii arhierei,
pînă atunci nici un fel de cuvînt sau lucru nu mă va pleca să mă împărtăşesc
cu dînşii vreodată". Episcopul Teodosie întrebă: "Ce rău mărturisim noi de te înstrăinezi
de împărtăşirea noastră?" Răspuns-a Cuviosul Maxim: "Fiindcă ziceţi că este
o lucrare a Dumnezeirii şi a omenirii Mîntuitorului. Se cuvine să credem sfinţilor
părinţi, care zic: A celor ce este lucrarea una, a acelora este şi firea una.
Şi voi pe Sfînta Treime, nu Treime o mărturisiţi, ci pătrime, ca şi cum ar fi
întruparea de o fire cu Cuvîntul şi s-ar depărta de aceeaşi rudenie a firii
omeneşti, pe care o are cu Preacurata Fecioară Născătoare de Dumnezeu cu noi. Apoi, despărţindu-se de rudenia asemănării, s-a făcut alt Ipostas,
de o fire cu Cuvîntul, precum şi Cuvîntul este de o fire cu Tatăl şi cu Duhul
şi se mărturiseşte astfel nu Treime, ci pătrime. Iar cînd socotiţi lucrarea
şi ziceţi că una este voia Dumnezeirii lui Hristos şi a omenirii, îi micşoraţi
despărţirea bunătăţii Lui; pentru că fiecare fire îşi are lucrarea sa, iar dacă
ar voi să facă cuiva bine, n-ar putea, fiindu-i luată lucrarea bunătăţii; căci
fără lucrarea cea firească, nici un lucru nu va putea a face ceva şi a lucra;
încă şi despre trupul lui Hristos mărturisiţi că este în două firi şi o voie,
şi cu voia este făcător al tuturor veacurilor şi a toată făptura, împre-ună
cu Tatăl şi cu Fiul şi cu Sfîntul Duh, iar cu firea este creat; sau mai bine
zicînd: Cu voia este fără de început, de vreme ce voia lui Dumnezeu este fără
de început, precum şi Dumnezeu nu are început, iar cu firea Sa are trup din
nou creat. Deci, a mărturisi astfel nu numai fără de minte este, ci şi
fără Dumnezeu. Pentru că nu ziceţi că este numai o voie întru Hristos, adică
cea dumnezeiască, iar la dumnezeiasca voie nici un început sau sfîrşit nu poate
să se zică, precum nici la Dumnezeire; dar încă luaţi de la Hristos Domnul toate
însemnările şi închipuirile, pentru care să cunoaştem Dumnezeirea Lui şi omenirea;
încît nici una nici două voinţe sau lucrări într-însul să nu se zică că sînt;
nu este una, de vreme ce o despărţiţi în două; nu sînt două, de vreme ce le
amestecaţi într-una". Unele ca acestea şi altele mai multe - precum Anastasie,
ucenicul lui, scrie despre acestea pe larg -, grăind sfîntul către dînşii, ei
au început a-şi cunoaşte rătăcirea lor. Apoi a zis episcopul: "Să primeşti "Tipos"-ul cel trimis de
împărat, nu ca pe o dogmă adevărată a credinţei, ci ca pe o dezlegare a celor
de îndoire; pentru că nu cu dogmatisire, ci cu dezlegare s-a scris". Grăit-a
Sfîntul Maxim: "Dacă Tipos-ul nu este dogmă hotărîtoare, cum că una este voia
şi lucrarea Domnului nostru, apoi pentru ce în deşert m-aţi dat barbarilor şi
neamurilor celor ce nu ştiu pe Dumnezeu? Pentru ce sînt osîndit ca să petrec
aici, în Vizia, şi pe acei de o slujbă ai mei, pe unul la Perveris, iar pe altul
la Mesemvria i-aţi izgonit?". Deci pomenit fiind sinodul local din Roma, adunat
de fericitul episcop Martin spre caterisirea monoteliţilor, Teodosie episcopul,
a zis: "Nu este tare acel sinod, de vreme ce nu a fost cu împărătească poruncă". Cuviosul a grăit: "Nu este dreaptă credinţa dacă sinoadele sînt
întărite numai cu porunci împărăteşti. Ascultă sinoadele care împotriva unei
fiinţe, cu împărăteşti porunci se săvîrşeau, la care pe Dumnezeu Fiul l-au dogmatisit,
cu hulă, a nu fi de o fiinţă cu Dumnezeu Tatăl, adică: cel dintîi în Tir, al
doilea în Antiohia, al treilea în Seleucia, al patrulea în Constantinopol, în
vremea lui Eudoxie arianul, al cincilea în Niceea, al şaselea în Sirmium, iar
după multe vremi, al şaptelea în Efes, la care întîiul şezător era Dioscor.
Toate acele sinoade se adunau după porunci împărăteşti, însă toate sînt lepădate
şi date anatemei, de vreme ce într-însele erau alcătuite dogme potrivnice lui
Dumnezeu. Pentru ce dar nu lepădaţi acel sinod care a izgonit pe Pavel de Samosata
şi l-a dat anatemei? Sinodul acela era pe vremea lui Dionisie, papă al Romei, a lui
Dionisie Alexandrinul şi a lui Grigore, făcătorul de minuni, care era începătorul
acelui sinod; iar sinodul acela se săvîrşea fără de poruncă împărătească, însă
este tare şi nelepădat. Pe acele sinoade Biserica credincioşilor le ştie că
sînt drepte şi sfinte, ca unele ce dogmele cele drepte le-au arătat a fi drepte.
Şi cu adevărat, precum ştii sfinţia ta, şi pe alţii îi înveţi cum că în fiecare
ţară creştinească se ţin de două ori pe an sinoade locale, spre apărarea mîntuitoarei
credinţe şi spre îndreptarea celor ce trebuie să fie îndreptate, cum poruncesc
canoanele, însă de porunci împărăteşti nu pomenesc". După vorba cea multă din amîndouă părţile, gura cea de Dumnezeu
înţelepţită şi de Dumnezeu grăitoare a Cuviosului Maxim, şi limba lui cea de
Duhul Sfînt mişcată au biruit pe potrivnici, încît aceia şedeau tăcînd cu capetele
plecate şi cu ochii lăsaţi în jos. Apoi, umilindu-se, au început a plînge şi
sculîndu-se, s-au închinat sfîntului, la fel şi el s-a închinat lor; şi făcînd
rugăciune cu bucurie, s-au învoit la mărturisirea cea dreptcredincioasă a Cuviosului
Maxim şi cu dragoste au primit-o pe dînsa; astfel, precum el a făgăduit a crede
şi a mărturisi, la fel a voit a aduce şi pe împăratul la aceeaşi credinţă. Pentru ca toate acestea să fie întărite, a sărutat dumnezeiasca
Evanghelie, cinstita Cruce şi sfînta icoană a Mîntuitorului şi a Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu. Vorbind apoi din destul despre cele folositoare şi unul
altuia dîndu-şi sărutare întru Domnul şi în pace, Teodosie episcopul s-a întors
la Constantinopol cu boierii. Deci, vestind împăratului despre toate cele grăite
şi făcute, acesta s-a mîniat foarte; iar episcopul Teodosie şi amîndoi boierii
temîndu-se de mînia împărătească, iarăşi s-au întors la eres. Apoi iarăşi a
fost trimis Pavel patriciul la Vizia, ca să aducă de acolo pe Cuviosul Maxim
la Constantinopol, însă cu cinste. Deci, fiind el adus acolo, i s-a dat să găzduiască
în mănăstirea Sfîntului Teodor. A doua zi, împăratul a trimis la Cuviosul doi boieri, pe Epifanie
şi Troil, urmîndu-le lor mulţi bărbaţi dregători, cu oaste şi cu slugi; apoi
cu mîndrie şi cu slavă lumească a venit cu dînşii cel mai înainte pomenit, episcopul
Teodosie, pe care Cuviosul Maxim îl aştepta şi nădăjduia împlinirea făgăduinţei
lui; căci făgăduise nu numai el a crede drept, ci şi pe împărat a-l aduce la
dreapta credinţă. Dar acela a minţit, ca mai bine să placă împăratului pămîntesc,
decît Împăratului ceresc şi sfintei Lui Biserici. Apoi toţi şezînd şi pe cuviosul
silind să şadă, a început vorba Troil, patriciul, zicînd: "Stăpînul a toată
lumea, împăratul, ne-a trimis la tine să grăim cele plăcute împărăţiei celei
de Dumnezeu întărite; însă mai întîi să ne spui nouă, vei împlini porunca sau
nu?". Cuviosul Maxim a zis: "Să aud mai întîi, stăpîne, ce-mi porunceşte
împărăţia sa şi-ţi voi răspunde cele ce se cuvin; căci, cum voi putea să răspund
la ceva despre care nu m-am înştiinţat". Iar Troil stăruia, zicînd: "Nu-ţi vom
spune ce ţi-am adus pînă ce mai întîi nu ne vei răspunde că te vei supune împăratului".
Deci, cuviosul bărbat văzînd că îi stau asupra cu tărie, căutînd cu supărare
şi cu aspre cuvinte şi cerînd de la dînsul răspuns dacă se va supune la împărăteasca
voie, el a răspuns, zicînd: "De vreme ce nu voiţi să-mi spuneţi mie, robului
vostru, ce este plăcut stăpînului nostru împăratul, zic aceasta, pe care o aude
însuşi Dumnezeu, îngerii Lui, şi voi toţi: orice îmi va porunci împăratul de
acest fel, adică ceea ce este vremelnic şi degrab trecător, însă nu potrivnic
lui Dumnezeu şi nevătămător de veşnică mîntuire a sufletului, la aceea cu bunăvoire
mă plec". Acestea zicînd sfîntul, îndată Troil patriciul sculîndu-se,
voia să iasă afară zicînd: "Eu mă voi duce pentru că văd că acesta nu face voia
împăratului." Şi îndată s-a ridicat gîlceavă şi tulburare în poporul care venise
acolo. Episcopul Teodosie a zis către dînşii: "Spuneţi-mi mai întîi împărăteştile
porunci şi veţi înţelege răspunsul lui, pentru că nu se cuvine să ne ducem nezicîndu-i
nimic, nici neauzind ceva de la dînsul". Atunci Epifanie patriciul a zis cuviosului: "Aceasta îţi spune
împăratul prin noi: de vreme ce tot Răsăritul şi toţi cei de la Apus sînt răzvrătiţi
împotriva noastră, şi tulburătorii care s-au înmulţit caută la tine şi pentru
tine toţi ridică meşteşuguri, nevrînd să se unească în credinţă cu noi; deci,
să sfarme Domnul prin umilinţă inima ta, adică să te împărtăşeşti cu noi, primind
"Tipos"-ul cel alcătuit de noi, iar noi primindu-te cu dragoste, te vom duce
în biserica cea mare cu cinste şi cu slavă şi ne vom împărtăşi cu tine, cu preacuratele
şi de viaţă făcătoarele Taine ale Trupului şi Sîngelui lui Hristos. Apoi te
vom numi şi te vom propovădui că eşti părintele nostru şi va fi bucurie nu numai
în cetatea noastră, cea iubitoare de Hristos, ci şi în toată lumea; pentru că
ştim cu adevărat aceasta: cînd tu te vei împărtăşi cu această sfîntă Biserică
a Constantinopolului, se vor apropia de noi toţi, care pentru tine şi învă-ţătura
ta s-au rupt de la noi". Sfîntul Părinte Maxim, întorcîndu-se, a zis cu lacrimi către
episcopul Teodosie: "Toţi aşteptăm, stăpîne, ziua cea mare a judecăţii; ştii
cele ce s-au aşezat şi întărit de noi pe Sfînta Evanghelie, pe făcătoarea de
viaţă Cruce şi pe sfînta icoană a Mîntu-itorului nostru Iisus Hristos şi a Maicii
Lui, Celei fără de prihană, a Preacuratei Născătoare de Dumnezeu şi pururea
Fecioarei Maria". Episcopul, plecîndu-şi faţa în jos, cu umilit glas a răspuns:
"Şi ce pot face eu, cînd într-alt chip a voit dreptcredinciosul împărat?" Părintele
Maxim zise: "Apoi de ce te-ai atins de Sfînta Evanghelie şi de cei ce erau lîngă
tine, dacă în voi nu era gîndul întărit, adică să puneţi în lucru cele grăite?
Cu adevărat toate cereştile puteri nu mă vor pleca să fac ceea ce cere împăratul;
pentru că ce răspuns voi aduce, nu zic lui Dumnezeu, ci însăşi conştiinţei mele,
dacă pentru slava şi cinstirea omenească, care cu adevărat nu este nimic, m-aş
lepăda de credinţa cea dreaptă, care mîntuieşte pe cei ce o iubesc?" Zicînd sfîntul acestea, toţi s-au sculat îndată plini de mînie
şi de iuţime şi repezindu-se la dînsul, au început nu numai a-l ocărî, ci apucîndu-l,
îl băteau cu mîinile, îl întindeau, îl trăgeau încoace şi încolo şi fiecare
se întindea să-l lovească; şi poate l-ar fi ucis chiar acolo, de nu i-ar fi
oprit episcopul Teodosie şi de n-ar fi potolit tulburarea lor. După ce au încetat
a-l bate şi a-l întinde, au început a-l scuipa, şi scuipară pe omul lui Dumnezeu
peste tot de la picioare pînă în cap, încît toate hainele lui erau întinate.
Episcopul le-a zis: "Nu se cădea să fie astfel, ci numai a auzi de la dînsul
răspuns şi a-l spune împăratului; pentru că lucrurile care se află sub canoane
într-alt chip se judecă". Deci, abia i-a înduplecat episcopul ca, încetînd gîlceava, iarăşi
să şadă; şi astfel cu nenumărate cuvinte rele şi cu negrăite dosădiri ocărînd
pe sfîntul au şezut. Atunci, Epifanie patriciul cu multă asprime şi mînie a
zis către Sfîntul: "Spune-ne nouă, răule bătrîn şi îndrăcit, pentru ce ai zis
unele ca acestea? Oare ca nişte eretici ne socoteşti pe noi, cetatea noastră
şi pe împăratul nostru? Cu adevărat mai buni creştini sîntem decît tine şi pe
Domnul nostru Iisus Hristos îl mărturisim, căci are o voie dumnezeiască şi omenească
şi suflet înţelegător; căci toată firea care are minte cu adevărat, are şi voie
şi lucrare; pentru că vieţii firească îi este mişcarea şi minţii firească îi
este voia şi ştim pe Domnul avînd puterea voinţei, nu numai dumnezeiască, ci
şi omenească; mai ales că pe cele două voinţe şi lucrări ale lui nu le lepădăm". Părintele Maxim a spus: "Dacă crezi astfel în Biserica lui Dumnezeu,
apoi pentru ce mă sileşti să mă împărtăşesc chipului care pe toate cele grăite
acum de voi le leapădă cu totul?" Zis-a Epifanie: "Acela s-a făcut ca dezlegare
a celor grele de înţeles, ca să nu se vatăme popoarele de nişte cuvinte ca acelea".
Grăit-a Părintele Maxim: "Aceasta este potrivnică, căci tot omul se sfinţeşte
prin mărturisirea credinţei". Troil patriciul a zis: "Tipos"-ul nu leapădă cele
două voinţe în Hristos, ci porunceşte a tăcea, ca toţi cu pacea să se unească". Părintele Maxim a zis: "A trece sub tăcere cuvîntul, este a-l
lepăda, fiindcă grăieşte Sfîntul Duh prin proorocul: Nu sînt graiuri, nici
cuvinte, a căror glasuri să nu se audă. Pentru aceasta, de nu se grăieşte
vreun cuvînt, cuvîntul acela nu este adevărat". Troil zise: "Ai în inima ta
precum voieşti, nimeni nu te opreşte". Grăit-a Sfîntul Maxim: "Pe a tuturor
mîntuire nu a hotărît-o Dumnezeu în inima unui om, zicînd: Cel ce se va lepăda
de Mine înaintea oamenilor, Mă voi lepăda şi Eu de el înainte Tatălui Meu cel
din ceruri. Iar dumnezeiescul Apostol ne învaţă, zicînd: Cu inima se
crede întru dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mîntuire. Drept aceea,
dacă Dumnezeu şi dumnezeieştii prooroci, cum şi Apostolii, poruncesc să mărturisim
cu cuvintele şi cu glasurile taina credinţei, care aduce la toată lumea mîntuire,
apoi nu este de folos ca să punem asupra acelei mărturisiri tăcere, ca să nu
se împuţineze mîntuirea oamenilor". Epifanie, cu glas mînios, a zis: "Ai iscălit la soborul care
s-a ţinut la Roma?" Sfîntul i-a răspuns: "Am iscălit". Epifanie a zis: "Şi cum
ai îndrăznit a iscăli şi a anatematiza pe cei ce mărturisesc astfel, o fire
şi o minte? Cu adevărat prin judecata mea te vom duce în cetate şi te vom pune
legat în tîrg, vom chema desfrînaţii şi pe tot poporul, ca toţi să te bată peste
obraz şi să scuipe în faţa ta". La aceasta sfîntul a răspuns: "Fie precum ai zis, dacă noi am
anatematizat pe cei care mărturisesc că sînt întru Domnul nostru Iisus Hristos
două firi şi două fireşti voinţe şi lucrări, care cu firea cea dumnezeiască
este adevărat Dumnezeu şi cu firea cea omenească este adevărat om. Citeşte cărticica
cu faptele acelui sinod şi, de veţi afla cele ce aţi zis, să faceţi ce vreţi
voi; căci eu şi cei cu mine slujitori şi toţi cei iscăliţi am anatematizat pe
cei care, ca Arie şi Apolinarie, zic că o voie şi o lucrare este întru Domnul
şi nu mărturisesc pe Domnul Dumnezeul nostru, dintru care şi întru care este
şi are puterea voirii şi a lucrării, care săvîr-şeşte mîntuirea noastră". Prietenii lui Epifanie şi ceilalţi care veniseră cu patricii
aceia, ziceau între ei: "De-l vom asculta pe acesta, apoi astăzi nu vom mînca,
nici vom bea, ci să ne sculăm şi să prînzim; apoi mergînd să spunem împăratului
şi patriarhului cele ce le-am auzit; pentru că acest ticălos, precum vedem,
s-a dat pe sine satanei". Deci, sculîndu-se, s-au dus să prînzească şi era înainte
prăznuirea Înălţării Cinstitei Cruci şi privegherea de toată noaptea sosea;
drept aceea, prînzind aceia, s-au dus în cetate cu mînie. A doua zi de dimineaţă, a venit Teodosie patriciul la Cuviosul
Maxim şi toate cărţile care le avea sfîntul le-a luat, zicînd cuvintele împărăteşti:
"N-ai voit cinste, mergi dar la izgonire de care eşti vrednic". Şi l-a dat pe
el ostaţilor, care l-au dus mai întîi în Selimbria, unde a zăbovit două zile.
În acea vreme, un ostaş din Selimbria s-a dus în gloate şi ridicînd pe popor
asupra bătrînului zicea: "A venit la noi un monah care huleşte pe Preacurata
Născătoarea de Dumnezeu". Voievodul chemînd pe clericii cei mai întîi ai cetăţii Selimbria,
pe prezbiteri, pe diaconi şi pe monahii cei mai cinstiţi, i-a trimis la fericitul
Maxim, ca să afle de la dînsul dacă sînt adevărate cele grăite despre el, că
huleşte pe Maica lui Dumnezeu. Deci venind ei, s-a sculat cuviosul şi li s-a
închinat pînă la pămînt, cinstind feţele lor. La fel şi ei s-au închinat sfîntului
şi au şezut toţi. Atunci un bătrîn din cei ce veniseră, foarte cinstit, cu multă
blîndeţe şi cu cinste a grăit către sfîntul: "Părinte, de vreme ce unii ne-au
spus despre sfinţia ta, cum că nu mărturiseşti pe Doamna noastră, Preacurata
Fecioară, Născătoare de Dumnezeu, a fi de Dumnezeu Născătoare, deci, jură-te
pe Preasfînta şi cea deofiinţă Treime, ca să ne spui adevărul, şi vei scoate
îndoiala din sufletele noastre, ca să nu ne vătămăm cu nedreptate, îndoindu-ne
despre tine". Cuviosul Maxim întinzîndu-se pe pămînt în chipul Crucii, şi
iarăşi sculîndu-se, mîinile spre cer ridicîndu-şi, a strigat cu glas mare şi
cu lacrimi: "Cela ce nu mărturiseşte pe Doamna noastră, cea întru tot cîntată,
şi pe cea mai sfîntă şi fără de prihană, şi decît toate mai cinstită, cum că
cu adevărat este adevărată Maică a lui Dumnezeu, cel ce a făcut cerul şi pămîntul,
marea şi toate cele ce sînt într-însele, să fie anatema de la Tatăl şi de la
Fiul şi de la Duhul Sfînt, de la Treimea cea deofiinţă şi mai presus de fire
şi de la toate puterile cereşti; cum şi de la ceata sfinţilor apostoli şi a
proorocilor şi de la mulţimea cea fără de sfîrşit a mucenicilor, şi de la tot
duhul cel drept, care întru credinţă s-a sfîrşit acum şi pururea şi în vecii
vecilor". Acestea auzindu-le, toţi au lăcrimat şi l-au binecuvîntat, zicînd:
"Dumnezeu să te întărească, părinte, şi să te învrednicească a-ţi săvîrşi alergarea
ta, fără împiedicare". Apoi s-au adunat acolo mulţime de ostaşi ca să audă cuvintele
cele folositoare, ce vorbeau părinţii între ei; dar unul din casnicii voievodului,
văzînd oastea aceea ce adunase el, se folosi de cuvintele sfîntului, şi cîrtea
pentru izgonirea lui; deci a poruncit ca îndată să-l apuce de acolo şi să-l
ducă ca la două stadii, pînă ce se vor pregăti aceia care aveau să-l ducă în
Perveris, la surghiun; iar clericii aceia l-au pus pe sfîntul cu mîinile lor
pe dobitoc şi, cuprinzîndu-l cu plîngere, i-au dat pace; apoi s-au întors în
cetatea lor, iar sfîntul a fost dus în Perveris şi în temniţă acolo l-au închis. Trecînd multă vreme, iarăşi împăratul a trimis ca să-l aducă
în Constantinopol pe Cuviosul Maxim de la surghiun, cum şi pe amîndoi ucenicii
lui. Şi, sosind ei cu corabia în cetate, apunînd soarele, au venit doi dregători
cu zece ostaşi şi, scoţîndu-i din corabie goi şi desculţi, i-au despărţit şi
deosebi pe fiecare îi străjuia. Iar după cîteva zile au fost duşi în palat şi
lăsînd pe amîndoi ucenicii afară cu străjerii, l-au dus pe bătrîn singur înăuntru,
unde suita şedea afară, împăratul cum şi multă adunare de oameni cinstiţi; după
aceea l-au pus în mijlocul boierilor ce şedeau. Atunci i-a zis lui cu mînie,
cel mai mare boier: "Creştin eşti?" Răspuns-a bătrînul: "Cu darul lui Hristos
Dumnezeu sînt creştin". Iar boierul, umplîndu-se de multă mînie, i-a zis: "Nu
grăieşti drept". Răspuns-a sfîntul: "Tu zici că nu sînt creştin; iar Dumnezeu
ştie că eu sînt şi rămîn creştin neschimbat". Boierul a zis: "Dacă eşti creştin,
apoi de ce urăşti pe împăratul?". Grăit-a sfîntul: "De unde o ştii aceasta?
Căci ura este o patimă tăinuită a sufletului, ca şi dragostea". Boierul a zis:
"Din cele făcute de tine, la toţi s-a făcut arătat, că şi pe împăratul şi cetatea
lui le urăşti, pentru că tu singur ai vîndut saracinilor Egiptul, Alexandria,
Pentapoli, Tripoli şi Africa". Sfîntul a zis: "Care sînt dovezile cele încredinţate?" Şi aduseră
pe unul Ioan, care a fost odinioară slujitor al lui Petru, cînd acesta era voievod
în Numidia din Africa, şi a zis acel Ioan: "Mai înainte cu 22 de ani, moşul
stăpînului nostru împăratul, a poruncit fericitului Petru ca să aducă oastea
în Egipt împotriva săracinilor, iar Petru întru toate crezîndu-ţi ţie, ca robul
lui Dumnezeu, a scris către tine, cerînd sfat folositor; iar tu ai scris către
dînsul cum că nu este plăcut lui Dumnezeu a ajuta împărăţiei lui Heraclie şi
moştenitorului lui". Sfîntul a zis către dînsul: "De grăieşti adevărul şi ai scrisoarea
lui Petru către mine şi pe a mea către Petru, arată-le, ca să se citească şi
să-mi iau pedeapsa cea vrednică după lege". Grăit-a Ioan: "Eu nu am scrisorile
voastre, nici nu ştiu de aţi scris unul către altul, ci în oaste toate acelea
se grăiau în acea vreme". Sfîntul a zis: "Dacă toate cetele de ostaşi spun aceasta,
apoi cum numai tu singur cleveteşti asupra mea? Au doară m-ai văzut pe mine
undeva sau eu pe tine?". Răspuns-a Ioan: "Niciodată nu te-am văzut". Şi întorcîndu-se
sfîntul către suită, a zis: "Oare cu dreptate este a aduce nişte clevetitori
ca aceştia întru mărturisire? Judecaţi drept, pentru că cu ce judecată veţi
judeca, cu aceea vă va judeca Domnul pe voi şi cu ce măsură veţi măsura, va
măsura vouă Dumnezeu, judecătorul cel drept al tuturor". Apoi s-a adus Serghie Maguda şi a zis: "Acesta este al nouălea
an de cînd mi-a grăit mie fericitul Toma, cel ce venise din Roma. Mă trimitea
papa Teodor la Grigorie, patriciul părţilor Apusului, care se rupsese de la
împărăţia grecească - ca să-i zic să nu se înfricoşeze de puterile greceşti;
căci Maxim, sluga lui Dumnezeu, a văzut în vis că în ceruri spre răsărit şi
apus erau mulţime de îngeri, dintre care cei ce erau spre răsărit strigau: "Constantine
auguste, tu vei birui". Iar cei ce erau spre apus strigau: "Grigorie auguste,
tu vei birui. Şi mai luminos era glasul apusenilor, decît al răsăritenilor".
Spunînd acestea Maguda boierul, a strigat către sfîntul: "Iată Dumnezeu te-a
trimis în cetatea aceasta ca să fii ars". Sfîntul a răspuns: "Mulţumesc lui Dumnezeu, Cel ce curăţă păcatele
mele cele de voie prin pedeapsa cea fără de voie; dar amar lumii de sminteli,
pentru că este nevoie să fie sminteli, însă amar omului aceluia prin care vine
sminteala. Nu se cade a grăi nişte cuvinte mincinoase ca acestea înaintea credincioşilor,
nici se cuvine să fie fără de pedeapsă cei care grăiesc şi fac cele plăcute
oamenilor, care astăzi sînt şi mîine nu mai sînt". Acestea se cădeau a le grăi într-acea vreme cînd Grigorie era
viu, şi cu dreptate era ca să aducă aici pe patriciul Petru, pe Avva Toma şi
pe fericitul papa Teodor; atunci înaintea tuturor aş fi zis patriciului Petru:
"Spune-mi, stăpîne patriciule, oare mi-ai scris cîndva mie ceea ce mărturiseşte
sachelarie al tău sau eu ţi-am scris ţie?" De asemenea şi fericitului papa i-aş
fi zis: "Spune, stăpîne, ţi-am spus eu cîndva vreun vis? Şi chiar de m-ar fi
vădit papa pentru vis, apoi tot vina lui ar fi fost, iar nu a mea; căci vedenia
visului este un lucru fără de voie şi legea judecă numai acele lucruri care
ies din voia cea stăpînitoare de sine". Se mai aduceau şi alte clevetiri şi pricini nedrepte asupra
celui nevinovat şi sfînt bătrîn, dar mai ales despre hulirea împăratului, zicîndu-se
că el şi ucenicul ar fi hulit pe împărat în Roma; însă sfîntul toate clevetirile
acelea în nerăutatea sa le biruia cu cuvinte smerite, înţelepte şi de Dumnezeu
insuflate, arătîndu-şi nevinovăţia sa. Şi au adus separat pe ucenicul Anastasie
şi l-au silit să spună ceva de rău asupra învăţătorului său; dar după ce acela
n-a voit să grăiască nedreptate asupra dreptului, l-au bătut tare cu palmele,
apoi au trimis pe fiecare în temniţă la locul său. După aceasta, a doua zi seara, Troil patriciul şi Serghie Eratas,
stolnicul împărătesc, au venit la cuvios; apoi şezînd şi poruncind şi sfîntului
să şadă, i-au zis: "Spune-ne nouă, ce vorbă ai avut cu Piros în Africa şi în
Roma şi cu ce fel de dovezi l-ai înduplecat să-şi blesteme dogma sa şi s-o primească
pe a ta?". Sfîntul răspunse: "De-ar fi citit cărţile mele lîngă mine, în care
am scris vorbele şi întrebările pe care le-am avut acolo cu Piros, vi le-aş
arăta pe toate cu de-amănuntul, dar de vreme ce cărţile au fost luate de la
mine, de aceea vă voi spune numai aceea ce-mi voi putea aduce aminte". Deci, sfîntul grăia ceea ce putea să-şi aducă aminte, şi le-a
spus acestea: "Eu n-am nici o dogmă a mea, ci cele de obşte ale Bisericii soborniceşti,
pentru că n-am adăugat nici un cuvînt nou, care să se numească dogma mea". Apoi
l-au mai întrebat: "Nu te împărtăşeşti cu scaunul Constantinopolului?" Grăit-a
sfîntul: "Nu mă voi împărtăşi". Aceştia au zis: "Pentru ce?". Sfîntul răspunse: "Deoarece a
lepăda cele patru sfinte sinoade prin cele nouă capitole ce le-au alcătuit în
Alexandria şi din alcătuirea scrisă de Serghie patriarhul, în această carte,
cum şi prin "Tipos"-ul, care nu de mult s-a adus de faţă, iar pe cele ce le-au
dogmatizat, pe acelea le-au lepădat prin Tipos şi s-au blestemat singuri pe
sine de atîtea ori. Deci cei ce singuri de la sine sînt blestemaţi şi lepădaţi
de sinodul ce a avut loc în Roma şi de preoţie sînt înstrăinaţi, aceia ce fel
de taină săvîrşesc? Apoi ce duh vine asupra acelora care se hirotonisesc de
unii ca aceia?" Zis-au lui: "Apoi, ce, tu singur te vei mîntui, iar ceilalţi
toţi vor pieri?" Grăit-a lor sfîntul: "Cînd toate popoarele se închinau în Babilon
chipului de aur, cei trei sfinţi tineri n-au osîndit pe nimeni la pierzare;
pentru că nu căutau la faptele altora, ci numai pe ei singuri se păzeau, ca
să nu cadă din buna credinţă cea adevărată. Asemenea şi Daniil, cel aruncat
în groapa cu lei, n-a osîndit pe aceia care nu se rugau lui Dumnezeu, după porunca
lui Darie; ci cugeta şi se îngrijea despre sine şi voia mai bine să moară, decît
să greşească lui Dumnezeu şi să se mustre de conştiinţa sa pentru călcarea legii
lui Dumnezeu. Deci, să nu-mi dea şi mie Dumnezeu, să judec pe cineva, nici să
zic: numai eu mă voi mîntui. Însă pe cît pot, voiesc mai bine a muri, decît
să-mi tulbur conştiinţa mea, greşind cu ceva înaintea dreptei credinţe". Zis-au lui cei ce veniseră: "Ce vei face cînd romanii se vor
uni cu bizantinii? Căci aseară au venit de la Roma doi clerici şi dimineaţă,
în ziua duminicii, se vor împărtăşi cu patriarhul din preacuratele Taine." Cuviosul
răspunse: "Chiar dacă toată lumea ar începe să se împărtăşească cu patriarhul,
eu nu pot să mă împărtăşesc cu dînsul, pentru că ştiu că Duhul Sfînt, prin Apostolul
Pavel, a dat anatemei chiar pe îngeri, dacă ar fi propovăduit într-alt chip,
aducînd ceva nou în credinţă". Aceia i-au zis: "Cu adevărat, este de trebuinţă
ca două voinţe şi hotărîri să mărturisim în Hristos?" Sfîntul răspunse: "Este
cu adevărat de trebuinţă să cinstim dreapta credinţă, pentru că nici o fiinţă
nu este fără acea firească lucrare. Căci Sfinţii Părinţi arătat grăiesc, că
nu este, nici nu se cunoaşte fire fără lucrarea ei din sine; drept aceea, dacă
nu este şi nici nu se cunoaşte firea fără lucrare, atunci cum se poate şti că
Hristos este adevărat Dumnezeu şi om cu firea?". Atunci au zis: "Ştim că aşa este adevărat, însă să nu mîhneşti
pe împăratul, care pentru împăcare a alcătuit "Tipos"-ul acela, nu ca să ia
ceva din acele ce se cunosc în Hristos, ci ca să aducă pace Bisericii, poruncind
ca să nu se mai vorbească de acele lucruri care fac dezbinare". Omul lui Dumnezeu, aruncîndu-se la pămînt, a răspuns cu lacrimi:
"Să nu se mîhnească bunul şi iubitorul de Dumnezeu împărat asupra prostimii
mele; căci nu pot să mînii pe Dumnezeu, tăcînd asupra acelora care ne-a poruncit
să le grăim şi să le mărturisim; pentru că dacă după dumnezeiescul apostol,
El este care a pus întîi în Biserică pe apostoli, al doilea pe prooroci, al
treilea pe dascăli, apoi printr-înşii El singur a grăit; iar din toată Scriptura,
din Aşezămîntul cel vechi şi cel nou, de la sfinţii învăţători şi de la sinoade
învăţăm a şti cum că are puterea a voi şi a lucra acestea: prin dumnezeirea
şi prin omenirea sa, adică Iisus Hristos, Domnul şi Dumnezeul nostru, Cel ce
S-a întrupat. Pentru că nimic nu-i este cu neajungere dintr-acelea, prin care
ca un Dumnezeu, sau dintr-acelea prin care, ca un om se cunoaşte, afară de păcat.
Şi dacă este desăvîrşit după amîndouă şi de nimic nu are lipsă; apoi, cu adevărat,
toată taina cea pentru El o înjoseşte acela care nu-L mărturiseşte, că este
o singură fiinţă cu osebirile, care i se cuvin ei, după amîndouă firile". Acestea şi multe altele zicînd sfîntul, i-au lăudat înţelepciunea
lui cei ce veniseră, şi nu aveau ce să-i răspundă. Deci a zis Serghie: "Pentru
aceasta toţi se întristează, o! părinte, căci spre tine mulţi căutînd, se despart
de împărtăşirea cu Biserica Bizanţului". Sfîntul a zis: "Şi cine este unul ca acela care ar dovedi despre
mine că aş fi poruncit cuiva să nu se împărtăşească cu Biserica Bizanţului?"
Serghie a răspuns: "Însăşi aceea este, că tu nu te împărtăşeşti şi aşa pe foarte
mulţi îi întorci de la împărtăşire". Zis-a omul lui Dumnezeu: "Nimic mai greu
şi mai de mîhnire nu este, decît cînd pe cineva îl mustră conştiinţa şi nimic
nu este mai liber, decît cînd nu defaimă pe cineva". Iar Troil ştiind că în
tot Apusul chipul cel împărătesc este anatematizat, a grăit către dînsul: "Bine
este că înţelegerea împăratului nostru este necinstită?". Sfîntul a răspuns: "Să-i ierte Dumnezeu pe aceia care au sfătuit
pe stăpînul împărat să alcătuiască acel "Tipos" şi pe cei ce s-au învoit la
"Tipos". Zis-a Troil: "Cine a sfătuit şi cine s-au învoit?" Răspuns-a cuviosul:
"Cei ce sînt în Biserică înainte-şezători, aceia au îndemnat şi boierii s-au
învoit; şi astfel, răutăţile vătămătorilor asupra celui nevinovat şi străin
de toate eresurile sînt aflate. Însă să sfătuiţi pe împărat la aceasta, ca să
urmeze moşului său, fericitul întru pomenire, împăratul Heraclie; pentru că
el, cînd a ştiut că mulţi părinţi nu primesc acea alcătuire şi eresul care se
afla într-însa îl vădesc şi-l leapădă, s-a curăţit de prihana aceea, trimiţînd
pretutindeni scrisorile sale, care adevereau că alcătuirea nu este a lui, ci
a lui Serghie, care a fost patriarh; astfel să facă şi împăratul acesta şi va
fi slobod de toată prihana". Iar ei tăceau, clătinînd capetele, apoi au zis:
"Nu sînt toate lesnicioase, nici nu pot să fie astfel precum zici, părinte".
Şi după vorba cea multă, dîndu-şi pace, s-au dus. După aceea, trecînd o săptămînă, în cealaltă sîmbătă, au dus
pe sfînt în palatul împărătesc, cu cei doi Anastasie, ucenicii săi. Mai întîi
a fost dus Anastasie, ucenicul lui dintîi, iar celălalt Anastasie, care a fost
apocrisiarh al Bisericii Romei, a rămas afară. Intrînd Anastasie înăuntru, unde
şedeau cu suita doi patriarhi - Toma al Constantinopolului, adică cel care într-acea
vreme era patriarh, şi un altul -, îndată au intrat şi clevetitorii, care alcătuiseră
multe minciuni asupra Cuviosului Maxim şi cereau ca Anastasie să mărturisească
că adevărate sînt cuvintele lor. Iar el cu multă îndrăzneală a vădit minciuna lor, grăind fără
temere înaintea patriarhilor şi a suitei. Cînd l-au întrebat: "Ai anatematizat
"Tipos"-ul cel împărătesc?". El a răspuns: "Nu numai l-am anatematizat, ci şi
o cărticică am scris asupra lui". I-au zis boierii: "Nu mărturiseşti că rău
ai făcut?". El a răspuns: "Să nu-mi ajute Dumnezeu a zice că rău am făcut, ceea
ce după rînduiala bisericească am făcut bine". Şi de alte multe lucruri fiind
întrebat, el răspunzînd precum îi ajuta Dumnezeu, l-au scos afară şi l-au adus
pe Maxim, cuviosul bătrîn, înăuntru, căruia Troil patriciul i-a zis: "Vezi,
părinte, să grăieşti adevărul, că Dumnezeu te va milui; căci cînd vom veni la
întrebarea cea legiuită, de se va afla adevărată o pricină din cele aduse asupra
ta, după lege vei fi chinuit". Răspuns-a bătrînul: "Am grăit acum şi iarăşi grăiesc că atunci
ar fi cu putinţă ca una dintr-acele pricini să fie dreaptă, cînd lui satan i
s-ar putea zice că este înger luminat. Dar de vreme ce satana nu este astfel
şi nu poate să fie, fiind depărtat, pentru aceea şi pricinile acelea nu pot
să fie drepte, cînd sînt mincinoase. Însă ceea ce voiţi să faceţi, faceţi; eu
pe Dumnezeu cu dreaptă credinţă cinstindu-L, nu mă tem de strîmbătate". Troil
i-a zis: "Au doară n-ai anatematizat "Tipos"-ul?". Bătrînul a răspuns: "Nu o
dată ţi-am spus că l-am anatematizat". Troil a zis: "De ai anatematizat "Tipos"-ul,
apoi şi pe împăratul l-ai anatematizat". Cuviosul a răspuns: "Eu pe împărat nu l-am anatematizat, ci
hîrtia cea străină de credinţa cea dreaptă". Troil a zis: "Unde l-ai anatematizat?".
Răspuns-a Sfîntul Maxim: "La sinodul cel local ce a fost în Roma, în Biserica
Mîntuitorului şi a Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu". Atunci i-a zis eparhul:
"Te vei împărtăşi cu Biserica aceasta sau nu?". Sfîntul a răspuns, zicînd: "Nu
mă voi împărtăşi". Eparhul a zis: "De ce?". Sfîntul a răspuns: "Pentru că a
lepădat sinoadele cele credincioase". Eparhul a întrebat: "Dacă Biserica noastră
a lepădat sinoadele, apoi cum acelea se află în sinaxarul lunilor?". Sfîntul
a zis: "Ce folos de lume şi de pomenirile acelora, dacă dogmele lor sînt lepădate?".
Eparhul a zis: "Vei putea să dovedeşti că Biserica de acum a lepădat dogmele
sfintelor sinoade de mai înainte?" Bătrînul a răspuns: "De-mi veţi da voie şi
îmi veţi porunci, apoi cu înlesnire voi dovedi". Tăcînd toţi, a zis către dînsul boierul: "De ce iubeşti pe romani,
şi pe greci îi urăşti?". Sfîntul a răspuns: "Poruncă de la Dumnezeu avem să
nu urîm pe nimeni; iubesc pe romani ca pe cei de o credinţă cu mine şi iubesc
pe greci căci sînt de aceeaşi limbă ca şi mine". Boierul a zis: "Cîţi ani spui
că ai tu?". El a răspuns: "Am 75 de ani". Acela i-a zis: "De cîţi ani este cu
tine ucenicul tău?". Sfîntul a răspuns: "De 37 de ani". Atunci un cleric a strigat:
"Răsplătească-ţi Dumnezeu de trei ori ce ai făcut fericitului Piros". Iar sfîntul
n-a răspuns nimic acelui cleric. Şi multe întrebări şi cercetări făcîndu-se,
nici unul din patriarhii care şedeau acolo n-a grăit nimic. Şi cînd se întindea
cuvîntul pentru sinodul ce a fost în Roma, un oarecare Demostene a strigat:
"Nu era drept sinodul acela, fiindcă l-a adunat Martin, episcopul cel lepădat".
Maxim, omul lui Dumnezeu, a răspuns: "Nu este lepădat Martin, ci prigonirea
pătimită". După aceasta, trimiţînd pe sfînt afară, se sfătuiau ce să facă
cu dînsul; deci, s-au sfătuit cei fără de omenie chinuitori, ca şi cum fiind
cu iubire de oameni, să-l dăruiască cu viaţă, dar chinuri să-i dea mai grele
decît moartea; de aceea l-au dat în mîinile eparhului cetăţii. Acela luînd pe
Cuviosul Maxim cu ucenicii lui şi în curte ducîndu-l mai întîi pe sfîntul bătrîn,
dezbrăcîndu-l şi întinzîndu-l la pămînt, cu vine tari a poruncit să-l bată,
necruţîndu-i bătrîneţile, nelegiuitul chinuitor, nici ruşinîndu-se de cinstea
lui, nici umilindu-se, văzînd trupul lui cel chinuit de nevoinţele pustniceşti.
Şi cu atîta asprime l-a bătut, încît s-a roşit păgînul cu sîngele lui, iar trupul
lui s-a sfărîmat, încît nici un loc nu i-a rămas neatins de răni. Apoi, fiara cea sălbatică, întorcîndu-se la ucenicii cuviosului
cu mînie, de asemenea i-a jertfit pe amîndoi. Şi bătuţi fiind ei, crainicii
strigau: "Cei ce nu se supun poruncii împărăteşti şi întru nesupunere petrec,
vrednici sînt să pătimească unele ca acestea". Şi astfel abia suflînd, i-au
aruncat în temniţă. A doua zi, pe sfîntul şi cuviosul bărbat, cu cel mai întîi ucenic
Anastasie din temniţă, iarăşi în curte l-au adus abia viu, cu totul plin de
răni, încît se înduioşa oricine văzînd un bătrîn cinstit, un sfînt pustnic,
un învăţător şi mărturisitor de Dumnezeu cu totul însîngerat şi de cumplite
bătăi rănit, de la picioare pînă la cap, neavînd asemănare. Însă nu s-au umilit
de dînsul acei împietriţi la inimă, ci mai cumplită chinuire i-au făcut, pentru
că scoţîndu-i limba cea de Dumnezeu grăitoare, care izvora rîuri de înţelepte
învăţături şi îneca credinţele cele eretice, au tăiat-o fără milostivire, vrînd
astfel ca să pună tăcere gurii celei de Dumnezeu grăitoare. Aceeaşi au făcut-o şi ucenicului său, Anastasie cel dintîi,
şi iarăşi în temniţă i-au închis pe ei. Şi Cel ce a făcut oarecînd limba pruncilor
spre lauda numelui lui Hristos Domnul şi mutului i-a dat bună grăire, Acela
şi acestor robi ai Săi, credincioşi adevăraţi, adică Cuviosului Maxim Mărturisitorul
şi Mucenicul, la fel şi ucenicului său, Cuviosului Anastasie, le-a dat mai presus
de nădejde a grăi şi fără limbă, mai bine şi mai limpede decît înainte de tăierea
limbilor. Înştiinţîndu-se despre aceasta ticăloşii eretici, o! cîţi s-au ruşinat
şi, spre mai mare zavistie pornindu-se, mîna lui cea dreaptă cu cuţitul i-au
tăiat-o şi la pămînt i-au aruncat-o; la fel au făcut şi Sfîntului Anastasie,
ucenicului său, i-au tăiat mîna. Iar pe ucenicul celălalt, Anastasie, apocrisiariul
Bisericii Romei, l-au cruţat, fiindcă a fost cîndva scriitor la împăraţi. După aceasta, pe Cuviosul Maxim cu ucenicul scoţîndu-i din curte,
îi tîrau prin tot tîrgul cu batjocură, arătînd la tot poporul mîinile şi limbile
lor cele tăiate şi cu glasuri fără rînduială făcînd strigare şi rîs. Iar după
acea chinuire fără omenie şi batjocură necinstită, i-au trimis separat la izgonire
mai depărtată, pe fiecare din aceşti trei, fără purtare de grijă pentru dînşii,
fără hrană şi fără haine, goi şi desculţi. Deci, multe nevoi şi necazuri a răbdat pe cale Cuviosul Maxim,
încît de durerile cele mari, cu nici un chip nu putea să fie dus nici pe dobitoc,
nici în căruţă; şi împletind ostaşii un coş în chip de pat şi, punînd într-însul
pe bătrînul cel bolnav, astfel abia a putut fi dus cu multă osteneală în surghiun.
Deci, trecîndu-l într-o ţară oarecare a sciţilor din Europa, care se numea Alania,
în cetatea Shimara, l-au închis în temniţă. Iar Cuviosul Anastasie, ucenicul
lui, care a răbdat cu dînsul tăierea limbii şi a mîinii, acela pe cale a murit,
de multe osteneli şi dureri; iar sfîntul lui suflet a trecut la Dumnezeu, în
viaţa cea fără de moarte. Apoi Cuviosul Maxim, după izgonirea aceea petrecînd
încă trei luni lîngă cei vii, cu rea pătimire a fost încuiat în temniţă şi nu
avea de la nimeni ajutor la bătrîneţile sale, nici miluire iubitoare de oameni
de la cineva; ci cînd a voit Domnul să-i facă sfîrşitul durerilor şi necazurilor
şi la acea veşnică veselie, în cereşti împărăţii să-l scoată din temniţă, l-a
mîngîiat mai întîi pe pămînt, prin oarecare dumnezeiască arătare, spunîndu-i
ziua şi ceasul cel mai de pe urmă al sfîrşitului lui. Fericitul răbdător de chinuri, de multă bucurie umplîndu-se,
deşi totdeauna era gata spre ieşire, însă atunci mai mult se pregătea. Şi venindu-i
vremea şi ceasul cel dorit, cu veselie şi-a dat sufletul său în mîinile lui
Hristos Dumnezeu, pe Care din tinereţe L-a iubit şi pentru Care atîta a pătimit.
Astfel mărturisitorul lui Hristos şi mucenicul a trecut din cele de aici şi
a intrat întru bucuria Domnului său şi a fost îngropat în acea cetate. După îngroparea sfîntului, s-au văzut la mormîntul lui trei
făclii, care cu minune luminau ca văpaia negrăitei străluciri şi locul acela
îl luminau. Căci cela ce în viaţa sa era lumină lumii, acela şi după moarte
nu înceta a lumina. Încă şi acum luminează prin chipul vieţii sale celei îmbunătăţite
şi mult chinuite şi al răbdării celei mari după Dumnezeu. Şi erau acolo trei
făclii ca un încredinţat semn, care atunci se vedea, cum că un plăcut ca acesta
al Preasfintei Treimi este sălăşluit întru luminile cele neînserate, întru împărăţia
lui Dumnezeu, unde cu drepţii străluceşte ca soarele, îndulcindu-se la lumina
Sfintei Treimi. După sfîrşitul Cuviosului Maxim, a rămas între cei vii, întru
osebită surghiunie, celălalt ucenic Anastasie. Acela a scris cu de-amănuntul
viaţa, nevoinţele şi pătimirile părintelui şi învăţătorului său, foarte pe larg,
din care s-a adunat pe scurt, cît este destul spre folosul nostru şi spre preamărirea
lui Dumnezeu, Celui slăvit între sfinţi, a Tatălui, a Fiului şi a Sfîntului
Duh, Căruia şi de la noi păcătoşii să-I fie cinste, slavă şi închinăciune, acum
şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.Viaţa Cuviosului Părintelui nostru
Maxim Mărturisitorul şi Mucenicul
(21 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Cuviosul Maxim Marturisitorul
Cautare:
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Marturisitorul si Mucenicul
Vizualizari: 1403
Id: 1385
Imagine:
Share:
Sfintii Mucenici Valerian, Candid, Achila si Evghenie, care au patimit in Trapezunt
Viata si patimirea Sfintei fecioare si mucenite Agnia
Sfantul Apostol Timotei, unul din cei saptezeci
Sfantul Mucenic Anastasie Persul
Viata si patimirea Sfantului Sfintitului Mucenic Clement, Episcopul Ancirei, a Sfintului Mucenic Agatanghel si a celor dimpreuna cu dinsii
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.