Cînd Domnul a binevoit să facă mult-roditoare viaţa monahicească
sădită în Rusia, a venit cel dintîi ucenic, Cuviosul Nicon, la iubitorul de
osteneală, Sfîntul Antonie al Pecerscăi, care începuse a se nevoi în peşteră.
Ucenicul, urcînd bine treptele monahiceştilor fapte bune, urma în toate povăţuitorului
şi învăţătorului său. De aceea s-a făcut vrednic a fi pus de dînsul povăţuitor
şi ducea pe ceilalţi lucrători în via cea gîndită a pustniceştii nevoinţe. Iar
cîţi veneau la el, dorind să fie de un chip cu viaţa celor întocmai cu îngerii,
singur Cuviosul Antonie îi învăţa la faptele cele bune; iar Cuviosul Nicon îi
tundea în călugărie, fiind preot şi monah iscusit. Şi se putea vedea atunci
alt Moise şi Aaron în via cea gînditoare, care făcea roade de pocăinţă vrednice
mutării din Egiptul lumii acesteia la cerescul pămînt cel făgăduit. Astfel, Cuviosul Antonie a adus rînduiala vieţii monahiceşti
din Sfîntul Munte Athos, ca Moise, care a adus Legea din Muntele Sinaiului.
Iar Cuviosul Nicon lucra într-însa ca Aaron, fiind cinstit cu rînduiala preoţiei,
şi lucra cu toată buna supunere, primind din lucrul său nu numai cele de bucurie,
ci şi răbdînd cu bărbăţie ispitele şi mulţumind lui Dumnezeu pentru toate. De
mare bucurie duhovnicească s-a învrednicit mai ales cînd a călugărit pe Cuviosul
Părintele nostru Teodosie, care s-a arătat mare povăţuitor al vieţii monahiceşti
în Rusia. S-a bucurat cu duhul şi atunci cînd a călugărit pe fericitul
Varlaam, cel de mare neam boieresc. Asemenea, şi pe cel ce era iubit de domnul
locului, pe fericitul Efrem, cel foarte înţelept. Dar pentru aceştia a suferit
nu puţin necaz. Căci, înştiinţîndu-se cneazul Iziaslav despre tunderea acelora,
s-a mîniat foarte asupra cuvioşilor şi a poruncit ca îndată să aducă înaintea
sa pe acela dintr-înşii care a îndrăznit a-i călugări. Iar slujitorii, mergînd
degrabă, l-au adus pe Cuviosul Nicon înaintea sa. Cneazul, căutînd cu mînie
la sfîntul, i-a zis: "Tu ai călugărit pe dregători fără porunca mea?" Iar Cuviosul
Nicon a răspuns cu bărbăţie: "I-am călugărit cu darul lui Dumnezeu şi după porunca
cerescului Împărat, Iisus Hristos, Care i-a chemat la o nevoinţă ca aceasta".
Iar cneazul mai mult s-a mîniat şi i-a zis: "Ori îi sfătuieşti să meargă la
casa lor, ori te voi trimite în surghiun, cu cei ce sînt cu tine, şi voi porunci
să risipească peştera voastră!" Fericitul Nicon i-a răspuns: "Stăpîne, fă toate aşa precum este
cu plăcere înaintea ochilor tăi; dar mie nu mi se cade a întoarce pe ostaşi
de la cerescul Împărat". Aceasta făcîndu-se, Sfîntul Antonie şi cei cu dînsul
au ieşit din peşteră, voind să se ducă în altă stăpînire, căci cneazul, mîniindu-se,
ocăra pe fericitul Nicon. Dar unul din slujitori a spus despre aceasta soţiei
cneazului, care, aducînd aminte soţului ei despre mînia lui Dumnezeu ce se făcuse
în patria ei, în pămîntul leşesc, cînd au fost izgoniţi monahii de tatăl ei,
Boleslav cel viteaz, căci călugăriseră pe cuviosul Moise ungurul, i-a zis: "Ascultă-mă,
domnule, şi nu te mînia, că asemenea au fost izgoniţi din ţara noastră nişte
monahi ca aceştia şi de aceea multe nevoi s-au făcut pentru dînşii. Deci te
fereşte, domnule, ca să nu fie aşa în stăpînirea ta". Cneazul, auzind acestea, s-a temut de mînia lui Dumnezeu şi
a eliberat pe fericitul Nicon, poruncindu-i să meargă la peşteră, iar pe cei
ce plecaseră din peşteră, a trimis să-i cheme înapoi. Însă abia după trei zile
s-au întors în peştera lor, precum se scrie în viaţa Cuviosului Antonie. De
aceea, după atîtea supărări, Cuviosul Nicon trăia în peşteră cu asprime, şi
multe biruinţe a săvîrşit cu rugăciunea şi cu postul asupra duhurilor celor
rele, fiind de un obicei cu Cuvioşii părinţii noştri Antonie şi Teodosie, încît
erau trei luminători strălucind într-acel loc întunecos şi izgonind întunericul
diavolesc. Înmulţindu-se fraţii în peşteră, a voit fericitul Nicon să se
ducă în singurătate şi să se liniştească. Deci, după sfatul Cuviosului Antonie,
sfătuindu-se cu alt monah de neam bulgar, de la Sfîntul Munte, din mînăstirea
Sfîntului Mina, s-a dus cu dînsul. Şi, sosind la mare, acolo s-au despărţit.
Căci bulgarul, mergînd spre Constantinopol, a aflat o insulă în mijlocul mării
şi s-a sălăşluit în ea, unde a vieţuit mulţi ani, răbdînd gerul şi foamea, şi
astfel în pace a adormit. Şi locul acela, pînă astăzi se numeşte "Ostrovul Bulgarului". Iar Cuviosul Nicon s-a dus în insula Tmutoracan şi, aflînd un
loc curat aproape de cetate, s-a sălăşluit acolo, liniştindu-se şi slujind lui
Dumnezeu cu rîvnă, adăugînd osteneli peste osteneli şi făcînd pe popoare a se
minuna de viaţa sa, căci slava lui străbătuse pretutindeni şi veneau la dînsul
mulţi oameni care se minunau, pentru că erau încă neîntăriţi în credinţă, iar
de monahiceasca viaţă nici nu auziseră. Însă de Dumnezeu povăţuindu-se şi vrînd
să urmeze obiceiul cel bun monahicesc, rugau pe Cuviosul Nicon să-i călugărească,
iar el îi învăţa şi-i călugărea. Apoi a zidit o biserică a Preasfintei Născătoare
de Dumnezeu. Şi astfel, cu darul lui Dumnezeu şi prin rugăciunile Cuviosului
Nicon, a sporit locul acela şi s-a făcut mînăstire slăvită, avînd toată asemănarea
Mînăstirii Pecersca. Apoi, murind Rostilav Vladimirovici, domnul acelui ostrov, popoarele
acelor părţi au rugat pe Cuviosul Nicon să meargă la Sviatoslav Iaroslavici,
cneazul Cernigovului, şi să-l roage ca să le lase pe fiul său Gleav la scaunul
Tmutoracanului. Iar acesta, după ce a ajuns la cetatea Cernigov şi lucrul cel
încredinţat l-a săvîrşit bine şi cu bună sporire, s-a întors la cetatea Kievului
şi a venit în Mînăstirea Pecersca, la fericitul egumen Teodosie. Cum s-au văzut
unul cu altul, căzînd amîndoi, s-au închinat pînă la pămînt, apoi, sculîndu-se,
s-au îmbrăţişat şi au plîns mult, căci de multă vreme nu se văzuseră. După aceasta
îl ruga Cuviosul Teodosie ca să nu se despartă de dînsul fericitul Nicon, cît
vor fi amîndoi în trup. Acesta i-a făgăduit, zicînd: "Sosind la mînăstirea mea,
voi rîndui cele cuvenite şi îndată, dacă va voi Dumnezeu, mă voi întoarce".
Astfel a şi făcut, pentru că, ajungînd la ostrovul Tmutoracan cu cneazul Gleav
Sviatoslavici, acela şezînd pe scaun, el şi-a rînduit mînăstirea sa precum făgăduise
şi s-a întors apoi la Mînăstirea Pecersca. Acolo s-a încredinţat cu totul Cuviosului Teodosie şi cu toată
bucuria se supunea lui. Iar Cuviosul Teodosie îl iubea foarte mult şi ca pe
un părinte îl avea. Drept aceea, cînd se ducea singur undeva Cuviosul Teodosie,
atunci încredinţa pe fraţi fericitului Nicon, adică să-i înveţe şi să-i păzească,
ca unul ce era mai bătrîn decît toţi. Şi precum Cuviosul Teodosie învăţa pe
fraţi cu cuvinte duhovniceşti, asemenea poruncea şi fericitului Nicon ca, citind
cărţi, să dea învăţătură fraţilor. Şi de multe ori, fericitul Nicon legînd şi
lucrînd la cărţi, pentru că era iscusit în meşteşugul acela, însuşi Cuviosul
Teodosie, şezînd lîngă dînsul, îi pregătea sfoară spre trebuinţa lucrului. Astfel
era smerenia şi dragostea dintre ei. După aceasta, văzînd acest fericit tulburarea care era între
cnejii Rusiei, fiind izgonit Iziaslav din Kiev şi suindu-se pe tron fratele
lui, Sviatoslav, s-a mîhnit, neputînd suferi gîlcevile. Şi, ca să nu-şi piardă
liniştea minţii sale, a dorit ca iarăşi să se ducă în ostrovul cel mai înainte
zis. Iar Cuviosul Teodosie mult îl ruga, ca şi mai înainte, să nu se despartă
ei, cît vor fi în trup. Dar fericitul Nicon, cerînd iertare, a zis că mai mult
decît toate îi este de folos lui liniştea minţii, cea obişnuită în singurătate.
Deci s-a dus cu doi monahi şi a vieţuit acolo cîţiva ani în obişnuita sa nevoinţă. Iar după moartea Cuviosului Teodosie, fericitul Ştefan primind
egumenia, iarăşi a venit Cuviosul Nicon, fiind atras de iubirea frăţească, ca
să cerceteze pe Cuviosul Teodosie. Şi, fiindu-i jale că n-a găsit în viaţă pe
iubitul său prieten, a voit ca restul vieţii sale, pînă la moarte, să-l petreacă
în mînăstire. Şi adeseori, mergînd la mormîntul lui, vărsa lacrimi aducătoare
de bucurie; pe de o parte durîndu-l inima pentru despărţirea de iubitul său
frate, iar pe de alta mulţumind lui Dumnezeu, că un luminător ca acesta, prin
viaţa cea asemenea îngerilor, a strălucit în Rusia, căruia el, cu mîinile sale,
i-a pus sfîntul şi îngerescul chip monahicesc. După fericitul egumen Ştefan,
fraţii, văzînd pe acest cuvios că este mai bătrîn decît toţi - că şi Cuviosul
Teodosie din mîinile lui a primit călugăria -, prin voia lui Dumnezeu şi după
sfatul tuturor, l-au ales egumen, ca pe cel ce era de un obicei cu Cuvioşii
părinţi Antonie şi Teodosie şi cu dragoste i se supuneau şi în toate îl ascultau,
ca pe un părinte şi povăţuitor. De multe ori se ispitea vrăjmaşul, urîtorul binelui, ca şi acestui
cuvios să-i facă împiedicare, ca şi fericitului egumen Ştefan, în purtarea de
grijă pentru sufletele turmei care i se încredinţase de Dumnezeu, vrînd ca pe
aceasta s-o tulbure cu ura ce avea asupra lui. Însă, nesporind nimic, a fugit
ruşinat, pentru că întunericul lui n-a biruit lumina faptelor bune ale fericitului. Astfel, acest fericit egumen a plăcut lui Dumnezeu, fiind model
turmei sale cu minunatele fapte bune, încît în vremea sîrguinţei lui s-a împodobit
sfînta biserică a Pecerscăi cu icoane făcătoare de minuni. Căci, la rugămintea
cea pămîntească a acestui fericit iconom, s-au adăugat Cuvioşii părinţi Antonie
şi Teodosie cu rugăciunile lor cereşti, şi au trimis la dînsul zugravi din Constantinopol,
cărora le-au dat aur ca plată. Fericitul egumen a arătat acelor zugravi chipul
iubiţilor săi prieteni, ale Cuvioşilor părinţi Antonie şi Teodosie, care mai
înainte cu zece ani muriseră. Iar zugravii îndată au cunoscut că aceia cu adevărat,
arătîndu-li-se, i-au plătit şi i-au trimis la dînsul. Pe lîngă aceasta, îi spuneau
şi alte minuni mari, cum, vrînd să se întoarcă, li s-a arătat sfînta biserică
Pecersca şi icoana Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, de la care au auzit certare,
ca să nu se întoarcă, şi, vîslind în josul rîului, luntrea a plutit în sus împotriva
apei. Cu aşa facere de minune, zugravii, care veniseră prin sîrguinţa
acestui fericit egumen, se apucară atunci de lucrul împodobirii sfintei biserici,
nelipsind iarăşi minunea. Căci icoana Preasfintei Născătoare de Dumnezeu singură
s-a închipuit în altar şi mai mult decît soarele a strălucit, iar un porumbel
din gura ei a zburat, precum se scrie mai pe larg în povestirea Patericului
despre biserica Pecerscăi. Acestea s-au făcut prin cereştile rugăciuni ale Cuvioşilor
părinţi, Antonie şi Teodosie, şi încă prin cele pămînteşti ale fericitului egumen
Nicon. După ce pururea pomenitul egumen, Cuviosul părintele nostru
Nicon, prin felurite chipuri ale vieţii sale celei întocmai cu îngerii, a împodobit
toată Sfînta Mînăstire a Pecerscăi, după ostenelile cele de lungă vreme, s-a
odihnit întru Domnul, în anul 6596, de la zidirea lumii, iar de la Naşterea
lui Hristos, 1088, în vremea marelui cneaz al Kievului, Vsevolod Iaroslavici. Şi aşa, cu trupul s-a aşezat într-acelaşi sfînt locaş al Pecerscăi,
în peşteră, unde, prin nestricăciunea moaştelor sale făcătoare de minuni, îşi
mărturiseşte fericirea sa; încă şi după moarte pe al său sfînt locaş cu facere
de minuni îl împodobeşte. Însă cu duhul s-a mutat în locaşurile cereşti spre
privirea lui Dumnezeu cea minunată, nu întru închipuire, ci faţă către faţă,
cu prietenii săi cei de un obicei, Cuvioşii părinţi Antonie şi Teodosie. Ei
sînt ca trei luminători care stau înaintea scaunului dumnezeirii Celei întreit
luminătoare, luminîndu-se cu slavă veşnică, şi pentru noi, fiii lor, ca nişte
părinţi se roagă să ne învrednicim a fi moştenitori darului şi slavei lor, fiind
bineprimiţi Domnului, Căruia I se cuvine slava, cinstea şi închinăciunea, acum
şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.Viaţa Cuviosului Părintelui nostru Nicon,
egumenul Pecerscăi
(23 martie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna martie
Cuvinte cheie: Cuviosul Nicon, egumenul Pecerscai
Cautare:
Viata Cuviosului Parintelui nostru Nicon, egumenul Pecerscai
Vizualizari: 1192
Id: 1523
Imagine:
Share:
Pomenirea Cuviosului Iacob Marturisitorul
Aducere aminte despre minunea ce s-a facut in Manastirea Pecersca
Cuvant la Buna Vestire a Preasfintei Stapinei noastre, de Dumnezeu Nascatoarei si Pururea Fecioarei Maria
Sinaxar la Soborul Sfantului Arhanghel Gavriil
Patimirea Sfantului Sfintitului Mucenic Irineu, Episcopul Sermiei
Cuvant la Buna Vestire a Preasfintei Stapinei noastre, de Dumnezeu Nascatoarei si Pururea Fecioarei Maria
Povestire despre ostasul Taxiot, care a inviat din morti
Viata Cuviosului Parintelui nostru Iacob Pustnicul
Viata Cuviosului Teofan Marturisitorul, egumenul marelui locas din Sigriani
Cuviosul Ioan inainte-vazatorul, pustnicul si inchisul din Egipt
Viata Cuviosului Alexie, omul lui Dumnezeu
Viata si patimirea Cuvioasei Mucenite Evdochia
Sfantul Iona, Mitropolitul Kievului si a toata Rusia, noul facator de minuni
Patimirea Sfintilor Mucenici Trofim si Tala
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.