(După Metafrast, pe scurt) Sfîntul Silvestru, născîndu-se în Roma cea veche şi crescînd
în sfînta credinţă, a fost ucenic al lui Quirinus prezbiterul, om iubit de Dumnezeu
şi înţelept, ortodox în credinţă, de la care învăţînd înţelepciunea cărţii şi
bunele obiceiuri, în vîrsta sa cea desăvîrşită a fost foarte iubitor de străini;
pentru că, din dragoste către Dumnezeu şi către aproapele, îi aducea în casa
sa, le spăla picioarele, îi ospăta şi le făcea toată odihna. Odată, a venit
în Roma din Antiohia un bărbat sfînt şi mărturisitor al lui Hristos, anume Timotei
preotul, propovăduind Evanghelia împărăţiei; pe acela l-a primit Silvestru în
casa sa şi, folosindu-se foarte mult din a lui viaţă şi învăţătură sfîntă, s-a
făcut desăvîrşit în bunătăţi şi în credinţă. Petrecînd Timotei în casa lui Silvestru un an şi cîteva luni,
pe mulţi romani i-a întors la Dumnezeu, de la închinarea la idoli; pentru care
lucru a fost prins de către Tarţuinius, eparhul cetăţii, şi fiind ţinut în legături
şi în temniţă, şi de trei ori pe zi bătut, pentru că nu s-a supus să jertfească
idolilor, apoi tăindu-i-se capul cu sabia, s-a săvîrşit; iar fericitul Silvestru
luînd noaptea sfintele lui moaşte, le-a îngropat în casa sa, cu cîntările cele
cuviincioase. După aceasta, o femeie credincioasă, anume Feonisia, a zidit
o biserică Sfîntului Timotei, din averea sa, cu binecuvîntarea lui Miltiade,
episcopul Romei, care a şi adus într-însa moaştele sfîntului mucenic. Dar Tarţuinius,
eparhul cetăţii, chemînd pe Silvestru, l-a întrebat de averea ce a rămas după
Timotei şi-l silea să jertfească idolilor, dar acesta neplecîndu-se, îl îngrozea
cu chinurile. Silvestru, văzînd înainte moartea cea neaşteptată, ce era să fie,
a spus eparhului cuvîntul Evangheliei: În această noapte, sufletul tău vor
să-l ceară de la tine, iar cele ce te lauzi să-mi faci, acelea nu se vor întîmpla.
Eparhul, mîniindu-se de aceste cuvinte, a poruncit să lege cu lanţuri de fier
pe Sfîntul Silvestru şi să-l arunce în temniţă, iar el a şezut să prînzească;
şi mîncînd peşte, s-a înfipt în gîtul lui un os, pe care n-a putut să-l scoată
în nici un fel şi cu nici o doctorie; pentru aceea, bolind de la ceasul prînzului
pînă la miezul nopţii, a murit, după proorocia sfîntului. A doua zi, eparhul a fost dus la mormînt de ai săi cu plîngere.
Iar Silvestru a fost scos din temniţă cu bucurie de cei credincioşi şi era cinstit
foarte mult, nu numai de cei credincioşi, ci şi de cei necredincioşi; căci multe
din slugile curţii eparhului văzînd împlinirea proorociei lui Silvestru s-au
înfricoşat şi cădeau la picioarele lui, temîndu-se să nu li se întîmple şi lor
ceva rău, cum se întîmplase stăpînului lor; iar alţii s-au întors la Hristos,
încredinţîndu-se prin minunea aceea. Ajungînd sfîntul la vîrsta de 30 de ani, a fost hirotonit diacon
de către Miltiade, episcopul Romei; după Miltiade s-a suit în scaunul Episcopiei
Romei Silvestru, fiind ales de toţi, deoarece era ca o luminoasă făclie în sfeşnic
şi păstorea turma lui Hristos ca un alt apostol, povăţuind-o cu cuvîntul şi
cu lucrul la păşunea cea mîntuitoare. Aflînd pe unii din clerici, care-şi lăsaseră
rînduiala şi se îndeletniceau cu negustorii lumeşti, i-a întors iarăşi la slujirea
bisericească şi i-a pus la canon, ca nimeni din cei sfinţiţi să nu se lege cu
lucruri de acest fel. Acest preasfinţit părinte a dat romanilor numiri pentru zilele
săptămînilor; pentru că atunci romanii pe cea dintîi zi, pe care noi o numim
duminică, ei o numeau ziua soarelui, iar pe celelalte le numeau: ziua Lunii,
ziua lui Marte, ziua lui Mercur, ziua lui Iovis, ziua Venerei, ziua lui Saturn.
El, înlocuind numele acelea necurate ale zeilor păgîni, a poruncit ca pe cea
dintîi zi s-o numească ziua Domnului - că în acea zi a înviat Domnul nostru
cu slavă, iar pe celelalte zile le-a lăsat aşa precum le numesc romanii. A aşezat
încă şi aceasta, ca numai într-o sîmbătă să postească creştinii, în aceea în
care a murit Hristos şi s-a pogorît în iad, ca să-l risipească şi să scoată
de acolo pe strămoşul Adam cu strămoşii ceilalţi, iar în celelalte sîmbete a
oprit a se posti. În acea vreme era în Roma un balaur mare, într-o peşteră adîncă,
locuind sub muntele ce se cheamă Tarpie, unde s-a zidit Capitoliul, căruia poporul
necredincios îi aducea jertfe în toată luna, ca unui zeu; cînd balaurul ieşea
din peşteră, vătăma văzduhul cu otrăvitoarea lui suflare, şi se făceau multe
omoruri în poporul ce locuia aproape şi mai ales între copii. Elinii au zis
către sfîntul: "Pogoară-te în peşteră şi fă ca balaurul, cu puterea Dumnezeului
tău, să nu mai iasă afară ca să omoare oamenii şi atunci vom crede în Dumnezeul
tău, ca într-un Atotputernic". Sfîntul a adunat pe toţi credincioşii cei sfinţiţi
şi pe mireni şi le-a rînduit post şi rugăciune trei zile; apoi singur mai mult
decît toţi, se ostenea în post şi în rugăciune. Într-o noapte i s-a arătat în vedenie Sfîntul Apostol Petru,
poruncindu-i să ia cu sine cîţiva preoţi şi diaconi şi să se ducă la peştera
unde sălăşluia balaurul fără temere, apoi, săvîrşind în gura peşterii dumnezeiasca
slujbă, să intre înăuntru şi, chemînd numele lui Iisus Hristos, să astupe acolo
pe balaur ca să nu mai iasă niciodată. Sfîntul s-a dus la peşteră, după porunca
apostolului, iar după săvîrşirea sfintei slujbe, a intrat în peşteră şi, găsind
într-însa nişte uşi, le-a închis, zicînd: "Uşile acestea să nu se mai deschidă,
pînă în ziua venirii a doua a lui Hristos". Astupîndu-l astfel pe balaur, l-a
făcut să nu mai iasă în veci. Păgînii socoteau că Silvestru cu clerul său vor
fi mîncaţi acolo de balaur, dar cînd l-au văzut că a ieşit nevătămat, s-au mirat
şi de atunci, nemaivăzînd ieşirea balaurului, mulţi au cunoscut puterea adevăratului
Dumnezeu, şi s-au adăugat celor credincioşi. Împărăţind în acea vreme marele Constantin (306-337), nu era
încă luminat cu Sfîntul Botez. Ieşind din Roma la război împotriva lui Liciniu,
s-a ridicat în Roma prigonire de la senatorii Romei asupra creştinilor, încît
erau siliţi credincioşii a jertfi idolilor, iar cei ce nu se supuneau erau munciţi
în multe feluri. Pentru această pricină, Sfîntul Silvestru, luîndu-şi clerul
său, a ieşit din cetate şi s-a ascuns într-un munte, ce se chema Soractes. În acea vreme, după dumnezeiasca rînduială, împăratul Constantin
a căzut într-o boală foarte cumplită şi fără leac, încît era plin de bube de
la picioare pînă la cap. Erau duşi la dînsul mulţi doctori foarte înţelepţi,
precum şi vrăjitori, nu numai din stăpînirea Romei, ci şi din Persia, însă nici
o uşurare n-a aflat în boala sa. Mai pe urmă, slujitorii lui Jupiter din Capitoliu,
apropiindu-se de împăratul, i-au zis: "De nu-ţi vei face baie de sînge de prunci
şi de nu te vei scălda într-însa, fiind caldă, este cu neputinţă să te tămăduieşti;
iar de vei face aşa, îndată vei fi sănătos şi nu-ţi va fi altă doctorie mai
bună decît aceasta". Împăratul a trimis pretutindeni ca să adune prunci, spre gătirea
băii din sîngele lor şi s-au adunat în Capitoliu mulţime de prunci, care sugeau
la sînul mamei lor. Venind ziua în care urma să fie junghierea pruncilor, împăratul
mergea la Capitoliu, pentru că acolo jertfitorii aveau să-i pregătească însîngerata
baie; s-au adunat mulţime de femei, care, smulgîndu-şi părul şi cu unghiile
zgîrîindu-şi feţele, strigau şi cu amar se tînguiau. Întrebînd împăratul care
este pricina plîngerii lor, s-a înştiinţat că sînt maicile pruncilor adunaţi
spre junghiere; apoi umilindu-se, văzînd amara lor tînguire şi lacrimile, a
zis: "O! cît de mare este neomenia celor ce m-au sfătuit ca să vărs sînge nevinovat!
Iar dacă aş şti cu încredinţare că mă voi tămădui, mai bine este, ca eu singur
să rabd durerea, decît să vărs sîngele atîtor prunci, care nici un rău nu mi-au
făcut şi să umplu de neîncetată tînguire şi mîhnire pe maicile lor". Aceasta
zicînd, s-a întors la palat şi a poruncit ca să dea maicilor pe fiii lor întregi;
ba încă şi aur din vistieriile împărăteşti dînd fiecăreia, le-a liberat în pace. Preabunul Dumnezeu, văzînd o milostivire ca aceea, i-a răsplătit
cu îndoită sănătate trupească şi sufletească, căci a trimis la dînsul pe Sfinţii
Săi Apostoli, Petru şi Pavel, care, pe cînd el dormea, i s-au arătat în vedenie,
stînd înaintea patului său. Şi i-a întrebat împăratul cine sînt şi de unde vin.
Iar ei au răspuns: "Noi sîntem Petru şi Pavel, Apostolii lui Iisus Hristos,
trimişi la tine ca să te povăţuim pe calea mîntuirii şi să-ţi spunem despre
o baie, în care poţi să-ţi cîştigi sănătatea trupului şi a sufletului şi să-ţi
făgăduim veşnică viaţă de la Dumnezeu, pentru vremelnica viaţă cea dăruită de
tine pruncilor, căci i-ai cruţat. Deci să chemi la tine pe episcopul Silvestru,
care se ascunde de frica ta, în muntele Soractes şi învăţătura aceluia s-o asculţi;
iar el îţi va arăta baia în care te vei curăţi de toate bolile, şi vei ieşi
cu sufletul şi cu trupul sănătos". Aceasta zicîndu-i sfinţii apostoli s-au dus
de la dînsul. Împăratul, deşteptîndu-se din somn, se mira de acea vedenie,
şi iată a intrat doctorul la dînsul după obicei. Iar el a zis către doctor:
"De acum nu-mi mai trebuie doctoria voastră, căci nădăjduiesc la dumnezeiescul
ajutor". Deci l-a trimis înapoi. Apoi îndată a poruncit să caute pretutindeni
pe episcopul Silvestru şi să-l aducă la sine cu cinste. Aflînd pe Silvestru şi ducîndu-l la împărat, acesta l-a primit
cu cinste şi cu dragoste, pentru că însuşi el sculîndu-se, l-a îmbrăţişat. Apoi
l-a întrebat, zicînd: "Sînt la voi nişte dumnezei, care se numesc Petru şi Pavel?"
Silvestru a răspuns: "Unul este la noi Dumnezeu, împărate, Care a zidit cerul
şi pămîntul şi toate cele ce sînt într-însele, iar pe cei care tu îi numeşti
Petru şi Pavel, aceştia nu sînt dumnezei, ci robi ai lui Dumnezeu, care au propovăduit
numele lui Hristos în toată lumea, iar mai pe urmă şi sîngele şi-au vărsat pentru
Domnul lor, în vremea lui Nero". Împăratul, auzind acestea, s-a bucurat, şi
a zis: "Rogu-te, episcope, arată-mi chipurile acelora, dacă le ai pe icoană,
ca să fiu încredinţat că sînt aceia care mi s-au arătat în vis". Silvestru îndată a trimis pe diaconul său, ca să aducă icoana
Sfinţilor Petru şi Pavel şi văzînd împăratul feţele apostolilor cele închipuite
pe icoană, a zis: "Cu adevărat aceştia sînt cei văzuţi de mine". Apoi a spus
cu amănuntul toată vedenia sa episcopului şi l-a rugat ca să-i arate baia în
care ar putea să se cureţe de lepra cea sufletească şi trupească, după cum i-au
zis apostolii, care i s-au arătat în vedenie. Sfîntul episcop Silvestru a grăit împăratului: "Nu într-alt
chip se cade ţie, împărate, ca să intri într-acea baie, dacă nu vei crede mai
întîi fără de îndoire în Dumnezeul pe Care L-au propovăduit apostolii, care
s-au arătat ţie". Răspuns-a împăratul: "De nu aş fi crezut că Iisus Hristos
este Unul Dumnezeu, atunci niciodată nu te-aş fi chemat la mine". Sfîntul i-a
grăit: "Se cuvine mai întîi să posteşti, ca astfel cu rugăciunea, cu lacrimile
şi cu mărturisirea păcatelor tale să milostiveşti pe Dumnezeu. Să lepezi porfira
şi coroana şapte zile şi să te închini în cămările palatului tău în sac şi în
cenuşă, să faci pocăinţă, plîngînd şi căzînd la pămînt, apoi să porunceşti să
se închidă templele idoleşti, iar jertfele lor să înceteze şi pe creştinii care
sînt izgoniţi să-i liberezi, iar celor ce şed în legături să le dăruieşti pace;
apoi să fii bun celor ce te roagă, toate cererile cele drepte să le împlineşti
şi să dai din averile tale săracilor milostenie multă". Deci, a făgăduit împăratul
ca toate acestea cu lucrul să le împlinească, iar episcopul, punînd mîna pe
capul său, s-a rugat şi l-a pregătit pentru Botez. Adunînd pe toţi credincioşii, le-a poruncit ca şi ei să postească
şi să se roage ca să înceteze prigonirea asupra Bisericii lui Dumnezeu şi să
se izgonească întunericul închinării idoleşti, iar lumina cea mîntuitoare să
răsară tuturor. Sosind a şaptea zi, sfîntul a mers la împărat şi, învăţîndu-l
multe despre tainele credinţei în Sfînta Treime, i-a pregătit baia Sfîntului
Botez, în care a intrat împăratul şi l-a cufundat Sfîntul Silvestru, chemînd
peste dînsul numele Preasfintei Treimi. Atunci a strălucit o lumină mare din cer, mai frumoasă decît
razele soarelui şi a umplut casa de multă strălucire; apoi împăratul s-a curăţit
îndată de lepră, căzînd de pe trupul lui ca nişte solzi de peşte în apă şi a
ieşit din baie sănătos, încît nu s-a mai văzut nici urmă din bubele ce au fost
pe trupul lui. Îmbrăcîndu-se în hainele cele albe, după Sfîntul Botez, a spus
singur: "Cînd m-am cufundat în apă, am simţit o mînă de sus, întinzîndu-se şi
atingîndu-se de mine". Şi îndată a poruncit ca nimeni să nu mai îndrăznească
a huli pe Hristos sau a mai face rău creştinilor. Apoi a zidit în curtea sa
împărătească o biserică în numele Mîntuitorului Hristos şi a poruncit ca să
se boteze toţi cei ce ar voi să fie creştini; iar haine de botez albe să ia
de la împărăteasca vistierie. Deci s-a botezat în acel ceas mulţime de popor
şi, din zi în zi, creştea şi se înmulţea Biserica lui Hristos, iar închinarea
la idoli se împuţina. A fost multă bucurie pentru numărul mare de credincioşi, ce
se afla acum în Roma, încît trebuiau să fie izgoniţi din cetate toţi cei care
nu voiau să fie creştini. Dar împăratul a oprit poporul, zicînd: "Domnul nostru
nu voieşte ca cineva să vie la dînsul silit, ci de se apropie cineva de bunăvoie
şi cu gînd bun, pe acela îl primeşte cu milostivire. Deci, liber este fiecare
să creadă cum voieşte şi să nu se prigonească unul pe altul". Acest răspuns
împărătesc a înveselit şi mai mult poporul, căci îi lăsa pe toţi să vieţuiască
în libera lor credinţă. Nu numai în Roma a fost această bucurie creştinească, ci şi
în toată lumea, pentru că toţi credincioşii cei chinuiţi pentru Hristos, de
pretutindeni, au fost liberaţi din legături şi din temniţe; apoi s-au întors
din surghiun mărturisitorii lui Hristos, precum şi cei ascunşi prin munţi şi
prin pustietăţi de frica chinuitorilor şi acum mergeau fără nici o temere la
locurile lor; iar prigoana şi chinurile pretutindeni au încetat. Vrăjmaşul, nevoind a suferi pacea aceasta a Bisericii şi să
vadă lumina dreptei credinţe întinzîndu-se, a îndemnat pe evrei ca să se apropie
de Elena cea vrednică de laudă, mama împăratului, care se afla atunci în Bitinia,
patria sa; şi au trimis la dînsa aceste cuvinte: "Bine a făcut împăratul, fiul
tău că a lăsat păgînătatea şi a răsturnat templele idoleşti; însă rău a făcut
de a crezut în Iisus şi-L cinsteşte ca pe Fiul lui Dumnezeu şi adevăratul Dumnezeu,
căci Acela a fost un iudeu şi vrăjitor, înşelînd pe popor cu năluciri vrăjitoreşti,
iar Pilat, muncindu-L ca pe un făcător de rele, L-a spînzurat pe lemn. Dacă împăratul a căpătat sănătate, aceasta nu s-a făcut prin
puterea Lui, ci cu darul lui Dumnezeu, Care a zidit cerul şi pămîntul. Deci
se cuvine ţie, Împărăteasă, ca să abaţi pe fiul tău de la o rătăcire ca aceasta,
ca nu cumva, supărîndu-Se Dumnezeu Cel Preaînalt, să se întîmple ceva rău împăratului".
Auzind acestea Elena, a înştiinţat pe fiul său Constantin. El, citind scrisoarea,
a răspuns fericitei sale mame: acei evrei care i-au spus unele ca acestea, să
vie cu dînsa la Roma şi cu episcopii creştini, să fie întrebaţi de credinţă,
înaintea tuturor; şi care parte va birui, acea credinţă să fie mai bună. Această
poruncă a împăratului fiind adusă de către împărăteasă la cunoştinţa evreilor,
îndată s-a adunat o mulţime de evrei înţelepţi şi iscusiţi în legea lor, care
ştiau cuvintele prooroceşti şi străbătuseră elineasca învăţătură; deci fiind
gata spre întrebare, au mers cu împărăteasa Elena la Roma. Între dînşii era
un rabin mai înţelept, anume Zamvri, iscusit nu numai în înţelepciunea elinească,
ci şi în scriptura cea evreiască, fiind şi un mare vrăjitor, în care evreii
îşi puneau toată nădejdea lor, că, de nu va dovedi pe creştini cu cuvintele,
apoi cu semnele sale vrăjitoreşti să-i biruiască. Sosind ziua întrebării evreilor cu creştinii, împăratul a şezut
în scaunul său cu toată suita; apoi a intrat înaintea împăratului Sfîntul Silvestru
cu cîţiva tovarăşi şi episcopi, care se întîmplaseră atunci. Au intrat şi evreii
care erau în număr de 120. După aceea s-a început discuţia, pe care şi împărăteasa
Elena dorise s-o asculte, fiind ascunsă după perdea, iar împăratul cu suita
sa asculta ce se vorbea de amîndouă părţile. La început evreii cereau din partea creştinilor să stea la întrebări
cu dînşii 12 înţelepţi; dar Sfîntul Silvestru s-a împotrivit, zicînd: "Nu spre
mulţimea oamenilor nădăjduim, ci spre Dumnezeu, Care întăreşte toate, ne-am
pus nădejdea, şi pe Care chemîndu-L într-ajutor, îi zicem: Scoală-Te Dumnezeule,
judecă între noi. Iar e-vreii au zis: "Această scriptură este a noastră,
căci proorocul nostru a scris aceste cuvinte, iar ţie se cade să grăieşti din
ale tale scripturi, iar nu dintru ale noastre". Silvestru a răspuns: "Într-adevăr, la început vouă v-a fost
grăită Scriptura Vechiului Aşezămînt şi propovăduirile prooroceşti, însă aceleaşi
se cuvin şi nouă, căci într-însele sînt multe grăite despre Domnul nostru Iisus
Hristos. Deci, se cade ca astăzi din acelea să ne întrebăm cu voi, căci cărţile
voastre s-au făcut ale noastre, iar ale noastre s-au făcut străine pentru voi,
şi mai curînd veţi crede cărţilor voastre, decît în ale nostre; pentru aceasta,
cu cărţile voastre vă arătăm adevărul, căruia voi vă împotriviţi. Apoi şi dovedirea va fi mai minunată şi mai luminată dacă, luînd
arma din mîna potrivnicului, cu aceeaşi armă îl vom birui". Împăratul a zis:
"Drept este acest cuvînt al episcopului şi cu neputinţă este a-i grăi împotrivă,
căci din scripturile voastre, o! evreilor, vor aduce creştinii mărturie despre
Hristos al lor şi cu adevărat a lor va fi biruinţa, iar voi, chiar din cărţile
voastre veţi fi biruiţi". Acestea zicînd împăratul, toată suita a lăudat această
judecată. Deci, au început evreii a zice către creştini astfel: Atotţiitorul
Dumnezeul nostru în Cartea a doua a Legii, zice: Vedeţi, vedeţi că Eu sînt
şi nu este Dumnezeu afară de Mine. Dar cum numiţi voi Dumnezeu pe Iisus,
Care a fost om, pe Care părinţii noştri L-au răstignit şi după aceea ziceţi
că sînt trei Dumnezei: Tatăl întru Care şi noi credem, Iisus, numindu-L Fiu
al lui Dumnezeu, şi că al treilea Dumnezeu este Duhul. Crezînd astfel oare nu
vă împotriviţi lui Dumnezeu, Ziditorul tuturor, Care ne-a învăţat că nu sînt
alţi Dumnezei afară de El?" La acestea, de Dumnezeu insuflatul Silvestru a răspuns:
"Dacă veţi pricepe scripturile, veţi afla că noi nimic nou nu aducem mărturisind
pe Fiul lui Dumnezeu şi pe Sfîntul Duh; pentru că acestea nu sînt zise numai
de noi singuri, ci de proorocii dumnezeieşti sînt spuse. Mai înainte de toţi, David, Proorocul şi împăratul, înainte
vestind vrăjmăşia părinţilor voştri asupra Mîntuitorului nostru, a zis: Pentru
ce s-au întărîtat neamurile? Şi popoarele au cugetat cele deşarte asupra Domnului
şi asupra Hristosului Lui? Deci, David grăind de Domnul şi de Hristos, nu
vorbeşte despre o persoană, ci de două. Iar că Hristos este Fiu al lui Dumnezeu
vesteşte acelaşi prooroc, zicînd: Domnul a zis către Mine: Fiul Meu eşti
Tu, Eu astăzi Te-am născut. Pentru că unul este cel ce a născut, iar altul
cel născut". Împotriva acestora evreii au zis: "De vreme ce, precum grăieşti,
a născut Dumnezeu, apoi tu aici pe Cel fără de patimă Îl faci pătimaş. Apoi,
cum Fiul este Dumnezeu, născut sub ani şi fiinţa Sa a avut-o în vreme? Pentru
că cuvîntul astăzi însemnează vreme şi nu se înţelege că este Dumnezeu veşnic". Silvestru a răspuns: "Nu zicem noi că în Dumnezeu este pătimaşă
naşterea, evreule, ci pe Dumnezeu Îl mărturisim fără patimă, iar naşterea o
socotim într-acest chip: precum din minte se naşte cuvîntul. Nici nu socotim
vremelnică naşterea Fiului din Tatăl, ci veşnică; căci Fiul, împreună cu Tatăl
şi cu Duhul, este făcător al vremilor, iar făcătorul vremilor nu este sub vremi. Apoi cuvîntul acela: Eu astăzi Te-am născut, nu însemnează
pe cea de sus şi veşnica dumnezeiască naştere, ci pe cea de jos, care a fost
primită în vreme şi în timp pentru mîntuirea noastră; pentru că proorocul cunoştea
că Hristos Dumnezeu este mai înainte de veci, pentru aceasta şi zice: Scaunul
Tău, Dumnezeule, în veacul veacului. Vestind înainte întruparea Lui, care
era să fie în vremurile cele mai de pe urmă, a zis: Fiul Meu eşti Tu, Eu
astăzi Te-am născut. Deci, cu aceste cuvinte, Fiul Meu eşti Tu, însemnează
nu naşterea cea vremelnică, ci naşterea cea veşnică a Lui. Iar cu aceasta: Eu Te-am născut, înseamnă naşterea Lui,
care s-a petrecut sub ani; şi cînd a zis: Eu Te-am născut, a arătat proorocului
că şi naşterea care avea să fie sub ani, Tatăl o socotea ca pe a Sa, de vreme
ce cu a Lui voie avea să fie. Dar chiar şi acea zicere: Astăzi Te-am născut,
înseamnă veşnicia naşterii lui Dumnezeu, în care nu este fapta celui ce a trecut,
sau a celui ce vine, ci totdeauna a celui ce este de faţă. Iar despre Duhul
Sfînt acelaşi David mărturiseşte, zicînd: Cu Cuvîntul Domnului cerurile s-au
întărit şi cu Duhul gurii Lui toate puterile lor. Drept aceea, aici
pe trei pomeneşte: pe Tată, ca Domn, pe Fiul pe care îl numeşte Cuvînt şi pe
Sfîntul Duh. În alt loc zice: Duhul Tău cel Sfînt nu-l lua de la mine.
Şi iarăşi: Unde mă voi duce de la Duhul Tău? Cu aceste cuvinte proorocul arată că este Duh Sfînt şi le umple
pe toate. Şi iarăşi zice: Trimite-vei Duhul Tău şi se vor zidi. Acestea
toate nu sînt zise de David? Dar şi Moise, de Dumnezeu văzătorul, în Cartea
Facerii, numeşte pe Dumnezeu, zicînd: Să facem pe om după chipul şi după
asemănare noastră; deci, cu cine grăia atunci Dumnezeu, dacă nu vom înţelege
că altă faţă era cu dînsul? Şi nu poate să zică nimeni că aici ar fi grăit Dumnezeu
către cereştile puteri; pentru că singure acele cuvinte - după chipul nostru
- nu lasă nici a gîndi la aceea, pentru că nu este chipul şi asemănarea
lui Dumnezeu, ca şi a îngerului; că nici firea şi puterea nu este una, ci alta
este firea lui Dumnezeu şi alta a îngerilor. Deci, se cădea ca altul să fie acela cu care a grăit Dumnezeu
aceste cuvinte: după chipul nostru. Şi astfel se cădea să fie Acela,
care era de o fire cu Dumnezeu, care grăia, adică de un chip şi o asemănare.
Şi cine putea să fie astfel, dacă nu Fiul, care este de o fiinţă cu Tatăl, de
o slavă şi de o putere, chipul Tatălui cel neschimbat? Deci, ce lucru nou aducem
noi în mijloc? Credem şi zicem că este Tată şi Fiu şi Duh Sfînt; şi dacă neamurile
acestea sînt necredincioase, şi li se pare că sînt deşarte, nu este mirare,
căci nu ştiu Sfînta Scriptură; iar voi de ce nu credeţi celor ce se învaţă în
cuvintele sfinţilor prooroci - dintre care nici unul nu este care să nu fi proorocit
despre Mîntuitorul nostru." Apoi dumnezeiescul acesta părinte, vrînd mai multe să grăiască
despre Sfînta Treime, împăratul, tăindu-i vorba, a grăit către evrei: "Aceste
cuvinte, pe care episcopul le-a pus de faţă nouă din Scriptură, o! evreilor,
oare astfel sînt scrise şi în cărţile voastre?" Iar ei au răspuns: "Da". Apoi
împăratul le-a zis: "Deci, la această întrebare, adică despre Sfînta Treime,
mi se pare că sînteţi biruiţi". Ei au răspuns: "Nu, o! bunule împărat! Nicidecum
nu poate Silvestru ca să ne biruiască, dacă şi noi vom pune înainte pe cele
ce avem; pentru că avem multe cuvinte împotrivă, pe care îndată sîntem gata
a le grăi, dar vedem că este de prisos vorba şi deşartă este sîrguinţa a ne
întreba despre Treime, căci nu pentru aceasta acum grăieşte, dacă este unul
Dumnezeu sau trei, ci despre aceasta, că adică Nazarineanul nu este Dumnezeu.
Că deşi ne-am învoi ca să fie trei Dumnezei, însă de aici nu înseamnă că Iisus
este Dumnezeu, căci nu a fost Dumnezeu, ci om, din om născut, şi cu oamenii
păcătoşi a locuit, cu vameşii bînd şi mîncînd; şi precum se scrie în Evanghelia
Lui, a fost ispitit de diavolul; apoi de ucenic a fost vîndut şi prins, batjocorit,
bătut, adăpat cu fiere şi cu oţet, dezbrăcat, fiindu-i împărţite hainele Lui
la sorţi, pe Cruce pironit, mort şi îngropat; cum dar unul ca acesta se poate
numi Dumnezeu? Despre aceasta acum, împărate, se grăieşte împotriva creştinilor,
căci pe acel Dumnezeu nou Îl propovăduiesc. Deci, de pot să zică ceva despre
El şi de au mărturii, să ne spună". Astfel zicînd ei, Sfîntul Silvestru a început a grăi: "Nu trei
Dumnezei socotim noi, evreule, precum voi socotiţi, ci pe unul Dumnezeu mărturisim,
Care în trei feţe sau trei ipostasuri este cinstit şi închinat de noi. Se cădea
vouă, ca acele cuvinte puse împotriva întrebării voastre celei dintîi şi pe
care le-am adus din ale voastre cărţi să le arătaţi că nu sînt bine zise, şi
astfel la întrebare să intraţi; dar de vreme ce acum vă lepădaţi, deci să vorbim
despre Domnul nostru Iisus Hristos, precum singuri voiţi. Să începem de aici: Dumnezeu, Care pe toate întru fiinţă le-a
adus, cînd a zidit pe om şi l-a văzut plecîndu-se spre tot răul, n-a trecut
cu vederea lucrul mîinilor Sale, ci bine a voit ca Fiul Său, Care este cu El
nedespărţit (pentru că Dumnezeu este pretutindeni), să se pogoare pînă la ale
noastre hotare. Deci s-a pogorît şi, născîndu-se din Fecioară, s-a născut sub
lege, ca pe cei de sub lege să-i răscumpere. Iar despre aceasta, că din Fecioară
avea să se nască, a proorocit dumnezeiescul Prooroc Isaia, zicînd: Iată,
Fecioara în pîntece va lua şi va naşte fiu, şi vei chema numele Lui Emanuel.
Iar numele acesta precum şi voi ştiţi, însemnează dumnezeiasca venire la oameni,
şi, în limba noastră, Emanuel se tîlcuieşte cu noi este Dumnezeu. Deci pe Dumnezeu, cum că avea să se nască din Fecioară, acelaşi
prooroc mai înainte cu multă vreme l-a vestit". Evreii au zis: "În limba noastră
evreiască, cartea lui Isaia proorocul nu are scris Fecioară, ci tînără, iar
voi aţi stricat Scriptura, scriind în cărţile voastre Fecioară, în loc de tînără". Sfîntul episcop Silvestru a răspuns: "Dacă în cărţile voastre
nu este scris Fecioară, ci tînără, apoi nu este oare tot una tînără şi fecioară?
Să judecăm de aici cînd Isaia Proorocul a grăit despre Dumnezeu către Ahaz:
Cere semn de la Domnul Dumnezeul tău în adînc, sau în înălţime. Ahaz a zis:
Nu voi cere, nici voi ispiti pe Domnul. Atunci a grăit proorocul: Pentru aceasta
Domnul singur vă va da un semn. Deci ce semn va da? Fecioara va lua în pîntece.
Iar de ziceţi voi că proorocul n-a zis "fecioară", ci "tînără", şi că nu este
tot una tînără şi fecioară, apoi şi acel făgăduit semn nu poate să se numească
semn; pentru că a naşte tînăra cea însoţită cu bărbat nu este acesta semn, ci
rînduială a firii şi obicei; iar a naşte fără amestecare bărbătească, acela
este un semn, pentru că este neobişnuit lucru, care covîrşeşte rînduiala firii. Deci tînăra aceea, despre care s-a scris de voi, era fecioară,
de vreme ce Domnul a făgăduit să dea printr-însa semnul; şi acesta este un semn,
ca mai presus de fire să se nască Fiul, necunoscînd bărbat. Noi n-am stricat
Scriptura, scriind în loc de "tînără", "fecioară", ci am îndreptat-o, ca să
ştim mai luminos printr-însa semnul lui Dumnezeu cel prealuminat, care covîrşeşte
firea omenească. Cine din oameni s-a născut fără unire bărbătească, decît numai
Adam cel zidit din pămînt şi Eva cea zidită din coasta lui? Apoi cînd a născut
vreo femeie, neamestecîndu-se cu bărbat? Deci, n-ar fi fost semnul cel ce s-a
făgăduit să se dea de la Dumnezeu, dacă tînăra aceea nu mai presus de fire,
ci după fire amestecîndu-se cu bărbat ar fi luat în pîntece, căci ar fi fost
lucru obişnuit al firii, dar de vreme ce Fecioara a zămislit fără bărbat, de
la Duhul Sfînt, pentru aceea semnul lui Dumnezeu este nou şi preaslăvit; şi
a fost cu noi Dumnezeu, după făgăduinţă, Cel născut din Fecioară Preacurată,
mai presus de fire". Evreii au zis: "De vreme ce s-a numit Iisus cel născut
din Maria, iar nu Emanuel, deci nu era El Acela pe Care L-a făgăduit
Dumnezeu prin prooroc, ci altul". Sfîntul Silvestru a răspuns: "Sfînta Scriptură
a obişnuit ca, uneori, în loc de nume a pune întîmplările şi faptele, precum
şi aceasta: Cheamă numele Lui grabnic biruitor; măcar că nimeni nu s-a aflat
niciodată să se cheme cu un nume ca acesta. Însă de vreme ce Hristos avea
să biruiască pe vrăjmaşi, pentru aceea i se numărau lucrurile Lui pe care avea
să le facă. Acelaşi prooroc grăieşte şi despre Ierusalim: Te vei numi cetate
a dreptăţii, măcar că nimeni n-a numit niciodată cetatea aceea "cetate a
dreptăţii", ci o cheamă cu obişnuitul său nume "Ierusalim"; şi de vreme ce atunci
Ierusalimul se îndreptase înaintea lui Dumnezeu, de aceea i-a zis în proorocie
cetate a dreptăţii, din lucrurile ce se făceau într-însa. Şi altele ca acestea pot să se afle în Scriptură, care a dat
nume lucrurilor ce s-au întîmplat. Ascultă pe Baruh, proorocind despre faptul
că Dumnezeu vrea să locuiască cu oamenii: Acesta este Dumnezeul nostru, nu
se va socoti altul afară de El; aflat-a toată calea ştiinţei şi a dat-o lui
Iacov, sluga Sa, şi lui Israel cel iubit de El; iar după aceasta pe pămînt S-a
arătat şi cu oamenii a vieţuit. Iar că de diavolul avea să fie ispitit,
Zaharia a proorocit aşa: Şi mi-a arătat mie Domnul pe Iisus, preotul cel
mare, stînd înaintea îngerului Domnului şi diavolul sta de-a dreapta Lui, ca
să I se împotrivească. Şi a zis Domnul către diavol: Să te certe Domnul
pe tine, diavole. Iar pentru mîntuirea lui era proorocit în Cartea lui Solomon:
Zis-au în sine cei ce gîndeau nedreptate: Să vînăm cu vicleşug pe drept,
că nu ne este de trebuinţă şi se împotriveşte lucrurilor noastre. Iar cum
avea să fie vîndut de ucenicul Său, a spus înainte psal-mistul: Cel ce mănîncă
pîinea mea, a pornit asupra mea vicleşug. Pentru martorii cei nedrepţi a
scris înainte: Sculatu-s-au asupra Mea mărturii nedrepte. Despre răstignirea Lui, zice: Străpuns-au mîinile şi picioarele
Mele, numărat-au toate oasele Mele. Acelaşi prooroc a grăit şi despre împărţirea
hainelor lui Hristos: Împărţit-au lor hainele Mele şi pentru cămaşa Mea au
aruncat sorţi. Acelaşi a proorocit şi despre adăparea cu oţet, amestecat
cu fiere: Mi-au dat spre mîncare fiere şi la sete M-au adăpat cu oţet.
Şi iarăşi despre îngroparea Lui a spus mai înainte: M-au pus în groapa cea
mai dedesubt. Iacov, strămoşul nostru, văzînd mai înainte aceeaşi cu duhul,
a zis: Culcîndu-te, ai adormit ca un leu şi ca un pui de leu. Acestea
şi mai multe mărturii aducîndu-le înainte Sfîntul Silvestru, de la sfinţii prooroci,
despre Domnul Hristos, a biruit pe evrei, fiindcă grăia Sfîntul Duh prin gura
lui. El a arătat lămurit că Hristos, născut din Fecioară, este Dumnezeu adevărat. Evreii ziceau: "Ce nevoie era să se nască Dumnezeu în trup omenesc?
Nu putea într-alt chip să se mîntuiască neamul omenesc?" Sfîntul a răspuns:
"Nu este nimic cu neputinţă la Dumnezeu, dar se cădea să fie biruit diavolul
de acela care a fost biruit de el. Omul a fost biruit de diavol, nefiind născut
după obiceiul firii, adică nu din amestecare bărbătească, ci din pămînt zidit,
care era ca o fecioară curată, căci încă atunci nu era blestemat de Dumnezeu,
nici nu-l întinase sîngele uciderii de frate, nici vreo ucidere de fiară; apoi
era străin de stricăcioasele trupuri ale morţilor, nici nu era întinat cu lucruri
necurate, dintr-un pămînt ca acesta, s-a zidit trupul strămoşului, pe care dumnezeiasca
insuflare l-a înviat; deci pe omul acesta născut astfel, după ce l-a biruit
diavolul cel rău întru toate, i se cădea cu adevărat ca şi el însuşi să fie
biruit de un om. Iar acesta este Domnul nostru Iisus Hristos, născut nu după
obiceiul şi legea firii, ci precum Adam era curat din pămînt, aşa şi El din
pîntecele cel curat fecioresc era sfînt; şi precum acela a înviat cu suflarea
dumnezeiască, aşa şi Acesta prin Duhul Sfînt, cînd a adumbrit pe Preasfînta
Fecioară, S-a întrupat şi S-a făcut Dumnezeu şi om desăvîrşit în toate, afară
de păcat, avînd două firi: dumnezeiască şi omenească. Deci, omenirea a pătimit
pentru noi, iar dumnezeirea a rămas fără de patimă". Apoi sfîntul a adus asemănarea
aceasta: "Precum un pom luminat de razele soarelui, chiar de s-ar tăia pomul,
raza soarelui nu se taie, tot astfel şi omenirea lui Hristos, unindu-se cu Dumnezeirea,
a răbdat patimi, însă Dumnezeirea n-a suferit nimic". Zicînd Sfîntul Silvestru acestea, împăratul şi toată suita l-au
lăudat şi au găsit adevărate în întregime toate cele spuse de dînsul; pentru
că acum evreii nu mai aveau de zis nimic împotriva sfîntului. Atunci vrăjitorul Zamvri a zis către împăratul: "Deşi ne biruie
Silvestru cu cuvintele sale, pentru că e foarte învăţat şi meşter la cuvinte,
pentru aceasta noi nu ne vom depărta de la legea noastră părintească, nici vom
urma Omului, pe Care părinţii noştrii L-au dat morţii prin sfatul lor obştesc.
Iar că unul este Dumnezeu, pe Care noi Îl cinstim, şi altul nu este, eu voi
arăta nu cu cuvîntul, cum face Silvestru, ci sînt gata a arăta cu lucrul, dacă
împăratul va porunci deci, o să aduc aici un bou mare şi îndată va şti stăpînirea
ta şi toţi cei de faţă cum că nu este alt Dumnezeu în afară de Dumnezeul nostru".
Unul din cei ce stăteau înaintea împăratului, a zis: "Nu departe de zidurile
cetăţii, în cireada mea, se află un asemenea bou, pe care nimeni nu poate să
pună jugul, nici cu mîna să-l atingă". Şi îndată împăratul a trimis să aducă
acel bou. În acelaşi timp Sfîntul Silvestru a întrebat pe Zamvri: "Pentru
ce-ţi trebuie boul? Şi dacă îl vor aduce, ce poţi să faci?" Iar Zamvri a zis:
"Vreau să arăt puterea Dumnezeului nostru, al cărui nume de-l voi şopti boului
la ureche, îndată va muri, căci firea cea muritoare nu poate să sufere numele
lui Dumnezeu, nici nu poate a fi viu boul şi să audă acel nume. Părinţii noştri
cînd aduceau boii la jertfă, acest nume îl strigau în urechea lor şi îndată
scoteau un mare răget, şi murind, erau gata spre jertfă". Silvestru i-a zis:
"Dacă numele acela, precum zici, ucide pe toţi cei ce-l aud, atunci cum l-ai
învăţat tu şi n-ai murit?" Zamvri a răspuns: "Nu se cade ţie să ştii această
taină, de vreme ce eşti vrăjmaşul nostru". Împăratul a spus: "Dacă episcopului nu vrei să-i descoperi această
taină, atunci să ne-o spui nouă, căci cu adevărat acest lucru este îndoielnic,
afară numai dacă ar zice cineva că acest nume este scris". Zamvri a răspuns:
"Nici piele, nici hîrtie, nici lemn, nici piatră, nici orice fel de materie
nu poate să ţie acel nume scris, căci îndată pier şi scriitorii şi acea materie
pe care s-ar scrie". Împăratul i-a zis: "Apoi spune cum l-ai învăţat singur,
căci este cu neputinţă a-l învăţa, dacă nici nu se grăieşte, nici nu se scrie".
Zamvri a răspuns: "Eu, împărate, şapte zile am postit, apoi într-o spălătoare
nouă de argint am turnat apă nouă din izvor şi m-am rugat, apoi s-au scris cuvintele
pe apă cu un deget nevăzut, care m-a învăţat numele lui Dumnezeu". Înţeleptul Silvestru a zis: "Dacă astfel, cum spui, ai învăţat
numele acela, deci cînd îl grăieşti cuiva în ureche, nu auzi tu însuţi numele
acela precum şi cel căruia îl spui? Apoi cum, auzindu-l singur, nu mori?" Răspuns-a
vrăjitorul: "Ţi-am spus că nu ţi se cade să ştii această taină, fiind vrăjmaşul
nostru; deci nu mai este nevoie de cuvinte, cînd cu fapta se cade să arătăm
ceea ce se grăieşte; şi din două să-ţi alegi una: sau tu, chemînd numele Nazarineanului
tău, să omori boul, ca şi noi întru Dînsul să credem, sau eu voi zice în urechea
lui numele Dumnezeului nostru şi voi omorî pe boul acela, şi atunci vei fi dator
să crezi în Dumnezeul nostru". Aceasta auzind-o cei ce erau de faţă, au lăudat judecata lui
Zamvri, iar creştinii se îndoiau şi sfîntul episcop îi întărea. Împăratul a
zis lui Zamvri: "Se cade ca tu mai întîi să-ţi împlineşti făgăduinţa, căci tu
ai făgăduit cu un cuvînt să omori boul". Vrăjitorul a zis: "Dă-mi poruncă, împărate,
şi sînt gata a face aceasta, apoi vei vedea puterea Dumnezeului meu". Zicînd
aceasta, s-a apropiat de bou, pe care îl legaseră de coarne cîţiva oameni puternici
cu funii tari şi cu mare greutate îl duceau. Deci, apropiindu-se Zamvri de dînsul,
i-a şoptit ceva la ureche şi îndată boul, răcnind foarte tare şi scuturîndu-se,
a căzut mort. Cei de faţă, văzînd aceasta, s-au mirat foarte mult, iar evreii,
bătînd din palme au strigat: "Am biruit, am biruit!". Sfîntul Silvestru a rugat pe împărat ca să poruncească să fie
tăcere. Făcîndu-se tăcere, episcopul a zis către evrei: "Oare aceasta nu este
scris în cărţile voastre, pe care Dumnezeu a grăit-o: Eu voi omorî şi voi
face viu, ucide-voi şi voi tămădui? Ei au răspuns: "Aşa este scris". Silvestru
a zis: "Dacă Zamvri cu numele lui Dumnezeu a omorît boul, apoi cu acelaşi nume
să-l şi învieze, pentru că Dumnezeu este binefăcător, iar nu răufăcător şi aceasta
este firea Lui, adică a face bine, iar a face rău este împotriva firii Sale;
ci voia Lui este ca totdeauna să facă bine. Dacă se întîmplă cîteodată că şi
pedepseşte pe cineva, pentru folosul altora, aceasta o face pentru faptele noastre
cele rele. Deci, dacă ceea ce nu este în firea lui Dumnezeu, cu înlesnire a
făcut-o Zamvri, cu atît mai vîrtos poate să facă ceea ce este în firea lui Dumnezeu,
adică să învieze boul cu acelaşi nume dumnezeiesc prin care l-a omorît, şi atunci
eu voi trece la credinţa lui". Zamvri a zis către împărat: "Încă o dată împărate,
Silvestru voieşte să se folosească de cuvinte, care nu sînt de trebuinţă, după
ce s-a săvîrşit lucrul cel minunat". Iar către Silvestru a zis: "Dacă tu, Silvestre,
ai putere să faci vreo minune cu numele lui Hristos al tău, spune". Silvestru
a răspuns: "De vei voi, îţi voi arăta puterea Hristosului meu, cînd, prin chemarea
sfîntului Său nume, voi învia boul acesta, pe care tu l-ai omorît". Zamvri a
zis: În zadar te lauzi, Silvestre, pentru că nu se poate una ca aceasta, adică
să înviezi boul". Împăratul a zis lui Zamvri: "Deci, dacă ceea ce zici tu că
este cu neputinţă, va putea să o facă Silvestru, atunci vei crede în Dumnezeul
lui?" Zamvri a răspuns: "Cu adevărat, împărate, jur înaintea ta că de voi vedea
acest bou înviat, voi mărturisi că Hristos este Dumnezeu şi voi primi credinţa
lui Silvestru". Acest jurămînt l-au repetat toţi evreii. Atunci episcopul, plecîndu-şi genunchii, cu tot dinadinsul s-a
rugat lui Dumnezeu cu lacrimi; apoi, sculîndu-se şi ridicînd mîinile către cer,
a strigat în auzul tuturor: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, căruia
cu înlesnire îţi este a omorî şi a învia, a răni şi a tămădui, binevoieşte ca
prin chemarea Preasfîntului şi de viaţă făcătorului Tău nume, să redai viaţă
acestui bou, pe care Zamvri cu chemarea drăcească l-a făcut mort; pentru că
este vremea să se arate minunile Tale pentru mîntuirea multora. Auzi-mă pe mine,
robul Tău, în ceasul acesta, ca să se preamărească Preasfînt numele Tău". După
rugăciune s-a apropiat de bou şi a grăit cu glas mare: "De este adevărat Dumnezeul
cel propovăduit de mine, Iisus Hristos cel născut din Fecioara Maria, scoală-te
şi stai pe picioarele tale, apoi lepădîndu-ţi toată sălbăticia, să fii blînd". Aceasta zicînd sfîntul, îndată boul a înviat, s-a sculat şi
era blînd. Sfîntul a poruncit să dezlege funiile din coarnele lui şi i-a zis:
"Du-te de unde ai venit şi pe nimeni să nu vatămi, ci blînd să fii; astfel îţi
porunceşte Iisus Hristos, Dumnezeul nostru". Deci, s-a dus boul cu toată liniştea,
el care mai înainte era neîmblînzit şi sălbatic. Aceasta văzînd-o toţi, au strigat
într-un glas: "Mare este Dumnezeul cel propovăduit de Silvestru". Iar evreii
cu Zamvri, alergînd la sfîntul şi cuprinzîndu-i cinstitele lui picioare, se
rugau ca să mijlocească la Dumnezeu pentru dînşii, ca să-i primească la credinţa
creştinească. La fel şi fericita Elena, deschizînd perdeaua, după care şedea,
ascultînd întrebările şi privind la cele ce se făceau, a ieşit şi a căzut la
picioarele sfîntului şi, mărturisind că Hristos este Dumnezeu adevărat, a cerut
Sfîntul Botez. Şi s-a botezat atunci Sfînta Elena, la fel şi evreii cu Zamvri;
apoi nenumărată mulţime de popor a crezut în Dumnezeu şi s-a unit cu Biserica
lui Hristos. După aceasta, Sfîntul Silvestru s-a dus cu Sfînta împărăteasă
Elena la Ierusalim, ca să caute Crucea Domnului, care fiind aflată, mulţi evrei
au crezut în Hristos şi i-a botezat Sfîntul Silvestru. Apoi, întorcîndu-se la
Roma, a vieţuit cealaltă vreme a vieţii sale în obişnuitele lui osteneli şi
în grija pentru Biserica lui Hristos. Astfel, bine păstorindu-şi turma cea cuvîntătoare, a trecut
către Domnul. În episcopie a petrecut 23 de ani şi 10 luni (314-335), iar acum
în viaţa cea nesfîrşită preamăreşte pe Tatăl, pe Fiul şi Sfîntul Duh, pe unul
în Treime Dumnezeu, Căruia şi de la noi să-I fie slava în veci. Amin.Viaţa Sfîntului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
(2 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Sfantul Silvestru
Cautare:
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Vizualizari: 1767
Id: 1343
Imagine:
Share:
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.