(Sfîntul Epifanie şi Sfîntul Ioan Damaschin, Cartea 4, pentru credinţă, cap. 15) Sfîntul şi dreptul Ioachim a fost din seminţia lui Iuda, trăgîndu-şi
neamul din casa lui David împăratul în acest chip: din neamul lui Natan fiul
lui David s-a născut Levi, iar Levi a născut pe Melhie şi pe Pamfir; Pamfir
a născut pe Varpafir, iar Varpafir a născut pe Ioachim, tatăl Născătoarei de
Dumnezeu. Acesta petrecea în Nazaretul Galileii, avînd soţie pe Ana din seminţia
lui Levi, din neamul lui Aaron, fiica lui Mathan preotul care a preoţit în zilele
Cleopatrei şi ale lui Casopar, împăraţii Perşilor, mai înainte de împărăţia
lui Irod, fiul lui Antipater. Iar Mathan avea femeie pe Maria din seminţia lui
Iuda din Betleem şi a născut cu dînsa trei fiice: pe Maria, pe Sovia şi pe Ana. Deci, s-a măritat cea dintîi Maria, în Betleem, şi a născut
pe Salomeea. S-a măritat şi Sovia, cea de-a doua, de asemenea în Betleem, şi
a născut pe Elisaveta, maica lui Ioan Înainte Mergătorul. Iar a treia, Sfînta
Ana, maica Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu, a fost precum am zis, soţia
lui Ioachim în pămîntul Galileei, din cetatea Nazaret. Această însoţire de neam
mare, Ioachim şi Ana, vieţuind după lege, drepţi au fost înaintea lui Dumnezeu;
iar fiind îndestulaţi cu bogăţia cea materialnică, mai presus de toate aveau
pe cea duhovnicească. Şi aşa, cu toate bunătăţile se înfrumuseţau ei, umblînd
în toate poruncile Domnului fără de prihană. Iar la tot praznicul deosebeau
din averile lor două părţi, din care o parte o dădeau lui Dumnezeu la bisericeştile
trebuinţe, iar cealaltă parte la săraci. Şi atît au plăcut lui Dumnezeu, încît
i-a învrednicit pe ei să fie născători Fecioarei celei fără de prihană, pe care
mai înainte a ales-o Lui spre maică. Din aceasta esta cunoscută viaţa lor cea sfîntă, plăcută lui
Dumnezeu şi cinstită, că li s-a dat lor fiica cea mai sfîntă decît toţi sfinţii
şi decît heruvimii mai cinstită, care mai mult decît toţi a plă-cut lui Dumnezeu.
Că nu era în acea vreme pe pămînt, între oa-meni, mai bine primiţi lui Dumnezeu
decît aceşti doi, Ioachim şi Ana, pentru viaţa lor cea neprihănită. Astfel că
un dar ca acesta nu li s-ar fi dăruit lor dacă nu ar fi prisosit dreptatea şi
sfinţenia lor mai mult decît a altora. Ci, precum singur Domnul avea să se în-trupeze
din Preasfînta, Preacurata Maică, aşa se cădea ca şi Maica Domnului să se nască
din părinţi sfinţi şi curaţi. Căci, precum şi împăraţii îşi fac porfirele lor,
nu din postav simplu, ci din pînzeturi ţesute cu aur, aşa şi Împăratul ceresc
a voit să aibă pe Maica Sa cea Preacurată, întru al cărei trup ca într-o porfiră
împărătească avea să se îmbrace, nu din neînfrînate însoţiri, ca din nişte postav
prost, ci din părinţi curaţi şi sfinţi, ca dintr-o ţesătură de aur. Maica Domnului
de demult a fost preînchipuită prin sfîntul cort, despre care a poruncit Dumnezeu
lui Moise să-l facă din postav mohorît, roşu şi din vison, întrucît cortul a
simbolizat pe Fecioara Maria în care, sălăşluindu-se Dumnezeu, după cum este
scris, avea să petreacă cu oamenii. "Iată cortul lui Dumnezeu este cu oamenii
şi El va locui cu dînşii" (Apoc. 21, 3). Deci, materialul mohorît si roşu, precum şi visonul din care
s-a alcătuit cortul închipuiau pe mama Maicii lui Dumnezeu, care din curăţie
şi din înfrînare s-a născut. Dumnezeiasca voinţă, mai întîi, a ţinut multă vreme însoţirea
acestor sfinţi fără de fii, ca prin zămislirea şi naşterea unei fecioare ca
aceasta să se arate şi puterea darului lui Dumnezeu, şi cinstea celei născute,
şi vrednicia părinţilor ei. Pentru că a face să nască pîntecele cel neroditor
şi sterp, aceasta este puterea darului dumnezeiesc, fiindcă aici nu firea, ci
Dumnezeu Cel ce biruieşte firea dezleagă legăturile nerodirei. A se naşte din
cei neroditori şi stră-ini, aceasta este cinstea celei născute, care a ieşit
nu din părinţi care s-ar fi sîrguit la fapte trupeşti, ci din cei înfrînaţi,
fiind ei la bătrîneţe; pentru că petrecuseră în însoţire, neavînd fii, cincizeci
de ani. Se arată şi aici vrednicia părinţilor Maicii Domnului, că după lunga
lor nerodire au născut pe bucuria a toată lumea. În acest lucru Sfinţii Ioachim
şi Ana s-au asemănat Sfîntului Patriarh Avra-am şi soţiei lui, cinstitei Sara,
care la bătrîneţe a născut pe Isaac, după făgăduinţă. Iar noi zicem că mai mult
decît Avraam este aici, că pe cît este mai mare Fecioara Maria decît Isaac,
pe atît mai mare este vrednicia lui Ioachim şi a Anei, decît a lui Avraam şi
a Sarei. Dar la această vrednicie nu au ajuns pînă ce nu au rugat pe Dumnezeu
în amărăciunea sufletului lor şi în mîhnirea inimii, cu mult post şi cu rugăciuni.
Că înainte merge mîhnirea şi apoi vine bucuria. Şi înainte mergătoare a cinstei
este necinstea şi povăţu-itoare spre cîştigarea celor bune este cererea, rugăciunea
cu lacrimi către Dumnezeu. Cînd se mîhneau ei mult şi se tînguiau pentru nerodirea lor,
a adus Ioachim daruri Domnului Dumnezeu în biserica Ierusa-limului la un praznic
mare, în care toţi fiii lui Israel aduceau daru-rile lor lui Dumnezeu. Iar Isahar,
arhiereu fiind atunci, n-a voit să primească darurile lui Ioachim şi l-a defăimat
cînd le-a adus, ocărîndu-l pentru nerodire: "Nu se cade a primi din mîinile
tale daruri, că eşti fără de fii, neavînd dumnezeiasca binecuvîntare, pen-tru
oarecare tăinuite păcate ale tale". Asemenea şi un oarecare evreu, din seminţia
lui Ruvim, aducînd darurile sale cu ceilalţi oa-meni, a ocărît pe Ioachim, zicîndu-i:
"De ce apuci înaintea mea, aducînd darul lui Dumnezeu? Nu ştii că eşti nevrednic
să aduci cu noi daruri, de vreme ce nu ai lăsat seminţie în Israel?" Acestea auzindu-le Ioachim s-a mîhnit şi s-a dus de la biserica
Domnului foarte întristat, ruşinat şi defăimat şi i s-a întors lui praznicul
acela în plîngere şi bucuria praznicului aceluia în tînguire. Şi nu s-a întors
atunci la casa lui, de mîhnirea cea mare, ci s-a dus în pustie, la păstorii
turmelor sale, şi acolo a plîns pentru două lucruri: pentru nerodire şi pentru
defăimare şi ocară. Apoi, adu-cîndu-şi aminte de Sfîntul Avraam strămoşul, căruia
i-a dat Dumnezeu fii după ce îmbătrînise, a început a se ruga Domnului cu dinadinsul,
ca şi el de aceeaşi binecuvîntare să se învrednicească, ca auzit şi miluit să
fie, ca să se ridice ocara lui dintre oameni şi să se dea rod însoţirei lui
la bătrîneţe, precum oarecînd lui Avraam, ca să poată a se numi tată de fii,
iar nu ca un neroditor şi lepădat de Dumnezeu să rabde de la oameni ocară. Şi
a adăugat la rugăciune post, patruzeci de zile, nevrînd să guste pîine. "Nu
voi da - zicea - gurii mele hrană, nici mă voi întoarce la casa mea, ci lacrimile
me-le să-mi fie mie hrană şi pustia aceasta casă, pînă ce va auzi şi mă va cerceta
pe mine Domnul Dumnezeul lui Israel". Asemenea şi Ana, femeia lui, în casă şezînd şi înştiinţîndu-se
că arhiereul nu a vrut să primească darurile lor, ocărîndu-i pentru nerodire,
şi că bărbatul ei, de mîhnire, lăsînd-o pe ea, s-a dus în pustie, plîngea cu
nemîngîiate lacrimi. "Acum - zicea - sînt mai ticăloasă decît toţi: de Dumnezeu
lepădată, de oameni defăimată şi de bărbat lăsată. Deci de care lucru mai întîi
voi plînge? Oare pentru văduvia mea sau pentru nerodire? Oare pentru sărăcia
mea sau că nu m-am învrednicit a mă numi maică?" Şi se tînguia cu amar în toate
zilele acelea. Iar o slujnică a ei, anume Iudit, o mîn-gîia pe ea, dar nimic
n-a sporit, pentru că cine putea să o consoleze pe dînsa?! Odată, tînguindu-se, a intrat în livada sa şi, şezînd sub un
co-pac de dafin, a suspinat din adîncul inimii. Şi ridicîndu-şi cu lacrimi ochii
săi spre cer, a văzut în copac un cuib de pasăre avînd pui mici. Şi de acolo,
luînd pricină de mai mare durere a inimii, a înce-put a striga: "Vai, mie, celei
lipsite! Că eu singură sînt mai păcă-toasă între fiicele lui Israel! Eu singură
decît toate mai defăimată între femei. Toate îşi poartă rodul pîntecelui pe
mîinile lor, toate de fiii lor se mîngîie, iar eu singură sînt străină de acea
mîngîiere. Vai, mie! Că toate în biserica lui Dumnezeu se primesc cu darurile
şi au cinste pentru a lor naştere de fii, iar eu singură de la biserica Dumnezeului
meu sînt lepădată. Vai, mie! Cine mai este ca mine? Nici cu păsările cerului
nu m-am asemănat, nici fiarelor pămîntului, pentru că acelea sînt roditoare
înaintea ta, Doamne Dumnezeule, iar eu neroditoare mă aflu. Nici pămîntului
nu m-am asemănat, căci acela răsare şi-şi creşte seminţele sale şi, roduri aducînd,
Te binecuvîntează pe Tine, Tatăl cel ceresc, iar eu sînt singură şi fără de
fii pe pămînt. Vai mie, Doamne, Doamne! Eu, păcătoasa, singură am sărăcit de
facerea de roade. Tu, Cela ce ai dat Sarei oa-recînd, la bătrîneţele cele prea
adînci, fiu pe Isaac; Tu, Cela ce ai deschis pîntecele Anei, mama lui Samuil,
proorocul tău, caută acum spre mine şi ascultă rugăciunile mele! Adonai Savaot!
Ştii ocara nerodirii, deci singur să-mi dezlegi durerea inimei mele şi să deschizi
jghiaburile pîntecelui şi pe cea neroditoare să o arăţi rodi-toare, ca pe cea
născută în dar să o aducem Ţie, binecuvîntînd, cîntînd, şi cu un gînd slăvind
milostivirea Ta". Unele ca acestea cu plîngere şi cu tînguire grăindu-le, iată
în-gerul Domnului i s-a arătat ei, zicîndu-i: "Ano, Ano, s-a auzit rugă-ciunea
ta şi suspinurile tale au străbătut norii, iar lacrimile tale au ajuns înaintea
lui Dumnezeu şi, iată, vei zămisli şi vei naşte pe fiica cea prea binecuvîntată,
pentru care se vor binecuvînta toate semin-ţiile pămîntului. Printr-însa se
va da mîntuire la toată lumea şi se va chema numele ei Maria". Deci, auzind aceste cuvinte îngereşti, Ana s-a închinat lui
Dumnezeu şi a zis: "Viu este Domnul Dumnezeu, că de voi naşte prunc, îl voi
da pe el spre slujba Lui, ca să fie slujind şi lăudînd nu-mele Lui cel sfînt
ziua şi noaptea, în toate zilele vieţii sale". Apoi, umplîndu-se de negrăită
bucurie, Sfînta Ana a alergat la Ierusalim cu sîrguinţă, ca acolo mulţumita
şi rugăciunile sale să le dea lui Dumnezeu, pentru cercetarea Lui cea milostivă. În acelaşi ceas, acelaşi înger s-a arătat lui Ioachim în pustie,
zicîndu-i: "Ioachime, Ioachime, a auzit Dumnezeu rugăciunea ta şi a voit să-ţi
dea ţie darul Său că, iată, femeia ta, Ana, va zămisli şi va naşte ţie o fiică,
a cărei odrăslire pe pămînt la toată lumea va fi bucurie! Şi acesta să-ţi fie
ţie semnul adevăratei mele bune vestiri: să mergi în Ierusalim la biserica Domnului
şi acolo vei afla, la porţile cele de aur, pe soţia ta Ana, căreia aceeaşi bucurie
i s-a vestit". Deci, se mira Ioachim de această bună vestire îngerească şi preamărea,
mulţumind lui Dumnezeu cu inima şi cu gura de o milostivire ca aceasta a Lui.
Apoi a alergat degrabă, bucurîndu-se şi veselindu-se, la biserica Domnului şi,
precum i-a zis îngerul, a aflat pe Ana la porţile cele de aur rugîndu-se lui
Dumnezeu, căreia i-a spus de buna vestire îngerească. Asemenea şi ea i-a spus
lui că a văzut şi a auzit de la înger spunîndu-i pentru zămislire. Deci, proslăviră
pe Dumnezeu Cel ce a făcut cu dînşii o milă ca aceea, Căruia, închinîndu-I-se
în sfînta biserică, s-au întors la casa lor. Şi a zămislit Sfînta Ana în ziua
a noua a lunii lui decembrie, iar în septembrie, la opt zile, a născut pe fiica
cea preacurată şi bine-cuvîntată Fecioara Maria, pe începătoarea şi mijlocitoarea
mîntuirii noastre, de a cărei naştere cerul şi pămîntul s-au bucurat. Şi a adus Ioachim lui Dumnezeu daruri mari, jertfe şi arderi
de tot şi s-a binecuvîntat de arhiereu, de preoţi, de leviţi şi de tot poporul
că s-a învrednicit de binecuvîntarea lui Dumnezeu. Deci a făcut Ioachim ospăţ
mare în casa sa şi toţi se veseleau, lăudînd pe Dumnezeu. Apoi, crescînd Fecioara Maria, o păzeau părinţii ei ca lumina
ochilor, ştiind din descoperire dumnezeiască că va să fie lumină a toată lumea
şi înnoire a firii omeneşti. Deci o creşteau pe ea pre-cum se cădea aceleia
care avea să fie mamă a Mîntuitorului nostru, nu numai iubind-o pe ea ca pe
o fiică dorită de mulţi ani, ci şi cin-stind-o ca pe o stăpînă a lor, pentru
că-şi aduceau aminte de înge-reştile cuvinte cele zise pentru ea şi înainte
vedeau în duh cele ce erau să fie întru dînsa. Pentru că Fecioara, fiind plină
de harul lui Dumnezeu, de acelaşi har şi pe părinţii săi în taină îi îmbogăţea,
nu într-alt chip, ci precum soarele cu razele sale luminează stelele ce-rului,
împărţindu-le lor lumina sa. Aşa Maria cea aleasă, ca un soare strălucea pe
Ioachim şi pe Ana cu razele darului celui dat ei, încît erau plini de duhul
lui Dumnezeu şi cu dinadinsul credeau împlinirea cuvintelor îngereşti. Apoi, cînd era de trei ani, prin dumnezeiască poruncă au dus-o
pe ea cu slavă în biserica Domnului, petrecînd-o cu făclii, şi au dat-o pe ea
lui Dumnezeu ca dar precum se făgăduiseră. Iar după ducerea ei, trecînd cîţiva
ani, Sfîntul Ioachim a trecut din aceste de aici, avînd vîrsta de optzeci de
ani, iar Sfînta Ana, fiind văduvă, a lăsat Nazaretul şi a mers la Ierusalim
şi acolo petrecea aproape de fiica sa cea prea sfîntă, rugîndu-se în biserica
lui Dumnezeu. Petrecînd în Ierusalim doi ani, s-a odihnit în Domnul, avînd şaptezeci
şi nouă de ani. Deci, o, cît de binecuvîntaţi sînteţi, sfinţilor părinţi Ioachim
şi Ana, pentru cea prea binecuvîntată fiică a voastră! Încă îndoit sîn-teţi
binecuvîntaţi pentru Domnul nostru Iisus Hristos, în Care s-au binecuvîntat
toate neamurile şi toate seminţiile pămîntului. Cu drept cuvînt v-au numit pe
voi Sfînta Biserică părinţi ai lui Dumnezeu. Pentru că pe Cel ce S-a născut
din fiica voastră cea prea sfîntă, Dumnezeu Îl cunoaştem, Căruia acum, în cea
cerească îna-inte stare aproape fiind, rugaţi-vă ca şi noi să nu fim depărtaţi
de bucuria voastră care petrece în veci. Amin. Unii zic cum că Mathan, tatăl Sfintei Ana şi moşul după ma-mă
al Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu, ar fi născut pe Iacov, tatăl lui Iosif
teslarul. Dar aceasta este o greşeală, care mi se pare a fi ieşit de acolo că
la evanghelistul Matei, în cap. I, se pomeneşte Mathan, tatăl lui Iacov, aşa:
Eleazar a născut pe Mathan, iar Ma-than a născut pe Iacov, iar Iacov a născut
pe Iosif, bărbatul Mariei. Oarecare socotind că acelaşi Mathan este tatăl lui
Iacov şi tatăl ce-lor trei fiice - Maria, Sovia şi Ana, au scris că nu Mathan
au născut pe Iacov şi pe cele trei fiice; ci altul este acesta şi altul acela.
Pentru că acesta a fost din seminţia lui Levi, din fiii lui Aaron, preot, iar
altul cel de la Evanghelie. Acela era din seminţia lui Iu-da, din casa lui David
împăratul, al douăzeci şi treilea de la neamul lui David şi al lui Solomon,
pe care Sfîntul Epifanie, în cuvîntul la naşterea Preasfintei Născătoarei de
Dumnezeu şi Sfîntul Ioan Da-maschin în cartea 4, cea pentru credinţă, în cap.
15, scriu aşa: "Din seminţia lui Solomon, fiul lui David, s-a născut Mathan.
Acesta a născut pe Iacov, tatăl lui Iosif, şi a murit, şi a luat Melhi pe femeia
lui, pe mama lui Iacov, din seminţia lui Natan, fiul lui David, fiul lui Levi,
fratele lui Pamfir, care a fost tată lui Varpafir şi moş lui Ioachim, iar strămoş
era Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu. Şi a născut Melhi, din mama lui Iacov
pe Ili, şi era Iacov din sămînţa lui Solomon, iar Ili era din sămînţa lui Natan.
Deci, şi-a luat femeie şi a murit fără de fii. Iar după dînsul Iacov, care era
fratele lui de o mamă, dar nu de un tată, i-a luat pe femeia lui, deoarece legea
poruncea: De va muri cineva neavînd fii, să ia fratele lui pe femeia lui şi
să ridice sămînţă fratelui său. Deci, după acea lege, a luat Iacov pe femeia
fratelui său şi a născut pe Iosif teslarul, logodnicul Preasfintei Născătoarei
de Dumnezeu; şi era Iosif fiul amîndorura; al lui Iacov după fire, iar al lui
Ili după lege. Pentru aceasta, Sfîntul evanghelist Luca, scriind de neamul lui
Hristos, a pus lui Iosif pe Ili tată, grăind pentru Hristos: Fiind precum se
părea, fiu al lui Iosif, al lui Ili, al lui Mathan. Pe Ili îl pune în locul
lui Iacov. Iar cum că Mathan, preotul, cel ce a născut trei fiice, nu acela
era pe care Evanghelistul în neamul lui Hristos îl pomeneşte, din aceasta se
arată cu dinadinsul. Sfîntul Evanghelist Luca scrie pentru Zaharia, tatăl Înainte
Mergătorului Ioan, aşa: A fost în zilele lui Irod, împăratul Iudeii, un preot,
anume Zaharia, şi femeia lui din fiicele lui Aaron, numele ei Elisaveta. Iar
pe Elisaveta a născut-o Sovia, fiica lui Mathan preotul şi era Mathan moş Elisavetei
după mamă. Deci, de ar fi fost Mathan unul şi acelaşi cel din cartea neamului
lui Hristos, apoi n-ar fi zis evanghelistul, "femeia lui din fiicele lui Aaron",
ci cu adevărat ar fi zis, femeia lui din fiicele lui David, de vreme ce Mathan
cel din cartea naşterii era pus nu din casa lui Aaron, ci din a lui David, din
sămînţa lui Solomon. Dar de vreme ce acest Mathan preotul, altul era de cel
din cartea naşterii, nu din David, ci din Aaron trăgîndu-şi seminţia sa, pentru
aceea evanghelistul Luca, de nepoata lui, de Sfînta Elisaveta, femeia lui Zaharia
a scris: "Femeia lui era din fiicele lui Aaron!" De aici se dovedeşte că altul este Mathan cel din cartea naş-terii,
care a născut pe Iacov tatăl lui Iosif, şi altul este Mathan acesta preotul
Domnului, care a născut cele trei fiice: pe Maria, pe Sovia şi pe Ana, maica
Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu. Aceasta se înştiinţează şi de Sfîntul Mucenic
Ipolit, pe care Nichi-for Calist în cartea 2, cap. 3, îl aduce mărturie. Acela,
scriind de neamul Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu, pomeneşte pe Ma-than
preotul, moşul după mamă al Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu, că a născut
trei fiice. Iar nu pomeneşte că acel preot ar fi născut pe Iacov, tatăl lui
Iosif, ci numai fiicele, iar fiu nici unul. Şi încă să mai ştim şi aceasta,
că seminţia lui Iuda şi casa lui David nu erau preoţi, ci numai seminţia lui
Levi şi casa lui Aaron. Arătat este deci că altul era tatăl lui Iacov, şi altul, tatăl
celor trei fiice. Nu fără trebuinţă mi se pare să ştim şi aceasta că în aşezămîntul
cel vechi a poruncit Dumnezeu să nu-şi ia lor femei din altă seminţie, nici
femeile să nu se mărite în altă seminţie, ci fiecare în moştenirea sa să se
însoare. Drept aceea aici se va mira cineva, de ce Mathan preotul şi-a luat
femeie din altă seminţie, din seminţia Iudei? Asemenea şi Sfîntul Ioachim, fiind
din casa lui David, a luat pe Sfînta Ana din fiicele lui Aaron. Oare n-a greşit,
călcînd porunca Domnului? N-a greşit! Că deşi altor seminţii ale lui Israel
le-a fost poruncit ca fiecare în al său neam să se însoare şi să se mărite,
însă, precum Sfîntul Epifanie mărturiseşte, nu era oprită seminţia Iudei ca
să se unească cu a lui Levi; casa cea împărătească să fie rudenie cu casa cea
preoţească, la care lucru începător a fost cel mai dintîi arhiereu Aaron, care
a luat pe Elisaveta, fiica lui Aminadav, sora lui Naason, care atunci era domn
în Iudeea. Asemenea şi Iodae, arhiereul cel ce a luat pe Iosavet, fiica lui
Ioram, împăratul Iudeii, sora lui Ohozie. Aceasta s-a făcut cu rînduiala lui Dumnezeu, ca Preacurata Fecioară
să fie fiică şi împărătească şi arhierească, fiindcă avea să nască pe Hristos,
împăratul şi arhiereul.Viaţa Sfinţilor, drepţilor şi dumnezeieştilor
părinţi Ioachim şi Ana
(9 septembrie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna septembrie
Cuvinte cheie: Ioachim si Ana
Cautare:
Viata Sfintilor, dreptilor si dumnezeiestilor parinti Ioachim si Ana
Vizualizari: 1953
Id: 1810
Imagine:
Share:
Pomenirea Fericitului Nichita ascunsul, placut al lui Dumnezeu, pe care l-a vazut Sozont diaconul
Viata si patimirea Sfintelor Mucenite Minodora, Mitrodora si Nimfodora
Viata Sfintei Pulheria imparateasa
Pomenirea Sfintelor trei femei, ce s-au aflat intr-un munte pustiu
Viata si ostenelile Cuvioasei Maicii noastre Teodora, care s-a nevoit in chip barbatesc
Viata Sfantului Petru, care mai inainte a fost vames
Viata si patimirea Sfantului Marelui Mucenic Eustatie Plachida, a sotiei si fiilor lui
Cuvant la Inaltarea cinstitei si de viata facatoarei Cruci a Domnului
Cuvant la Nasterea Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu
Sfantul Dimitrie, Mitropolitul Rostovului, facatorul de minuni
Viata Sfintilor, dreptilor si dumnezeiestilor parinti Ioachim si Ana
Viata Sfantului Prooroc Moise, vazatorul de Dumnezeu
Viata Sfantului Prooroc Zaharia, tatal Inaintemergatorului si Botezatorului Ioan
Viata si ostenelile Sfantului, slavitului si intru tot laudatului Apostol si Evanghelist Ioan
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.