(Scrisă de Sfîntul Ambrozie al Mediolanului) Sfînta Muceniţă Agnia s-a născut în Roma cea veche, din părinţi
creştini, şi a fost crescută de dînşii întru buna credinţă; iar în anul al treisprezecelea
al vieţii sale, prin moartea cea vremelnică a scăpat de aici şi viaţa cea nesfîrşită
a aflat-o; deci pe singur Dătătorul de viaţă L-a iubit şi de Acela din tinereţe
s-a lipit. Tînără era cu anii, dar bătrînă cu înţelegerea cea desăvîrşită, tînără
cu trupul, iar în sufletul ei era înţelepciunea cărunteţelor; era frumoasă la
faţă, dar mai frumoasă cu credinţa. Aceasta cu dragostea dulcelui ei Iisus,
Celui ce S-a născut din curată Fecioară, rănindu-se, fecioria sa a logodit-o
Lui şi afară de El pe nimeni altul n-a voit să-L aibă sieşi logodnic. Fiind de bun neam şi prea frumoasă, prin frumuseţea sa a atras
la sine ochii şi inima oarecărui tînăr, care era fiul lui Simfronie, eparhul
cetăţii; încît cînd se întorcea de la şcoala fecioarelor, văzînd-o acela, îndată
s-a robit spre dragostea ei; şi degrabă întrebînd şi aflînd casa părinţilor
ei, multe daruri a început a-i trimite ei şi multe îi făgăduia, voind să-i fie
mireasă şi să se u-nească cu dînsul prin nuntă. Iar Sfînta Agnia toate darurile
acelea le lepăda ca pe nişte gunoaie, întru nimic socotindu-le şi spunînd că
ea este logodită Mirelui Celui mai bun, de la Care are darurile cele înalte
şi mai scumpe şi Aceluia mireasă fiind, nu poate să-l lase pe El şi să-şi schimbe
dragostea şi credinţa ei. Dar tînărul, din zi în zi cu mai mare dragoste se apropia de
dînsa şi se zicea despre el că este mai cinstit şi mai bogat decît alţi tineri
de bun neam; dar socotind că fecioara mai mari daruri voieşte de la dînsul,
i-a trimis mai multe şi mai scumpe decît cele dintîi, adică pietre şi mărgăritare,
podoabe şi haine de mult preţ; şi el însuşi le-a adus la dînsa, rugînd-o pe
de o parte singur, iar pe de alta prin cunoscuţi, prieteni şi vecini, ca pe
nimeni mai mult decît pe el să nu cinstească, ştiindu-i numele cel bun al său,
bogăţiile, casele şi moştenirile cărora ea poate să fie stăpînă, de va voi să
se logodească cu el. Atunci, pe faţă a început a-i grăi lui sfînta: "Du-te de la
mine aprinzătorule al văpăii păcatului, pătimaşule neiubitor al curăţiei şi
mîncarea cea pregătită morţii celei veşnice; depărtează-te de la mine, de vreme
ce te-a întrecut pe tine alt iubitor al meu, care fără de asemănare mai mari
frumuseţi mi-a dăruit şi cu inelul credinţei Sale m-a logodit, dar tu nici cu
neamul, nici cu dragostea nu poţi să te asemeni Lui. Acela a pus pe mine podoaba cea scumpă a înfrumuseţării celei
duhovniceşti, dreapta mea şi grumazul meu le-a înveselit cu pietre de mai mult
preţ, a pus în urechile mele cercei de mărgăritare fără de preţ şi m-a încins
cu mărgăritare de lumină strălucitoare. El a pus semn în faţa mea, ca astfel
pe nici un iubitor să nu-l voiesc decît pe El. M-a îmbrăcat cu haină ţesută
cu aur şi cu nenumărate podoabe m-a înfrumuseţat, şi arătîndu-mi şi o comoară
fără de preţ, a făgăduit ca să mi-o dea mie, de voi păzi credinţa către El;
deci nu pot să caut spre altcineva, ca să nu necinstesc pe iubitul meu cel dintîi,
nici nu pot să-L las pe Acela cu care, prin legătura dragostei tare sînt legată,
al Cărui bun neam este mai înalt, puterea mai mare, podoaba mai frumoasă, dragostea
mai dulce, tot dorul covîrşind, Cel care a pregătit mie acum cămara, al Cărui
glas este dulce. Acum a plecat din gura Lui lapte şi miere, acum cu braţele Sale
cele curate m-a cuprins pe mine, inima Lui cu inima mea acum S-a unit şi sîngele
Lui a înfrumuseţat faţa mea, Cel a Cărui Maică este o Fecioară nenuntită, Căruia
îngerii Îi slujesc şi soarele şi luna de frumuseţea Lui se minunează, care prin
porunca Lui morţii înviază, prin atingerea Lui bolnavii se tămăduiesc şi ale
Cărui bogăţii niciodată nu se împuţinează şi vistieriile nu-L ispitesc. Aceluia
Unul îi păzesc credinţa şi Lui cu toată osîrdia mă încredinţez; şi cînd Îl am
pe Acela tovarăş, fecioară rămîn, iubindu-L, fără prihană sînt, şi atingîndu-mă
de El, curată rămîn; nici nu voiesc să fac după nuntă fii, ci mă duc unde nu
este durere şi roadele bune în toate zilele se înmulţesc". Auzind acestea nebunul de tînăr, mai mult s-a cuprins cu nesăţioasa
dragoste către dînsa şi bolind cu inima, din rănirea de dragoste a căzut în
grea boală de jale şi de mîhnire; deci, pe pat zăcînd şi din adîncul inimii
cu greu suspinînd, şi-a arătat la doctori rana inimii sale. Iar tatăl lui, cînd
a auzit acestea, cercetînd pricina bolii, îndată a trimis la fecioară şi la
părinţii ei, dorind să o logodească ca mireasă fiului lor. Iar ea s-a lepădat
ca şi întîi, zicînd: "Nicidecum nu mă voi lepăda de Cel mai înainte logodnic
al meu". Dar eparhul cu mînie întreba cu dinadinsul: cine este cel ce
voieşte să se asemene cu fiul său şi să-mi defăimeze casa? Atunci cineva din
cei ce stăteau de faţă i-a spus că Agnia este din tinereţe creştină şi de vrăjile
creştineşti atîta este înşelată, încît pe Hristos, pe care creştinii Îl au ca
Dumnezeu, Îl socoteşte că îi este ca şi logodnic. Acestea auzindu-le eparhul,
s-a bucurat, de vreme ce putea, fiind judecător, ca pe cea nevinovată de pedeapsă
să o judece pentru necinstirea zeilor săi şi nădăjduia ca, cu puterea sa, să
o silească spre însoţirea cu fiul lui. Drept aceea, îndată trimiţîndu-şi slugile, a adus-o înaintea
judecăţii sale păgîneşti. Unde mai întîi cu momiri, apoi cu îngroziri se ispitea
şi se nevoia să o întoarcă de la Hristos şi de la fecioria cea făgăduită Lui.
Însă fecioara lui Hristos nici de momire nu se înşela, nici de îngrozire nu
se înfricoşa; ci, fiind îmbărbătată cu mintea, de cel ce o înfricoşa şi de cel
ce o momea îşi bătea joc. Văzînd Sofronie eparhul o bărbăţie ca aceea a fecioarei, spre
părinţii ei s-a întors şi cu ei despre logodnic a vorbit foarte mult. Dar de
vreme ce erau de bun neam, necutezînd ca să le facă lor silire, îi sfătuia ca
cu adevărat să îndemne pe fiica lor spre nuntă; dar ei se lepădau, zicînd: "Noi,
o! eparhule, nu putem a o îndemna, căci precum din copilăria ei îi ştim gîndul,
aceasta niciodată nu o vom face, nici de la scopul său cîndva nu se va întoarce".
Atunci eparhul iarăşi punînd înainte pe fecioara la judecată şi multe vorbindu-i
despre dragostea trupească şi de însoţire, cînd a părăsit tot cuvîntul cel amăgitor
şi momitor, la sfîrşit a zis: "Din două una să-ţi alegi ţie: sau să te uneşti
cu nunta fiului meu, sau zeiţei Vesta, dacă doreşti fecioria să-ţi păstrezi,
întru veşnică slujbă să te dai; căci nişte fecioare ca acestea îi trebuiesc
ei". La aceste cuvinte ale aceluia, fericita Agnia a răspuns: "Dacă
pe fiul tău, care este răzvrătit de nebuna poftă, dar ca om are minte şi poate
vedea, umbla şi gusta bunătăţile lumii acesteia, eu însă nu pot, pentru Hristos
al meu, nici măcar a căuta spre dînsul, apoi cum aş putea să cinstesc pe idolul
cel surd, mut, neînsufleţit şi nepriceput? Şi, ca să nu fac strîmbătate Atotputernicului
Dumnezeu, capul meu nu-l voi pleca la piatra cea nesimţită, ştiind cu încredinţare
că nu este alt Dumnezeu afară de Acela Care a făcut cerul şi pămîntul, prin
Fiul Său, Domnul nostru Iisus Hristos, Care pentru noi S-a întrupat şi a treia
zi a înviat; Care acum la ceruri împărăţeşte cu împărăţie fără de sfîrşit. Acestuia
eu îi slujesc şi mă închin ca unui Dumnezeu adevărat şi viu. Iar pe zeiţa ta
cea mincinoasă şi pe necuraţii voştri zei îi blestem". Acestea auzindu-le eparhul Sofronie, i-a zis: "Îţi cruţ tinereţile
tale şi hulele pe care le-ai zis contra zeilor noştri le iert ţie, că te văd
că nu ai înţelegere desăvîrşită; deci, cruţă-te şi tu singură pe tine şi nu
mînia pe zei". Iar Sfînta Agnia a zis: "Pentru ce tinereţile mele ca nedesăvîrşite
şi nepricepute le socoteşti; ce ţi se pare că-mi trebuie vreo milă de la tine?
Deci, să ştii că credinţa se păstrează nu în ani şi în vîrsta trupului, ci întru
înţelegere, căci Dumnezeu Atotputernicul laudă mai mult mintea decît anii şi
binevoieşte înţelegerea mai mult decît anii. Iar zeii tăi, întru a cărora urgisire
nu doreşti a fi eu, lasă-i ca singuri să se mînie asupra mea, singuri să-mi
grăiască şi să-mi poruncească, ca să-i cinstesc şi să mă închin lor". Zis-a
eparhul: "Una din două să-ţi alegi: sau cu alte fecioare, spre lauda casei tale,
să jertfeşti zeiţei Vesta, sau să mergi în casa de desfrînare spre veşnica ocară
a numelui tău, la femei fără de ruşine". Atunci Sfînta Agnia cu îndrăzneală a răspuns: "De-ai fi ştiut
cine este Dumnezeul meu, n-ai fi grăit unele ca acestea; iar eu văd puterea
Dumnezeului meu Iisus Hristos şi întru nimic socotesc îngrozirile tale, nădăjduind
cu neîndoire că nici zeilor tăi nu voi jerfi şi nici fecioria mea cea curată
nu se va întina; pentru că am păzitor al trupului meu pe îngerul lui Dumnezeu
şi pe Domnul meu Iisus Hristos, Unul născut Fiul lui Dumnezeu, pe care tu nu-L
ştii încă; Acela îmi este zid nesurpat, străjer neadormit şi apărător neîncetat;
iar nu ca zeii tăi, care sînt de aramă, din care mai bine se fac căldări pentru
trebuinţe omeneşti, sau de pietre, care se aştern pe drum; iar Dumnezeu nu în
piatră locuieşte, ci scaunul Lui este cerul, nu în aramă sau în oricare altă
materie scumpă, ci întru împărăţia cea de sus, unde de toată zidirea este lăudat
şi închinat. Iar tu cu cei asemenea ţie, de nu te vei întoarce de la închinarea
de idoli la adevăratul Dumnezeu, apoi împreună cu zeii tăi, care în foc se varsă
şi în foc se toarnă, în focul cel veşnic te vei chinui". Atunci eparhul, mîniindu-se foarte tare, a poruncit să dezbrace
pe sfînta şi s-o ducă goală în casa de desfrînare, iar crainicul striga astfel:
"Agnia, rău credincioasa fecioară, care a hulit pe zei ca o desfrînată, se dă
în casa de desfrînare". Şi fiind dezgolită sfînta fecioară spre batjocură, Dumnezeu
nelăsînd pe aceea care nădăjduia spre El, nici lăsînd să fie ruşinată şi batjocorită
mireasa Sa, îndată a făcut să crească perii capului ei atît de mari, încît tot
trupul ei cu totul l-a acoperit, ca o haină prea frumoasă, încît nimeni nu putea
să-i vadă goliciunea ei. Apoi, intrînd în casa cea de păcat, a văzut pe îngerul lui Dumnezeu,
pe păzitorul cel gata al fecioriei sale, care atît de mult a luminat-o pe ea
cu o negrăită lumină, încît pentru mărirea slavei, nu puteau să caute la dînsa
ochii celor fără de ruşine şi necuraţi; pentru că strălucea cămara aceea ca
soarele, cînd străluceşte întru puterea sa; şi cu cît încerca cineva cu mai
iscoditori ochi să caute la dînsa, cu atît se întunecau ochii lui de chipul
cel nevăzut; iar cînd a început a se ruga fecioara, a văzut înaintea sa o haină
albă, ţesută nu de mîini omeneşti, ci de mîini îngereşti, cu care îmbrăcîndu-se
şi văzînd-o potrivită staturii sale, a zis: "Mulţumesc Ţie, Doamne al meu, Iisuse
Hristoase, că rînduindu-mă în rîndul roabelor Tale, această haină mi-ai dăruit
mie". Atunci casa păcatului era ca o casă de rugăciune şi locul petrecerilor
diavoleşti se făcuse sălăşluire a casei lui Dumnezeu, desfrînarea cea necurată
s-a făcut cămară frumoasă, unde mireasa lui Hristos, cu îngerul ce i se arătase
ei, lăuda şi cînta pe Dumnezeu. Şi veneau mulţi răzvrătiţi cu mintea şi aprinşi
cu pofta; dar temîndu-se de slava aceea ce înconjura pe fecioară şi cunoscînd
dumnezeiasca putere ce apăra fecioria ei, se înţelepţeau şi închinîndu-se, ieşeau
de acolo. Apoi, însuşi tînărul acela, începătorul răului, a venit cu prietenii
săi, plin de patima desfrînării, vrînd să facă silă sfintei fecioare şi văzînd
că cei care intraseră şi ieşiseră mai înainte de dînsul nimic au sporit, îi
batjocorea, numindu-i neputiincioşi şi mişei; deci, a intrat singur cu îndrăzneală,
în cămara în care se ruga sfînta, şi văzînd cereasca strălucire, n-a dat cinste
slavei Domnului, ci fără de ruşine, s-a repezit la mireasa lui Hristos; şi mai
înainte de a se atinge el cu mîna de dînsa, îndată a năvălit asupra lui diavolul,
şi aruncîdu-l tare la pămînt, l-a sugrumat şi l-a lăsat fără de suflet. Iar
tinerii cei ce veniseră cu dînsul, văzînd că el zăboveşte mult acolo, socoteau
că el săvîrşeşte lucrul păcatului; unul din cei mai iubiţi prieteni ai lui vrînd
să-l laude, a intrat acolo, dar găsindu-l fără suflet, a început a striga cu
mare glas: "Bărbaţi romani, ajutor! Iată, fermecătoarea aceasta cu vrăjile sale
a omorît pe fiul eparhului". Alergînd îndată mulţime de popor şi văzînd ceea ce se făcuse,
unii o numeau fermecătoare, alţii nevinovată; însă tatăl celui mort, auzind
de aceasta, a mers degrabă în popor şi văzînd pe fiul său zăcînd fără de suflet,
cu tînguire a zis către dînsa: "O! fără de omenie şi mai rea decît toate femeile,
pentru ce ai omorît pe fiul meu? Au n-ai putut cu altul oarecare să-ţi arăţi
puterea meşteşugul vrăjilor tale? Vai, mie, ce-ai făcut? Spune-mi cum l-ai ucis
pe el?" Sfînta, cu blîndeţe, i-a răspuns: "Acela a cărui voie poftea
s-o împlinească fiul tău, adică cel din început vrăjmaş al neamului omenesc,
care are putere asupra desfrînaţilor şi netemătorilor de Dumnezeu şi mai ales
asupra batjocoririlor de fecioare, acela l-a ucis pe el; pentru că toţi cei
care mai înainte de el au intrat sînt vii şi sănătoşi, de vreme ce au dat cinste
Dumnezeului tuturor, Cel ce a trimis pe îngerul Său să mă îmbrace în această
haină a milostivirii şi să-mi păzească întreaga fecioria mea, cea din scutece
făgăduită lui Hristos. Deci, văzînd toţi luminarea cea îngerească, se închinau
şi ieşeau fără vătămare, iar fiul tău fiind fără ruşine şi vrînd să se atingă
de mine, îndată l-a dat pe el îngerul cel dumnezeiesc satanei, spre această
amară şi necinstită moarte, pe care o vezi. Şi iată, nu cu ale mele farmece,
precum ţie ţi se pare, ci cu puterea şi cu porunca îngerului lui Dumnezeu este
omorît". Eparhul a zis către dînsa: "Ca să mă încredinţez că nu cu farmece
ai făcut-o, roagă pe îngerul tău ca să învieze pe fiul meu". Răspuns-a sfînta:
"Deşi sînteţi nevrednici în necredinţa voastră de o minune ca aceasta, dar pentru
că a venit ceasul ca puterea Domnului meu Iisus Hristos să fie arătată şi preamărită,
ieşiţi toţi de aici ca să fac obişnuitele rugăciuni Dumnezeului meu". Deci, cînd se ruga cu faţa la pămînt, plîngînd, atunci îngerul
Domnului arătîndu-se, a ridicat-o pe ea şi a înviat pe tînărul cel mort. Ieşind
afară, a început a striga cu glas mare: "Unul este Dumnezeu în cer şi pe pămînt
şi pe mare, Dumnezeul creştinesc şi alţi zei nimic nu sînt, fără numai înşelăciune
a rătăcirii, aducînd şi lor şi altora pierzanie veşnică". Acestea auzindu-le
şi văzîndu-le mulţi din popor, au crezut în acea zi 160 de oameni şi, mergînd,
s-au botezat. Dar acestora, puţin mai pe urmă, necredincioşii le-au tăiat capetele,
împreună cu al tînărului celui înviat. Pentru o minune ca aceasta s-au tulburat slujitorii idolilor
şi vrăjitorii, apoi făcînd gîlceavă şi tulburare mare în popor, strigau către
judecător: "Scoate în mijlocul nostru pe vrăjitoare, ucide pe fermecătoarea
aceasta, care nu numai trupul ucide, ci şi sufletele şi inimile bărbăteşti".
Sofronie, văzînd o minune ca aceasta, era întru nepricepere şi voia să elibereze
pe sfînta, însă se temea de răscularea asupra lui a slujitorilor idolilor. Şi
ca să nu fie izgonit din patrie, a lăsat pe omul său, cel cu numele Aspazie,
pentru împăcarea tulburării poporului, iar el singur s-a dus mîhnit, căci n-a
putut ca pe sfînta fecioară, după învierea fiului său, s-o libereze. Aspazie, luînd puterea, a poruncit ca în mijlocul cetăţii să
facă un foc şi să arunce pe Sfînta Agnia spre ardere. Şi fiind aruncată sfînta,
îndată s-a despărţit văpaia în două părţi, făcîndu-i în mijloc loc şi răcoare,
iar asupra celor ce stăteau împrejur, focul se întindea şi-i ardea. Popoul văzînd
pe fecioară nearsă, socotea că aceea nu are putere dumnezeiască, ci vrajă. Deci, întărtîndu-se gîlceava, cu glasuri de hulă strigau tare.
Sfînta muceniţă în mijlocul focului, ridicîndu-şi mîinile în sus se ruga: "Slavă
Ţie Atotputernice, de toţi închinat şi slăvite Părinte al Domnului nostru Iisus
Hristos, prin Care m-ai izbăvit de mîinile oamenilor celor necuraţi şi de spurcăciune
ai păzit sufletul şi trupul meu curat. Iată şi acum cu cereasca rouă a Sfîntului
Duh se răcoreşte mie locul acesta, văpăile se despart şi toată puterea focului
se duce asupra slujitorilor celor care se sîrguiesc să mă ardă. Bine Te cuvîntez,
Dumnezeule, Cel Prealăudat, căci în mijlocul văpăii, fără temere îmi dai cale
spre Tine, aceasta, care acum o cred şi o văd. De aceea, ce am nădăjduit, aceea
am primit şi dorirea mi-am cîştigat. Acum pe Tine Te mărturisesc cu inima, pe
Tine cu toată dorirea Te-am dorit; iată, la Tine merg, Dumnezeul Cel viu şi
adevărat, Care cu Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul Tău, şi cu Sfîntul Duh,
locuieşti şi împărăţeşti în toţi vecii. Amin". Săvîrşindu-şi rugăciunea şi focul stingîndu-se, Aspazie, nesuferind
tulburarea poporului, a poruncit să înfigă sabia în grumazii sfintei. Şi astfel
Mucenica lui Hristos Agnia, roşindu-se cu sîngele său, s-a dus la nunta Mirelui
Celui fără de moarte. Iar părinţii ei, luînd cu bucurie cinstitul trup al Sfintei
Agnia, fiica lor, l-au dus la un sat al lor, nu departe de cetate, pe calea
ce se numea Nomentana, unde mulţi din credincioşi se adunau la rugăciune, mai
ales noaptea, de frica necredincioşilor, care şi acolo şi pe cale pîndind, mare
răutate făceau. Odată năvălind fără de veste, pe mulţi i-au rănit, aruncînd
cu pietre şi pe toţi i-au gonit şi numai o fecioară a rămas, anume Emerentiana,
care era de o vîrstă cu Sfînta Agnia. Aceea umplîndu-se de îndrăzneală, ocăra
pe tîlhari, zicîndu-le: "Pentru ce, împietriţilor, ucideţi cu pietre pe oamenii
cei nevinovaţi? Ce pricină aţi aflat într-aceştia care pe unul Dumnezeu laudă
şi vouă multe bunătăţi vă mijlocesc cu rugăciunile lor?" Iar ei, mîniindu-se,
au ucis-o cu pietre. Şi astfel, rugîndu-se la mormîntul Sfintei Agnia, şi-a
dat duhul său Domnului. Şi îndată s-a făcut cutremur mare, fulgere şi înfricoşate
tunete şi cea mai mare parte din ucigaşi au căzut morţi, ucişi de sus. Şi într-acea
vreme cu îndrăzneală mai mult se făcea rău credincioşilor celor ce mergeau la
mormîntul muceniţei lui Hristos. Părinţii Sfintei Agnia, mergînd noaptea cu prezbiterii, au spălat
cinstitul trup al Sfintei Emerentiana, fiind sîngerat, şi l-au îngropat aproape
de Sfînta Agnia. Iar ei neîncetat erau la mormîntul iubitei lor fiice, în toate
nopţile priveghind şi plîngînd. Într-o noapte au văzut o ceată de fecioare,
mergînd pe lîngă dînşii, cu hainele ţesute cu aur, frumos împodobite şi cu slavă
cerească luminate, iar în mijlocul lor au văzut pe sfînta lor fiică, Agnia,
de asemenea strălucitoare, avînd de-a dreapta sa un mieluşel mai alb decît zăpada.
Aceea spunînd către prietenele sale să stea şi să aştepte puţin, a zis către
părinţi: "Nu mă plîngeţi pe mine ca pe o moartă, ci mai ales vă bucuraţi cu
mine, căci cu fecioarele acestea am luat luminoase locaşuri şi pe Cel pe Care
L-am iubit cu toată inima pe pămînt, cu Acela m-am unit acum în ceruri". Acestea
zicînd, s-a făcut nevăzută. După mulţi ani, sosind împăratul Constantin cel Mare, fiica
acestuia bolea cu trupul, cuprinsă fiind de bube de la cap pînă la picioare
şi nu era loc neatins pe trupul ei, încît nici doctorii nu puteau să-i ajute
cu ceva. Şi sfat bun luînd, a mers noaptea la mormîntul Sfintei Muceniţe Agnia
şi acolo cu neîndoită credinţă rugîndu-se cu lacrimi, a adormit şi a văzut în
vedenie pe Sfînta Agnia zicînd către dînsa: "Îndrăzneşte, Constantio, şi crede
în Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mîntuitorul tău, prin care acum
te tămăduieşti de rănile tale". Deşteptîndu-se din somn Constantia, s-a simţit atît de sănătoasă,
ca şi cum niciodată n-ar fi bolit. Şi întorcîndu-se la palatul ei, a spus tatălui
său şi fraţilor, cum a tămăduit-o Sfînta Agnia şi s-a făcut bucurie mare în
casa împărătească, încît toată cetatea se bucura, slăvind pe Dumnezeu de acea
minune preaslăvită; şi mulţi mergînd la mormîntul sfintei muceniţe, primeau
multe tămăduiri. După aceea, Constantia, fiica împăratului, a rugat pe tatăl
ei să zidească o biserică în numele Sfintei Muceniţe Agnia, la mormîntul ei,
unde rînduindu-şi viaţa, a petrecut în feciorie cu multe altele de neam bun
şi slăvite fecioare, pînă la sfîrşitul ei. Şi astfel s-a făcut mînăstire de
fecioare lîngă biserica fecioarei şi miresei lui Hristos, Sfînta Agnia întru
cinstea şi lauda ei şi întru slava lui Hristos, Dumnezeul nostru, Celui împreună
cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh, slăvit în veci. Amin.Viaţa şi pătimirea Sfintei fecioare şi muceniţe Agnia
(21 ianuarie)
Categoria: Vieţile Sfinţilor pe luna ianuarie
Cuvinte cheie: Sfanta Agnia
Cautare:
Viata si patimirea Sfintei fecioare si mucenite Agnia
Vizualizari: 1232
Id: 1388
Imagine:
Share:
Sfantul Mucenic Anastasie Persul
Viata si patimirea Sfantului Sfintitului Mucenic Clement, Episcopul Ancirei, a Sfintului Mucenic Agatanghel si a celor dimpreuna cu dinsii
Sfantul Paulin Milostivul, Episcopul Nolei
Viata Cuvioasei Maicii noastre Eusebia, care s-a numit si Xenia
Viata celui intre Sfinti Parintele nostru Grigorie de Dumnezeu cuvantatorul, Patriarhul Constantinopolului
Sfintii doctori fara de arginti Chir si Ioan si Sfanta Mucenita Atanasia, cu cele trei fiice ale ei
Viata Cuviosului Parintelui nostru Antonie cel Mare
Cuvant la Taierea Imprejur a Domnului nostru Iisus Hristos
Soborul Sfintilor Parintilor nostri si marilor dascali si ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Viata Maicii noastre Sinclitichia
Viata Sfantului Ierarh Silvestru, Episcopul Romei
Sfantul Sfintit Mucenic Ipolit si cei impreuna cu dinsul
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare
Viata Cuviosului Parintelui nostru Maxim Cavsocalivitul
Text
-
Calendar ortodox
Cântări și pricesne
Cărți epub
Cărți epub rusă
Cărți online
Cărți pdf
Evanghelii duminicale
Articole
Rugăciuni
Slujbe și rânduieli
Versuri colinde
Viețile Sfinților
-
Predici
Părinți duhovnicești
Rugăciuni
Cântări bisericești
Slujbe
Cărți
Colinde
Arhivă emisiuni radio
Video Software
Căutare avansată
webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @)
Facebook:
facebook.com/
resurseortodoxero
Youtube: youtube.com/@resurse-ortodoxe
noutati-ortodoxe.ro - Știri și informații din viața bisericii ortodoxe, evenimente religioase, conferințe, apariții editoriale.
maicadomnului.ro - Preacinstire pentru Maica Domnului - Prea Curata Fecioara Maria.